کد خبر: ۱۰۲۳۷

حکیم مهر - رییس سازمان شیلات ایران از افزایش 46 درصدی صادرات و کاهش 50 درصدی واردات آبزیان در سال جاری خبرداد و گفت: امسال 800 هزار تن محصولات شیلاتی تولید خواهد شد.

غلامرضا رازقی ـ معاون وزیر جهاد کشاورزی ـ اظهار کرد: سال 89 حدود 663 هزار تن محصولات شیلاتی شامل آبزی‌پروری و صید تولید شد و طبق برنامه باید به 724 هزار تن در سال گذشته می‌رسید که با 12 درصد افزایش نسبت به سال 89 حدود 735 هزار تن محصولات شیلاتی در سال گذشته تولید شد.

وی افزود: امسال نیز باید تولیدات شیلاتی به 801 هزار تن برسد که با توجه به روند افزایشی تولید پیش‌بینی می‌شود این میزان تولید محقق شود.

** افزایش صادرات و کاهش واردات آبزیان

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: طی سه ماهه‌ اول امسال صادرات آبزیان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 46 درصد افزایش داشته است و واردات نیز از نظر وزنی 50 درصد و از نظر ارزشی 32 درصد کاهش داشته است.

رازقی مصرف سرانه‌ آبزیان در سال 89 را بیش از هشت کیلوگرم عنوان و اظهار کرد: در سال گذشته باید مصرف سرانه آبزیان به 9.2 کیلوگرم می‌رسید که به 9.1 کیلوگرم افزایش یافت. در سال جاری نیز مصرف سرانه محصولات شیلاتی باید به 10.5 کیلوگرم افزایش یابد.

رییس سازمان شیلات استان‌های ساحلی را دارای بالاترین مصرف سرانه آبزیان برشمرد و گفت: پس از استان‌های ساحلی استان تهران با میانگین 9 کیلوگرم بیشترین مصرف آبزیان را در کشور به خود اختصاص داده است.

وی میانگین مصرف سرانه آبزیان در جهان را 17 کیلوگرم عنوان و اظهار کرد: ‌تا پایان برنامه پنجم توسعه مصرف سرانه آبزیان در ایران باید به 13 کیلوگرم افزایش یابد که پیش‌بینی می‌شود این میزان به 15 کیلوگرم برسد.

به گفته رازقی طبق برنامه پنجم توسعه باید یک میلیون و 25 هزار تن محصولات شیلاتی تولید شود که پیش‌بینی می‌شود این میزان به یک میلیون و 300 هزار تن که دو برابر برنامه چهارم است، برسد. از سوی دیگر با توجه به شرایط و توسعه آبزی‌پروری تولید تا یک میلیون و 700 هزار تن امکان پذیر خواهد بود.

** تولید 48 هزار تن میگو تا پایان برنامه

معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد:‌ در سال 89 حدود 6200 تن میگو پرورشی تولید شد که این میزان در سال گذشته به هشت هزار تن افزایش یافت و پیش‌بینی می‌شود تولید میگوی امسال به 12 تا 13 هزار تن برسد کما اینکه اگر می‌توانستیم لارو میگو را تامین کنیم قطعا تولید این محصول به 16 هزار تن می‌رسید.

رازقی یادآور شد:‌ طبق برنامه پنجم توسعه تولید میگو پرورشی باید به 10 هزار تن برسد که با توجه به امکانات فراهم شده در بسته حمایتی صنعت میگو و استقبال سرمایه گذاری در این بخش پیش‌بینی هشت برابری تولید نسبت به سال اول برنامه وجود دارد و تولید میگو پرورشی به 48 هزار تن خواهد رسید.

رییس سازمان شیلات ایران با اشاره به این‌که سال گذشته صید میگوی دریایی هشت هزار تن بوده است، گفت:‌ امسال پیش بینی می شود میگو دریایی و پرورشی از مرز 20 هزار تن بگذرد.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته برای اولین بار در کشور خاویار پرورشی تولید شد که کمتر از 100 کیلوگرم بود و امسال پیش‌بینی می‌شود تولید این محصول به یک تن برسد.

** ممنوعیت صید و صادرات خاویار وحشی خزر

رازقی خاطرنشان کرد: طی پنج سال صید ماهیان خاویاری از دریا و برداشت تجاری ماهیان خاویاری و خاویار از دریای خزر متوقف شده و چهار کشور حاشیه دریای خزر به غیر از ترکمنستان صید تجاری ندارند و ماهیان خاویاری را صرفا برای مولد و تحقیقات و همچنین تولید بچه ماهی و بازسازی ذخایر استفاده می‌کنند.

رییس سازمان شیلات ایران با بیان این‌که تاکنون 28 بندر صیادی به تعاونی‌های صیادی واگذار شده است، گفت:‌ امسال چهار بندر دیگر به بخش خصوصی واگذار خواهد شد البته امکان واگذاری هفت بندر وجود دارد.

به گفته وی کمک‌های فنی و اعتباری از محل بانک کشاورزی با بهره هفت درصد برای تولیدات آبزی‌پروری فراهم است و همچنین کمک‌های فنی و اعتباری از محل صندوق توسعه سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی با بهره چهار درصد برای تولید میگو اختصاص می‌یابد.

** بهره‌برداری از 100 میلیارد پروژه شیلاتی در هفته جاری

رازقی خاطرنشان کرد: صد میلیارد تومان پروژه‌های شیلاتی در استان‌ها طی هفته جاری به بهره برداری می‌رسد.

رییس سازمان شیلات ایران خاطرنشان کرد: صید ماهیان کیلکا از دریای خزر روند کاهشی دارد که با تخصیص 30 میلیارد تومان اعتبار برای تعدیل تعاونی‌های صیادی پره و کیلکا می‌توان این روند کاهشی را جبران کرد.

وی با اشاره به صدور کد رهگیری محصولات شیلاتی به صورت پایلوت در استان چهار محال و بختیاری و مازندران از شهریور ماه، از کنترل از راه دور شناورهای صیادی چابهار خبر داد و گفت: این طرح به صورت پایلوت با همکاری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در منطقه چابهار انجام می‌شود که سوخت، میزان صید و زمان تردد قایق‌ها را رهگیری خواهد کرد.

رازقی یادآور شد: سال گذشته نخستین مرکز تکثیر ماهیان خاویاری به بهره برداری رسید و پرورش ماهی در قفس نیز از پایلوت خارج و به صورت تجاری انجام شد.

** ایران اولین تولیدکننده قزل‌آلا آب شیرین در جهان

به گفته رییس سازمان شیلات، ایران در تولید قزل آلا آب شیرین در جهان مقام اول را دارد و پس از آن کشور ترکیه قرار دارد.

وی تاکید کرد:‌ غذای سالم برای آبزیان‌ تحت پرورش یکی از دغدغه‌های وزارت جهاد کشاورزی است و اکنون تحت نظر دامپزشکی و شیلات بوده و غذای ماهی کاملا کیفی و بهداشتی تامین می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: سال گذشته 75 درصد سوانح دزدان دریایی در اقیانوس هند نسبت به سال 89 کاهش یافت و امسال نیز هنوز گزارشی از سوانح دریایی نداریم.

وی تعداد شناورهای ثبت شده برای صید تن ماهیان را 1330 فروند عنوان کرد.

 

نظر شما
ادامه