کد خبر: ۱۰۱۱۳
تعداد نظرات: ۳۳ نظر
برخی از مردم تصور می‎کنند دکتری دامپزشکی معادل کارشناسی ارشد است یا دامپزشکان مانند رشته های دیگر گروه پزشکی از ابتدا بصورت پیوسته در مقطع دکتری تحصیل نمی‎کنند! / دوره دکتری دامپزشکی بین 6 تا 7 سال به طول می‎انجامد که برابر آیین‎نامه آموزش دکتری پزشکی تقریباً با حداقل سنوات پزشکی برابر و بیش از دکترای دندانپزشکی است...
amoozmogh91

حکیم مهر -  درباره رشته دامپزشکی (دکترا) باورهای اشتباهی در بین مردم وجود دارد. از آن جمله اینکه برخی از مردم تصور می‎کنند دکتری دامپزشکی معادل کارشناسی ارشد است یا دامپزشکان مانند رشته های دیگر گروه پزشکی از ابتدا بصورت پیوسته در مقطع دکتری تحصیل نمیکنند!

چه بسیار مواردی که بستگان یک دانشجوی تازه فارغ التحصیل رشته دامپزشکی از وی می‎پرسند "حالا که لیسانس گرفته‎ای، برای فوق لیسانس هم شرکت می‎کنی؟!"

برای رفع این شبهات و اصلاح باورهای نادرست، حکیم مهر آییننامه و نظام آموزش چهار رشته دکتری پزشکی، دامپزشکی، دندانپزشکی و داروسازی را مقایسه نموده که بدین شرح است:

--------------------------------------------

آیین نامه آموزشی دوره های کاردانی، کارشناسی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته

آیین نامه آموزشی دوره کاردانی، کارشناسی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته در 69 ماده و 81 تبصره در بیست وششمین جلسه شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی مورخ 23/3/1383 به تصویب رسید. این آیین نامه از ابتدای سال تحصیلی 84-1383 برای آن دسته از دانشجویانی که از این تاریخ به بعد وارد دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی تابعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می شوند، لازم الاجرا است و از این تاریخ به بعد کلیه آیین نامه و بخشنامه های مغایر با آن برای دانشجویان مشمول این آیین نامه، لغو می شود.

ماده 10 آیین نامه :

تعداد واحدهای درسی لازم برای گذراندن هر یک از دوره های تحصیلی گروه پزشکی، برابر سر فصل برنامه های مصوب شورایعالی برنامه ریزی علوم پزشکی به شرح زیر است :

دوره کاردانی : بین 64 تا 68 واحد

دوره کارشناسی پیوسته : 130 واحد

دوره کارشناسی ناپیوسته : 65 واحد

ماده 14 آیین نامه :

حداکثر مدت مجاز تحصیل در دوره های کاردانی و کارشناسی ناپیوسته روزانه 3 سال و در دوره های کارشناسی پیوسته روزانه 6 سال و در دوره های شبانه به ترتیب 5/3 سال و 7 سال است. در صورتی که دانشجو نتواند واحدهای دوره را در حداکثر مدت مجاز تحصیل با موفقیت بگذراند از دانشگاه مربوط اخراج می شود.

منبع : سایت رسمی وزارت بهداشت

لینک : http://www.behdasht.gov.ir/index.aspx?siteid=1&pageid=12373&newsview=4089

------------------------------------------------------

آیین نامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته  / تاریخ ابلاغ : 6/9/89

آئین نامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته در 9 فصل و 32 و 37 تبصره در چهل و سومین جلسه شورای عالی

برنامه ریزی علوم پزشکی مورخ 18/5/1389 به تصویب رسید. این آیین نامه در همه دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی و موسسات وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سراسر کشور جهت دانشجویان ورودی سال تحصیلی 90-1389 و به بعد لازم الاجرا است و از تاریخ ابلاغ آن، آیین نامه قبلی و تمام مقررات و بخشنامه ها و دستور العمل های مغایر با آن برای دانشجویان مشمول این آیین نامه لغو می گردد.

