کد خبر: ۱۰۲۹۹

حکیم مهر - رییس اتحادیه زنبورداران استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: زنبورستان‌های استان با افت شدید تولید مواجه شدند و امسال بیشترین خسارت به زنبورستان‌های استان وارد شده است.

«کیهان ایمانی» افزود: در سال جاری پدیده گرد وغبار باعث شده که امسال زنبورستان‌های استان با افت شدید تولید مواجه شوند. وی اظهار کرد: در مقایسه با چند سال گذشته، امسال بیشترین خسارت به زنبورستان‌های استان وارد شده است؛ در اغلب سال‌های گذشته، میانگین برداشت عسل از هر کندو بیش از 10 کیلوگرم بود اما امسال اکثر زنبورداران برداشتی نکردند و یا از هر کندو در حد 2 کیلوگرم برداشت کردند.

رییس اتحادیه زنبورداران استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: بین 80 تا 100 هزار کلنی زنبور در استان وجود دارد و سالانه بیش از 700 تن عسل در استان تولید می‌شود.

ایمانی درباره ویژگی‌های عسل تولید شده استان کهگیلویه و بویراحمد، بیان کرد: شرایط طبیعت استان و گیاهان خوشبوی دامنه‌های کوه دنا و درخت کنار در مناطق گرمسیری استان باعث شده که عسل استان کهگیلویه و بویراحمد از ویژگی‌ها و عطر و طعم خاصی برخوردار باشد و عسل استان مزه بی نظیری داشته باشد.

وی درباره مهمترین مشکلات زنبورداران استان تصریح کرد: برداشت ناچیز عسل در اثر پدیده گرد و غبار باعث شده که زنبورداران با مشکل کمبود نقدینگی مواجه شوند، اکثر زنبورداران در اثر کمبود نقدینگی برای حمل زنبورهای خود به مناطق گرمسیری با مشکل تأمین هزینه مواجهند.

رییس اتحادیه زنبورداران استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: بیشترین تولید عسل استان در شهرستان بویراحمد صورت می‌گیرد. استقبال گردشگران برای خرید عسل استان کهگیلویه و بویراحمد نشان می‌دهد که عسل استان از لحاظ کیفی دارای رتبه ممتای در کشور است.

وی اضافه کرد: به عنوان نماینده زنبورداران استان به منظور کمک به زنبورداران خسارت دیده استان با استاندار استان، ملاقات و مشکلات زنبورداران را بیان کردم که وی قول مساعد داد برای بررسی مشکل آنان، ستاد بحران استان، تشکیل و تصمیمات لازم در این خصوص اتخاذ شود.

 

نظر شما
ادامه