کد خبر: ۱۰۲۷۰

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی بوشهر، اصفهان، فهرج، بافت و کهگیلویه و بویراحمد

 

کسب دو عنوان برتر دامپزشکی استان بوشهر در جشنواره شهید رجایی


اداره کل دامپزشکی استان بوشهر در ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرایی و همچنین طرح افکار سنجی میزان رضایت ارباب رجوع موفق به کسب دو عنوان برتر در بین دستگاههای اجرایی استان بوشهر شد.

در جشنواره شهید رجایی به مناسبت هفته دولت که روز سه شنبه هفتم شهریور ماه در سالن مجتمع فرهنگی 9 دی بوشهر برگزار شد ، اداره کل دامپزشکی استان بوشهر موفق به کسب دو عنوان برتر در این جشنواره شد .
بر اساس این گزارش اداره کل دامپزشکی استان بوشهر در ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرایی و همچنین طرح افکار سنجی میزان رضایت ارباب رجوع از خدمات دستگاههای اجرایی در سال 1390 موفق به کسب دو عنوان برتر در بین دستگاههای اجرایی استان بوشهر شد که به همین منطور تندیس و لوح تقدیر جداگانه ای به مدیر کل دامپزشکی استان بوشهر اهداء گردید .

دستگاههای اجرایی برتر بوشهر از نظر  استانداری در دو بخش رضایت ارباب رجوع و ارزیابی عملکرد معرفی شدند.
در جلسه شورای اداری استان که در مجتمع فرهنگی هنری بوشهر برگزار شد، دستگاههای برتر در جشنواره شهید رجایی به این شرح اعلام شدند:

دستگاههای برتر استان در ارزیابی عملکرد سال 1390
رتبه یک: دامپزشکی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی
رتبه دوم: استاندارد و تحقیقات صنعتی،  ثبت احوال و بیمه خدمات درمانی
رتبه سوم: امور مالیاتی
رتبه چهارم: راه و شهرسازی، پزشکی قانونی، حمل و نقل و پایانه ها
رتبه پنجم: ثبت اسناد و املاک، بنادر و دریانوردی
رتبه ششم: بنیاد شهید و امور ایثارگران
رتبه هفتم: جهاد کشاورزی
رتبه هشتم: هواشناسی
رتبه نهم: اقتصاد و دارایی
رتبه دهم: شرکت گاز

دستگاههای برتر استان در طرح افکارسنجی
بخش قضایی و انتظامی: اداره کل زندان ها
بخش بیمه و بانک: بیمه ایران، سازمان اقتصاد و دارایی
بخش خدمات رسان مردمی: امور بازنشستگی - ثبت و احوال - دامپزشکی و بیمه خدمات درمانی
بخش شرکت های دولتی: شرکت گاز استان- شرکت آبفا شهری

 

--------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان خبر داد :
سمپاشی 500 هزار رأس دام در اصفهان
 

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: سمپاشی بیش از 2 میلیون و 153 هزار و 800 مترمربع از جایگاه‌های نگهداری دام و سمپاشی بدن حدود 500 هزار رأس دام سبک و سنگین همچنان در حال انجام است.

سید اکبر حسینی اظهار کرد: در راستای کنترل و پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو عملیات سمپاشی از جایگاه‌های نگهداری دام در حال اجرا است و در این زمینه سمپاشی بیش از 2 میلیون و 153 هزار و 800 مترمربع از جایگاه‌های نگهداری دام و سمپاشی بدن حدود 500 هزار راس دام سبک و سنگین با همکاری سازمان بسیج سازندگی استان با 3 هزار نفر روز در پنج ماهه نخست سال ادامه دارد.

وی افزود: بیماری تب کریمه کنگو یک بیماری حاد ویروسی مشترک بین انسان و دام است که از طریق گزش کنه‌ها و یا تماس با ترشحات دام آلوده به انسان سرایت می‌کند و این سمپاشی با هدف مبارزه با جمعیت کنه‌ها از راه‌های کنترل و پیشگیری این بیماری است.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان ادامه داد: بیش از 550 میلیون ریال برای 13 هزار و 600 لیتر سم و تعمیر 20 دستگاه سمپاش موتوری هزینه شده است که با توجه به گستردگی این عملیات بسیار ناچیز است.

وی اضافه کرد: آموزش عمومی برای بیش از 3 هزار و 300 نفر از دامداران و زنان خانه‌دار و 606 مورد آموزش چهره به چهره و 51 مورد کلاس آموزشی در استان انجام شده و امیدواریم با فرهنگ سازی بتوانیم از این بیماری مشترک بین انسان و دام جلوگیری کنیم.

 

--------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی فهرج:
دام‌های غیرمجاز عامل مؤثر در انتشار بیماری‌ هستند


رئیس شبکه دامپزشکی فهرج گفت‌: حمل و نقل غیرمجاز دام عامل مؤثری در انتشار بیماری‌هایی نظیر تب مالت و تب خونریزی دهنده کریمه‌کنگو است.
مهدی بمان‌دشتی اظهار داشت: هرگونه حمل ‌و نقل دام سبک و سنگین و همچنین انواع طیور و آبزیان باید بر اساس ضوابط و دستورالعمل‌ سازمان دامپزشکی کشور صورت گیرد.

وی افزود: روستائیان و دامداران باید از خرید دام‌هایی که فاقد سابقه بهداشتی و یا فاقد گواهی بهداشتی حمل از دامپزشکی هستند، خودداری کنند.

بمان‌دشتی گفت: برخی بیماری‌های واگیر‌دار دام و بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان به سرعت از طریق جابه‌جایی دام منتشر می‌شوند و همه‌‌گیری شدیدی در مدت زمان کوتاه در بین جمعیت دامی و یا جامعه انسانی به وجود می‌آورند.