ماده 7 آیین نامه :

تعداد کل واحدهای دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته با احتساب واحد پایان نامه، بر حسب رشته، حداقل 28 و حداکثر 32 واحد است.

ماده 14 آیین نامه :

حداکثر مدت مجاز تحصیل در دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته 3 سال است.

منبع : سایت رسمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان

لینک : http://www.kmu.ac.ir/sitewizard/admin/wizard/Default.Aspx?PageId=6806

------------------------------------------------------

آیین نامه آموزشی دوره دکتری عمومی (حرفه‎ای) دامپزشکی

آیین نامه آموزشی دوره دکترای عمومی دامپزشکی که از طرف گروه دامپزشکی پیشنهاد شده بود، در 33 ماده و 23 تبصره در جلسه 343 مورخ 8/4/1376 شورای عالی برنامه ریزی به تصویب رسید.

این آیین نامه از ابتدای سال تحصیلی 77-1376 برای آن دسته از دانشجویان که از این تاریخ به بعد وارد دانشگاه می شوند لازم الاجرا است و از این تاریخ کلیه آیین نامه ها و بخشنامه های مغایر با آن برای دانشجویان مشمول این آیین نامه ، لغو می شود.

ماده 12 آیین نامه :

حداقل تعداد واحد درسی و واحدهای کارآموزی ، انترنی و پایان نامه دکتری برای فراغت از تحصیل در طول دوره تحصیلی دکتری دامپزشکی شامل دو مرحله پیش درمانگاهی و درمانگاهی، 222 واحد است.

ماده 14 آیین نامه :

حداکثر مدت مجاز تحصیل در دوره دکتری دامپزشکی 9 سال است.

منبع : سایت رسمی دانشگاه تهران (معاونت تحصیلات تکمیلی) و سایت رسمی دانشگاه آزاد اسلامی (معاونت آموزش)

لینک : http://acad-affairs.ut.ac.ir/links/amouzeshi/veterinary3.htm

http://www.iausep.com/ayin/Dampezeshki.pdf

------------------------------------------------------

مقایسه مقطع کارشناسی ارشد رشتههای مختلف با مقطع دکتری دامپزشکی از حیث تعداد واحدها :

 

برابر مواد آیین نامه‎های فوقالذکر ، کارشناسی (حداکثر 130 واحد) و کارشناسی ارشد (حداکثر 32 واحد) و مجموعاً فوقلیسانس : (حداکثر 162 واحد)

دکتری دامپزشکی عمومی (حرفهای) : حداقل 222 واحد

اختلاف تعداد واحدهای دکتری دامپزشکی و فوق لیسانس : 60 واحد (معادل یک دوره دو ساله (کاردانی))

------------------------------------------------------

بجز درج عبارت دکترای حرفهای در دفترچه پذیرش کنکور سراسری سازمان سنجش جلوی عنوان هر چهار رشته پزشکی، دامپزشکی، دندانپزشکی و داروسازی که تفاوتی به همین سبب از حیث مقطع و مدرک (دکترا) میان پزشکی و دامپزشکی دیده نمیشود، به مقدمه آیین نامه تسهیلات آموزشی ویژه دانشجویان ممتاز که در سایت رسمی وزارت بهداشت به نشانی زیر هم منتشر شده توجه نمایید :

(در اجرای بند 2 ماده 2 آیین نامه تشکیل شورای هدایت استعدادهای درخشان در آموزش عالی مصوب جلسه 387 مورخ 6/9/1375 شورای عالی انقلاب فرهنگی و به منظور برقراری تسهیلات ویژه آموزشی برای دانشجویان ممتاز در مقطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد پیوسته و دکترای حرفه ای (پزشکی و دامپزشکی ) این آیین نامه تدوین و به مورد اجرا گذاشته می شود.)

