کد خبر: ۱۰۱۵۴

حکیم مهر - معاون بهداشت و پیشگیری سازمان دامپزشکی گفت: ساختار سازمان دامپزشکی برای پشت میز نشینی طراحی نشده است.

دکتر محسن مشکوة با بیان این مطلب اظهار داشت: در ارتباط با حوادث غیر مترقبه، دامپزشکی یکی از سازمان هایی است که با توجه به وظیفه مندی آن در بحث مبارزه با بیماری های دامی، دارای ساختار واکنش سریع است.
وی افزود: ساختار این سازمان برای حضور در میدان و مقابله با عوامل بحران ساز طراحی شده است.
مشکات ادامه داد: در مواقع بروز حوادث غیر مترقبه نظیر زلزله، سیل و غیره، دامپزشکی عمدتا در روستاها و مناطق عشایری حضور می یابد.
وی خاطر نشان ساخت: اولین اقدام پس از وقوع زلزله آن است که همانگونه که عده ای انسان زیر آوار می مانند، برای دام ها نیز چنین وضعیتی رخ می دهد پس باید ساماندهی مناسب در این بخش انجام شود.
معاون بهداشت و پیشگیری سازمان دامپزشکی خاطر نشان ساخت: دام بدون صاحب یکی از مشکلاتی است که در مناطق زلزله زده ایجاد می شود، چون صاحبان بخشی از دام ها در اثر وقوع زلزله فوت می کنند.
وی افزود: دام های بدون صاحب، مجروح و تلف شده مشکلات بهداشتی را برای محل زلزله زده ایجاد می کنند که باید به وضعیت آنها رسیدگی شود.
مشکات در بخش دیگری از سخنان خود معطوف شدن توجه افراد ساکن در مناطق زلزله زده به رفع نیازهای اولیه و عدم توجه به احشام را یکی دیگر از مشکلاتی دانست که پس از وقوع زلزله برای دام ها ایجاد خواهد شد.
وی اضافه کرد: مردم نسبت به سرنوشت دام خود کم توجه می شوند، بنابراین دامپزشکی باید آمادگی داشته باشد تا به کمک مردم شتافته و داروهای مورد نیاز دام ها را تهیه و نسبت به سم پاشی و ضدعفونی جایگاه هایی که دام ها در آنها تلف شده، اقدام کنند.
مشکات واکسیناسیون دام ها پس از وقوع زلزله را یکی دیگر از اقدامات سازمان دامپزشکی دانست.
وی خاطر نشان ساخت: به دلیل آنکه تغذیه دام در مناطق زلزله زده دچار تغییر می شود، برخی واکسن ها نظیر آنتروتوکسمی به آنها تزریق می شود، واکسن شاربون و هاری نیز برای دام های سبک و سنگین در راستای جلوگیری از بیماری ها ضروری است.
معاون بهداشت و پیشگیری سازمان دامپزشکی افزود:احتمال اینکه سگ های نگهبان مشکلاتی نظیر هاری را برای بازماندگان زلزله ایجاد کنند؛ وجود دارد، بنابراین تزریق واکسن علیه این بیماری الزامی است.
وی درباره اقدامات سازمان دامپزشکی برای کمک به زلزله زدگان شمال غرب کشور، بیان داشت: برخی کمک های اعلام شده توسط مقامات استانی نظیر پتو، چادر، موتور سم پاش، مواد ضدعفونی کننده، لباس کار و غیره برای این مناطق ارسال شده است.
مشکات ادامه داد: در ارتباط نزدیک با مناطق زلزله زده هستیم تا در صورت اعلام نیاز، نیروی متخصص به منطقه اعزام شود.
وی گفت: همچنین به محض اعلام نیاز استان از طریق سندیکای تولیدکنندگان دارو در راستای ارسال آنتی بیوتیک ها و مکمل های دارویی و غذایی همچنین داروهای ضد انگلی، وارد عمل خواهیم شد.
معاون بهداشت و پیشگیری سازمان دامپزشکی ادامه داد: از سندیکای تولیدکنندگان دارو تقاضای کمک شده تا اقلام مورد نیاز را به عنوان هدیه برای مردم مناطق زلزله زده ارسال کنیم.

 

خبر مرتبط :

افزایش آمار تلفات دامی در مناطق زلزله‎زده به 4هزار رأس / تخریب 12 هزار واحد دامی
نظر شما
ادامه