کد خبر: ۱۰۴۵۴

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی یزد، ارزوئیه و ایلام

 

توسط اداره مبارزه با بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان یزد صورت گرفت:
دوره آموزشی بررسی مشکلات بیماری تب برفکی


 دوره آموزشی یک روزه ای تحت عنوان بررسی مشکلات بیماری تب برفکی با حضور 50 نفر از مراکز مایه کوبی بخش خصوصی و دولتی در اداره کل دامپزشکی استان یزد برگزار گردید.


رییس اداره مبارزه با بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان یزد گفت: در این دوره آموزشی مطالب جدید در خصوص مسری بودن، انتشار سریع ، درمان، نحوه صحیح واکسیناسیون، رعایت زنجیره سرد و اصول بهداشتی و امنیت زیستی همزمان با اجرای طرح سراسری ورایگان تب برفکی ارایه شد.
دکتر سید خلیل موسوی در پایان مسایل و مشکلات و راهکار های مربوط به اجرای طرح و چالش های مربوط به مراکز مایه کوبی را ارایه و به ابهامات پاسخ داد.

 

-----------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی ارزوئیه:
ارزوئیه توانایی تبدیل شدن به قطب دامی را دارد


رئیس شبکه دامپزشکی ارزوئیه گفت: ارزوئیه توانایی تبدیل شدن به قطب دامی استان کرمان را دارد.
مرضیه صادقی اظهار داشت: از آن جایی که شغل اکثر ساکنان منطقه ارزوئیه کشاورزی است، شرایط منطقه ایجاب می‌کند که در کنار کشاورزی به دامداری نیز بپردازند.

وی با بیان اینکه پرواربندی یکی از بهترین و مهم‌ترین روش‌های تهیه گوشت در دنیا و از جمله کشور ما است، افزود: پرواربندی عبارت است از مدیریت مناسب دام‌ها برای به دست آوردن اضافه وزن در یک مدت معین که با به دو روش پرواربندی در محیط محصور و پرواربندی در محیط آزاد و مرتع انجام می‌گیرد.

صادقی بیان داشت: پرواربندی در محیط محصور به دو گونه است، نگهداری گوسفند پرواری در محیط‌های مسقف که به صورت آغل، سایه‌بان و حفاظ است و نگهداری در محیط بدون سقف اما محصور که هزینه کمتری دارد.

وی تصریح کرد: پرواربندی در ایران بیشتر به صورت پرواربندی بره‌های جوان صورت می‌گیرد و طی دوره اصولا 100 روز است و رعایت نکات بهداشتی از جمله حداقل دو هفته قبل از آغاز به بره‌ها داروهای ضد انگل داده شود و در همین زمان بر علیه بیماری آنتروتوکسمی واکسینه شوند.

صادقی با اشاره به اینکه هر گونه تغییر یا اضافه کردن مواد پر انرژی باید به صورت تدریجی انجام شود، عنوان کرد: از مزایای پرواربندی می‌توان تولید گوشت، مرغوبیت گوشت، برگشت اصل سرمایه و سود ان در کوتاه مدت، حفظ مراتع و ایجاد اشتغال را نام برد.

وی گفت: از آن جایی که شهرستان ارزوئیه قطب کشاورزی استان کرمان است و تامین علوفه مورد نیاز دام به راحتی در این شهرستان امکان‌پذیر است، لذا ایجاب می‌کند که مردم منطقه موضوع را با جدیت بیشتر دنبال کنند تا در آینده‌ای نه چندان دور به عنوان اولِین قطب دامی استان نیز انتخاب شوند.

صادقی با بیان اینکه یکی از نیازهای اساسی در این منطقه که بسیار صرفه اقتصادی برای مردم منطقه دارد تاسیس مرغداری‌ها است، افزود: ارزوئیه شرایط مساعد برای توسعه صنعت مرغداری را دارد.

وی از مردم خواست در زمینه راه‌اندازی واحدهای دامداری و مرغداری در منطقه تلاش کنند.