ضمناً با توجه به قید انتخاب حداکثر 10 واحد در دوره انترنی برای دانشجویان دکتری دامپزشکی برابر آییننامه آموزش دکتری دامپزشکی (که قبلاً ذکر شد) و انتخاب واحد در هر نیمسال بین 14 تا 20 واحد (دانشجو مجاز به انتخاب در این محدوده است)  و نظر به گذراندن حداقل 222 واحد ، معمولاً دوره دکتری دامپزشکی بین 6 تا 7 سال به طول میانجامد که برابر آییننامه آموزش دکتری پزشکی (که در ادامه میآید) تقریباً با حداقل سنوات پزشکی برابر و بیش از دکترای دندانپزشکی است. ضمن آنکه در طی تحصیل، دو دوره کارورزی تابستانی نیز دانشجویان دامپزشکی باید در کلینیکها، آزمایشگاهها و مراکز بهداشتی بگذرانند.

منبع : http://www.behdasht.gov.ir/index.aspx?siteid=1&pageid=12373&newsview=4084

------------------------------------------------------

آیین نامه آموزشی دکتری عمومی (حرفهای) پزشکی

ماده 22 آیین نامه :

انتشار یافته: ۳۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
رزیدنت طیور
|
-
|
۰۱:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۷
0
1
با سلام
ضمن تشکر از مطالب ارزنده شما به نظر بنده این مطلب بسیار بسیار مفیده اما نه در این سایت چون مخاطبین سایت حکیم مهر اکثرا دامپزشک هستند و یا یک جوری با دامپزشکی سر و کار دارند اگر امکان داشته باشه که این مطالب در یک روزنامه رسمی چاپ شود بسیار ارزنده خواهد بود فکر می کنم روزنامه ی اطلاعات انتخاب خوبی باشه . باز هم ممنون از تمام زحماتتون برای دامپزشکان و دامپزشکی ، ارادتمند دکتر سارو خالدی
ح.م
|
-
|
۰۱:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۷
0
0
با عرض سلام و خسته نباشید
با این مقایسه ها به هیچ کجا نخواهیم رسید آخرشم اونها یعنی پزشکان و دندانپزشکان میشن اقای دکتر و خانم دکتر ما هم با زور همون دامپزشک صدا میکنن و اخر اخرشم بیکار
افشین
|
-
|
۰۴:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۷
0
0
با سلام
با همه این تعاریف لازم به ذکر است که برخلاف دکترای گروه پزشکی ، مدرک دکترای دامپزشکی در خارج از کشور در حد لیسانس ارزیابی می شوند...و حتی معادل فوق لیسانس هم نیست
ناشناس
|
-
|
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۷
0
1
میشه مدرکشو هم بفرمایین؟ اینطور نیست عزیزم که دامپزشکی لیسانس باشه خارج ایران فکرکنم خارج ایران نرفتیدا؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
-
|
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۷
0
0
وقتی نماینده مجلس تو تبلیغاتش عوض دکترای دامپزشکی مینویسه دکترای پیراپزشکی چه انتظاری از بقیه دارین؟
دامپزشک
|
-
|
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۷
0
0
در خارج از کشور????