وی خاطر‌نشان کرد: شست ‌و شو و ضدعفونی‌ خودروهای حمل قبل از بارگیری از اهمیت زیادی برخوردار است.

بمان‌دشتی عنوان کرد: با اقدامات مناسب و انجام واکسیناسیون علیه بیماری‌های دامی تا‌کنون بیماری دامی در این شهرستان مشاهده نشده است.

وی ابراز داشت: به منظور مبارزه با بیماری‌های انگلی خارجی سمپاشی اماکن دامی دامداران فهرجی ‌انجام شده است.

بمان‌دشتی بیان داشت: دامداری و دامپروری در روستاهای شهرستان فهرج از رونق خاصی بر‌خوردار است و شهرستان فهرج یکی از قطب‌های دامداری و دامپروری شرق استان کرمان به شمار می‌رود.

 

--------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی بافت خبر داد :
جوجه‌ریزی 350 هزار قطعه در 14 مزرعه بافت


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بافت گفت: نظارت بر جوجه‌ریزی‌ مرغداری‌ها در 14 مزرعه انجام می‌گیرد و مجوز جوجه‌ریزی 350 هزار قطعه هم صادر شده است.
سمیه صادقی اظهار داشت: شهرستان بافت دارای 14 مزرعه پرورش مرغ گوشتی است که با ظرفیتی بالغ بر 250 هزار قطعه فعالیت دارند.

وی بیان داشت: جوجه‌ریزی در این مزارع با نظارت کامل شبکه دامپزشکی این شهرستانو بعد از صدور مجوز جوجه‌ریزی صورت می‌پذیرد.

صادقی تصریح کرد: از ابتدای سال تا کنون برای جوجه‌ریزی 350 هزار قطعه مجوز صادر شده است و مرغداری‌ها باید دارای شرایط بهداشتی مناسب برای پرورش باشند تا مجوز مذکور را دریافت کنند.

وی ابراز داشت: از جمله این شرایط بهداشتی مناسب چاه دفن تلفات، لباس کار، حوضچه ضد عفونی، سمپاشی و حصار مناسب عقیم سازی کود است.

صادقی رعایت اصول بهداشتی را موجب کاهش انتقال و شیوع بیماری‌های خطرناکی مانند آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان دانست و افزود: رعایت فاصله زمانی مناسب بین دو دوره جوجه‌ریزی از ملزومات است که باید رعایت شود.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بافت از صاحبان واحدهای پرورش خواست این موارد را رعایت کنند.

 

---------------------------------

 

توسط دامپزشکی صورت گرفت :
بازرسی از 25 هزار مورد واحدهای مرتبط دامی در کهگیلویه و بویراحمد


مدیرکل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد از بازرسی 25 هزار موردی دامپزشکی این استان از واحدهای مرتبط دامی اعم از دامداری‌ها و فروشندگان لبنیات و مواد پروتئینی در یک سال اخیر خبر داد.
محسن صادقی همزمان با هفته دولت از کشتار بیش از 100 هزار رأس دام سبک و سنگین و یک میلیون قطعه طیور در کهگیلویه و بویراحمد خبر داد.

مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد با تشریح عملکرد این اداره‌کل در بخش بهداشت عمومی عنوان کرد: یکی از سیاست‌های دامپزشکی نظارت بر تمام مراحل تولید، نگهداری و عرضه مواد خام دامی بوده و به صورت مداوم بر بهداشت فرآورده‌های خام دامی در مراکز تولید و نگهداری و عرضه آن و همچنین انطباق وضعیت بهداشتی مراکز پرورش دام و طیور، آبزیان و زنبورستان‌ها و صنایع وابسته به فرآورده‌های خام دامی نظارت می‌کند.

 مدیرکل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در طی یک‌ سال گذشته و از هفته دولت سال 90 تا هفته دولت سال‌جاری تعداد 102 هزار رأس دام سبک و سنگین و تعداد یک میلیون و 138 هزار و 800 قطعه طیور توسط بازرسان بهداشتی دامپزشکی و ناظران ذبح شرعی این اداره‌کل بازرسی و کشتار شده است.

این مسئول افزود: از این تعداد مقدار 14 هزار و 563 کیلوگرم گوشت قرمز و تعداد 30 هزار و 90 قطعه طیور به دلیل مشکلات بهداشتی و رعایت نکردن موازین ذبح شرعی از چرخه مصرف شهروندان حذف شد.

صادقی از بازرسی بیش از 25 هزار موردی مراکز و فروشگاه‌های عرضه مواد خام دامی طی این مدت خبر داد و گفت: این اداره‌کل بر اساس وظایف نظارتی خود و به مناسبت‌های مختلف از جمله عید سعید قربان، عید نوروز و ایام تاسوعا و عاشورا و همچنین فصل تابستان اقدام به بازرسی‌های بهداشتی در دو شیفت صبح و بعدازظهر می‌کند.

 این مسئول افزود: در این راستا و طی همین مدت میزان 39 هزار و 395 کیلوگرم فرآورده خام دامی غیر بهداشتی شناسایی، حذف و تعداد 295 مورد به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی خدمات دولت کنونی در زمینه گسترش امکانات کشتارگاهی در استان کهگیلویه و بویراحمد را غیر قابل مقایسه با گذشته دانست و گفت: این خدمات گاه چند برابر قبل بوده است.

صادقی به مهم‌ترین اهداف این دستگاه اشاره کرد و ابراز داشت: رسیدن محصول سالم دامی به دست مصرف‌کنندگان از نظر شرعی و بهداشتی از مهم‌ترین اهداف ما در دامپزشکی بوده که حساسیت ویژه‌ای روی آن داشته‌ایم.

 

نظر شما
ادامه