 

------------------------------------

 

تاکید مدیرکل دامپزشکی ایلام بر لزوم برخورد جدی با فعالیت قصابی‌های غیرمجاز

 

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام برخورد جدی دستگاه‌های مربوطه با عوامل کشتار دام و قصابی‌های غیرمجاز که بدون نظارت دامپزشکی اقدام به فروش گوشت می‌کنند را خواستار شد.

پیرانی اظهار کرد: متأسفانه در مناطقی از استان کشتار دام به صورت غیرمجاز و بدون نظارت دامپزشکی انجام می‌شود که این امر موجب شیوع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام که خطری جدی برای سلامت مردم است، خواهد بود و ضروریست دستگاه‌های ذیربط برای برخورد قانونی با این مراکز با دامپزشکی استان همکاری لازم را به عمل آورند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته بیش از 3 میلیون و 400 هزار قطعه طیور در کشتارگاه‌های صنعتی استان کشتار شده است، افزود: بیش از 5 هزار و 500 تن لاشه سالم به بازار عرضه شده و 177 تن لاشه آلوده و ناسالم ضبط و معدوم شده است.

پیرانی ادامه داد: در همین زمان بیش از 33 هزار و 600 راس دام سبک و سنگین در کشتارگاه‌های استان کشته شده که ازاین مقدار بیش از 1700 تن لاشه سالم به بازار مصرف عرضه و 9 تن لاشه ناسالم و آلوده که دارای ضایعات میکروبی و انگلی بوده، توسط این دستگاه ضبط و معدوم شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان گفت: بیش از 11 کشتارگاه صنعتی و سنتی تحت نظارت دامپزشکی با رعایت کامل نکات بهداشتی در استان فعالیت می‌کنند و تفاوت مراکز بهداشتی تحت نظارت با مراکزی که مجوز فعالیت ندارند، شناسایی لاشه‌های ناسالم و آلوده است.

پیرانی به اشتغالزایی 25 هزار خانوار بهره‌بردار در بخش دامپروری در استان اشاره و خاطر نشان کرد: سالانه بیش از 140 هزار تن محصولات دامی از قبیل شیر، گوشت سفید و قرمز، عسل و روغن حیوانی به ارزش 400 میلیارد تومان تولید و به بازار مصرف عرضه می‌شود.

وی اضافه کرد: کل ارزش درآمدی بخش دامپروری در استان سالانه بیش از 60 میلیارد تومان است.

مدیرکل دامپزشکی استان به طرح واکسیناسیون دام سبک و سنگین برغلیه تب برفکی در سال‌ جاری اشاره و تصریح کرد: در این طرح بیش از یک میلیون و 200 راس دام سبک و 100 هزار راس دام سنگین بر علیه این بیماری خطرناک مایه کوبی خواهد شد.

او با بیان اینکه واکسیناسیون دام سنگین هر چهار ماه یک بار و دام سبک از نیمه دوم سال انجام می‌شود، عنوان کرد: فاز اول عملیات تب برفکی در جمعیت گاو و گوساله در گاوداری‌های صنعتی شیری، روستاها و پروار بندی گوساله آغاز شده است.

وی با بیان اینکه این عملیات دو ماه به طول می‌انجامد، از گاوداران خواست در طول مدت اجرای این عملیات با ماموران دامپزشکی استان همکاری لازم را به عمل آورند.

پیرایی از ممنوعیت جابجایی دام در زمان اجرای طرح تا دو هفته بعد از اجرای طرح خبر داد و افزود: در این مدت بیش از 50 هزار راس گاو و گوساله علیه بیماری تب برفکی با استفاده از 48 اکیپ بخش دولتی و خصوصی واکسینه می‌شوند.

مدیر کل دامپزشکی استان اضافه کرد: گاوداران بابت دریافت خدمات، هیچ گونه وجهی پرداخت نمی‌کنند و عملیات واکسیناسیون رایگان انجام خواهد شد.

 

نظر شما
ادامه