جناب آقای افشین اگر لطف کنید کشور یا کشورهایی که مد نظرتون هست را بفرمایید ممنون میشم
ناشناس
|
-
|
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۷
0
1
امروز خیلی از پزشکا استادشون دامپزشکه تو همین حکیم مهر چندین بار باهاشون مصاحبه شده مثه اینکه اونی که گفته ما رو به زور میگن دامپزشک اینارو نخونده هیچوقت من فکر می کنم تقصیر صدا و سیما است که هیچ تبلیغ درست و حسابی رو دامپزشکی نمیکنه ولی پزشکی بیست و چهارساعته جلوی دوربینه وگرنه مردم با دامپزشک پدرکشتگی که ندارن اطلاعاتشون کمه!
رزیدنت
|
-
|
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۷
0
0
دوست گرامی جناب آقای افشین
با سلام، در کشور ایتالیا ورود به تمام رشته دانشگاه ها آزاد وبدون آزمون می باشد اما در دو رشته پزشکی و دامپزشکی در محل دانشکده ها و به طور همزمان در هر سال آزمون برای ورود به این رشته ها برقرار می شود. مدرک دوره عمومی در دامپزشکی همان DVM است که حداقل 6 سال بطول می انجامد. در کشور ایتالیا سایر دوره های تحصیلی در سه سطح ارائه می شود که شخص دارای مدرک سطح دوم در هر رشته لقب دکتر یا خانم دکتر (Dottore or Dottore ssa) می گیرد!!! جایگاه اجتماعی دامپزشکان نیز در وضع بسیار مناسبی قرار دارد و تقریبا آرزوی دانش آموزان همواره ورود به رشته دامپزشکی است. علاوه برآن دانشجویان و فارغ التحصیلان سایر رشته های مرتبط نیز در حسرت رشته دامپزشکی هستند. در ضمن کلاس های درس در دانشکده های دامپزشکی نیز دانشجویان با علاقه و رغبت بسیار بالایی حضور می یابند.
ح.م
|
-
|
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۷
1
0
اقا بجای جروبحث با هم بیاید بفکر چاره باشید مثل پزشکا پشت هم باشید نه که زیراب همو بزنید . دوست گرامی اقای رزیدنت من کاری به حرف اقای افشین ندارم ولی ما تو ایتالیا زندگی نمکنیم که بقیه حسرتمونو بخورن بهتره بفکر وجهه خودمون باشیم که بهمون نگن رفتی 6سال درس خوندی لیسانس ...پزشکی گرفتی
افق
|
-
|
۰۷:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
0
0
با سلام
به جای این که بشینین با هم بحث کنید دست به یک اقدام بزنیم یک آموزش همگانی مخاطرات بهداشتی داره بیداد می کنه مردم به آموزش نیاز دارن وقتی همه دست به دست هم بدن و کارشون رو درست انجام بدن و مردم و آگاه کنند همه چی خود به خود درست می شه و همه به حقشون می رسند.
ناشناس
|
-
|
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
0
0
دکترای حرفه ای معادل فوق لیسانس است
دامپزشک متخصص
|
-
|
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
0
0
برای اصلاح وجه دامپزشک و دامپزشکی در سطح جامعه، بهتره اول از خودمون شروع کنیم. متاسفانه سطح علمی بخش بزرگی از فارغ التحصیلان بسیار ضعیف هست و فاقد مینیمم اطلاعات ضروری یک طبیب یا دامپزشک هستن. همین عدم یکپارچگی وضعیت آموزشی و تحصیلی دانشجویان، در محیط کار خودشو نشون می ده و بدترین وضعیت زمانی رخ می ده که مراجعه کننده خودش پزشک باشه. سیستم آموزشی دامپزشکی فرسوده و ناکارآمد هستش و متناسب با پیشرفت روزانه دانش دامپزشکی در جهان نیست. در نهایت دانشجویان توانایی جمع بندی و نتیجه گیری از داده های آموخته شده رو ندارن. شاید ایجاد یک فیلتر در زمان ورود به بازارکار، مانند آزمون ملی دامپزشکی که در آمریکای شمالی فارغ التحصیلان دکترای دامپزشکی به منظور اخذ مجوز طبابت لازم به گذراندن اون هستن در ابران ما هم بتونه به یکپارچه کردن سواد دامپزشکان و اطمینان از داشتن حداقل دانش لازم برای طبابت موجب بشه.
ناشناس
|
-
|
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
0
0
براساس کدوم آیین نامه و قانون میگید دکتر حرفه ای معادل کارشناسی ارشده لطف کنید با سند حرف بزنید یعنی اینهمه دامپزشک و دندانپزشک و پزشک و داروساز همه فوق لیسانسن?
پاسخ ها
من
| United States of America |
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
بله قربان. اونا پزشک هستن نه دکتر. هر وقت تخصص گرفتن میشن دکتر!
رزیدنت
|
-
|
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
0
0
دوست گرامی ح.م،
با سلام، مطالب گفته شده در مورد آموزش دامپزشکی ایتالیا صرفا جنبه اطلاع رسانی داشته است.
ناشناس
|
-
|
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
0
0
اقای دکتر لطفی زاده
با عرض خسته نباشید
لطفا شما کاری کنید شما تنها کسی هستید که میتونید به مدیران کمی فشار بیاورید
اقای دکتر رحیمی معاون اول محترم رییس جمهور برای بیکاری دامپزشکان طرحی دادند خوب پرواضح است که ایشان سرشان شلوغ است و شما میتوانید حداقل یاداوری کنید ما فارغ التحصیلان بیکار خسته شدیم کاری کنید
محمد لطفی زاده / مدیرمسئول حکیم مهر
|
-
|
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
0
0
