کد خبر: ۱۰۳۸۴
تعداد نظرات: ۳ نظر

حکیم مهر - معاون امور تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، گفت: ژن چند قلوزایی گوسفند افشار برای اولین بار در کشور با ورود بخش خصوصی به تولید انبوه می رسد.
رحمان رستم خانی ˈقره چریانˈ را اولین ایستگاه تحقیقاتی بخش خصوصی دام سبک کشور دانست و افزود: شرکت دانش بنیان ره یافت ایرانیان برای اولین بار در کشور بر اساس اصل 44 قانون اساسی، این ایستگاه تحقیقاتی را به محققان بخش خصوصی واگذار کرد.

وی، گوسفند افشار را یکی از نژاد های سنگین وزن گوسفندان ایرانی دانست و یادآورشد: بر اساس مطالعات و پژوهش های صورت گرفته بر روی این نژاد، ژن چند قلوزایی در گوسفند افشاری تثبیت شده است.

رستم خانی ، طرح انتقال ژن چند قلوزایی را برای اولین بار در کشور از پروژه های تحقیقاتی مشترک دانشگاه زنجان و جهاد کشاورزی استان دانست و اظهار کرد: طرح انتقال ژن چند قلوزایی با وارد کردن سلول های جنسی از کشور نیوزلند و از نژاد برولامرینو آغاز شد.

معاون امور دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، گوسفند افشاری را دارای خصوصیات خاصی دانست و گفت: سرعت رشد بالا، تولید شیر مطلوب، سازگاری و عادت پذیری با شرایط آب و هوای مناطق سردسیر، قدرت راهپیمایی مناسب، توان چند قلوزایی و مقاوم در برابر امراض و انگل های منطقه از ویژگی های این نژاد محسوب می شود.

وی با بیان اینکه در نسل اول و دوم دارای ژن چند قلو زایی گوسفند افشاری بره هایی کمتر از چهار قلو متولد شده بودند، افزود: بسیاری از افراد می پنداشتند که این ژن فقط در نسل های اول و دوم باقی مانده و کمرنگ تر می شود که با تولد بره های چهارقلوی نسل سوم این نظریه رد و ژن چهار قلوزایی در این نژاد تثبیت شد.

رستم خانی یادآور شد: تحقق چهارقلویی زایی در گوسفند افشار ثابت کرد، این ژن در این نژاد، به صورت موروثی رشد کرده و با تداوم نسل ها کمرنگ تر نمی شود.

به گفته وی ایستگاه تحقیقاتی قره چریان با فعالیت بخش خصوصی در آینده بر روی اصلاح نژاد سایر دام های سبک کشور مطالعه و تحقیق خواهد کرد.

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
همکار
|
-
|
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۷
1
0
اصطلاح دام سبک رو تا حالا نشنیده بودم. دقیقاً منظور چه دامهایی است؟
محسن
|
United States of America
|
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۸
0
0
جای تقدیر و تشکر داره از زحمت تمامی کسانی که در این موفقییت نقش داشتند.خواهش میکنم نحوه ی خرید و شماره تماس بفرستین.ممنون میشم
رضایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۹
0
0
سلام، خدمت همه دوستان تعدادی گوسفند ژن دار چند قلو زا دارم واس فروش هرکی خواست درخدمتیم با اجازه مدیر وبلاگ
نظر شما
ادامه