با سلام و احترام / بیننده ارجمند / ضمن تشکر از بازدید شما - بنده مرتب موضوع استخدام را پیگیری و یادآوری کرده‎ام و به تازگی هم به مدیر محترم روابط عمومی سازمان دامپزشکی در خصوص مراسم چهاردهم مهر نکاتی عرض کردم که یکی از آنها موضوع استخدام دامپزشکان و پیگیری وعده آقای رحیمی بود. به ایشان تأکید کردم که اگر این وعده را پیگیری نکنند دولت در ماههای پایانی به دلیل درگیر مباحث انتخاباتی بودن فرصت اقدام نخواهد داشت و به نظر من مراسم روز دامپزشکی با دعوت از مسئولین عالی رتبه دولت فرصت مناسبی است. ان شاء الله رئیس محترم سازمان دامپزشکی که موضوع را پیگیری نموده اند از پیگیری آتی هم دریغ نفرمایند.
ناشناس
|
-
|
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
0
0
هرکی دنبال کاره خودشه هر کی کار پیدا میکنه دیگه بقیه رو فراموش میکنه ...... این دفعه که یه عده برای معروف شدنشون اومدن کاندید شدن رای اوردن
افشین
|
-
|
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
0
0
با سلام مجدد.
ذکر چند نکته رو لازم میدونم..
1- همه ما میدونیم که در خارج از کشور(آمریکا-کانادا و کشورهای اتحادیه اروپا)رشته دامپزشکی به همراه چند رشته دیگر از جمله وکالت از بهترین رشته هاست که براش سر و دست میشکنن.
2-منظور من ارزش و اعتبار مدرک تحصیلی دامپزشکی ایرانه...
هیچ کدوم از کشورهای اتحادیه اروپا مدرک دامپزشکی ایران رو قبول ندارند.شما باید در کشور مقصد با هزینه خودت 3 الی 4 سال درس بخونی تا بشی دکتر دامپزشک.
این در حالیه که رشته های کارشناسی ارشد و دکترای پزشکی دانشگاه ها (حتی دانشگاه آزاد) رو در همون سطح خودشون قبول دارند .
ناشناس
|
-
|
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
0
0
کی گفته؟ اتفاقاً استرالیا دامپزشکی ایران را می گیره دو سال سه سال می خونی می شی پزشک یعنی کامل قبول داره دوره رو و فقط بالینی ها را می گه دوباره بخون دامپزشکایی که از ایران رفتن کانادا هم برعکس اینو میگن مدرک دامپزشکی ایران رو قبول دارن
افشین
|
-
|
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
0
0
خوبه خودت میگی 2 یا 3 سال...
پس مدرک دکتری رو کارشناسی حساب میکنند.
این رو هم بگم که سوئد و دانمارک و آلمان و انگلیس و... کارشناسی هم قبول ندارنمون
دامپزشك
|
-
|
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
0
0
با سلام.اين ديگه خيلي جاي بحث داره كه دارين سر اثبات دكترا بودن رشته دامپزشكي چونه ميزنيم.بعضي مواقع از اون ور بوم مي افتيم.وضع اينقدر هم بد نيست. به نظر من اين مطالب و يا انعكاس ريز ترين موضوعات و تجربيات شخصي كه ممكن هست كه صحيح نباشه كار درستي نيست و بيشتر ضربه ميزنه.من در حومه تهران و در روستاهاي همجوار كار ميكنم و تمامي افراد از دامپزشكي درك درستي دارند.
ناشناس
|
-
|
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۰
0
0
اقا استرالیا مدرک دامپزشکی ایران قبول داره؟؟؟ از کجا میتونم برای رفتن اقدام کنم؟بعد دو سال سه سال میخونی بهت پزشکی میدن!!!!!؟؟؟؟؟ اینم یه توضیح کامل بده این دوستمون ممنون میشم
ح.م
|
-
|
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۰
0
0
اقای دکتر لطفی زاده خیلی خیلی ممنونم از پیگیریتون امیدوارم به امید خدا در روز14 مهر اتفاق خوبی بیفتد.
دانشجوی دامپزشکی
|
-
|
۰۱:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۲
0
0
سلام فکر می کنم استاد ما می گفت دامپزشکی مدرکش معادل کارشناسی ارشد است با اینکه بیش از 50 واحد بیشتر از ان پاس می کند.یعنی او هم اشتباه می کرده؟؟!
m.en
|
-
|
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۳
0
2
بله بنده هم در جریان هستم که مدرک دامپزشکی ایران در استرالیا قابل قبول هست که یک دکتر ایرانی خیلی خوب هم داریم که ایشون تخصص Wildlife Conservation دارند از دانشگاه مرداک و DVM از دانشگاه ارومیه داشتن و حتی در اروپا و آمریکا هم مطمئن باشید به همین شکل هست . یکسری آزمون داره اونا رو انجام میدید ، چند روز هم ظاهرا باید کیس های مختلف ببینید و به صورتی تحت نظر باشید و امتحان عملی بدید بعدش شما می تونید امتحان تخصص اونجا رو شرکت کنید و ادامه بدید. کی گفته مدرک دامپزشکی در آمریکا در حد لیسانسه ؟ پس DVM یعنی چی ؟ DOCTORATE OF Veterinary Medicine پس دکترا معنیش چیه ؟ معنیش لیسانسه ؟؟؟ یکم آدم فکر کنه بعد صحبت کنه بهتره. اگر از چیزی اطلاع نداریم چه خوب که اظهار نظر نکنیم و شان یک رشته رو زیر سوال نبریم . دوره ی دی وی ام آمریکا هم تا جایی که من می دونم چهار ساله هست و خیلی سریع تموم می کنند اما فشرده و سخت و درست حسابی. هیچ جایی هم نمیگن دوباره بخون مگر اینکه دانشجو هنوز DVM نداشته باشه یا اینکه امتحانا رو نخواد بده یا نتونه قبول بشه و خلاصه وضع نمره هاش و سطحش داغون باشه. حالا برای اینکه اطلاعاتتون کامل تر بشه و به دامپزشکی بی خودی ایراد نگیرید و پزشکی رو تو سرش نکوبید ، اینم بدونید که اتفاق MD هم در آمریکا و کانادا حدود 4 سال طول میکشه ! پس دیگه به مدرک دامپزشکی ایران نگید لیسانس بی ارزش !
یکی از همکاران
|
-
|
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
0
0

در اینجا از اساتید عزیز و بزرگوار دانشکده های دامپزشکی دانشگاه آزاد درخواست می شود که از مسئولین مربوطه تقاضا کنند در آزمون ورودی سالیانه دانشگاه آزاد، رشته دکترای عمومی دامپزشکی را در گروه رشته های دکترای عمومی علوم پزشکی قرار دهند نه در کنار رشته های غیرپزشکی و کشاورزی.

فکر می کنم همین موضوع یکی از دلایل خدشه دار شدن مدرک دکترای عمومی دامپزشکی در جامعه شده است.

لازم به ذکر است که تا قبل از تشکیل وزارت بهداشت، آموزش و درمان، رشته های دکترای عمومی پزشکی، دامپزشکی، دندان پزشکی و داروسازیدر دانشگاه های وزارت علوم سابق، در یک گروه آموزشی قرار داشتند.

ولی الان متأسفانه در وزارت علوم،
رشته دامپزشکی از نظر آموزشی در کنار رشته هایی مانند زراعت، باغبانی، دامپروری، علوم انسانی و فنی که هیچ سنخیت علمی با هم ندارند، در کمیسیون های آموزشی دانشگاهی قرار داده شده است و این یک فاجعه است!!!
ناشناس
|
-
|
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۶
0
0
.



مهمترین اشتباه و باور نادرستی که مردم و بعضی پزشکان متاسفانه با آن مواجهند حکم شرعی تماس به بدن نامحرم برای معاینه و ... است.
برخلاف تصور خیلی ها که مسائل پزشکی را جدا از احکام شرعی می دانند اما حقیقت ماجرا چیز دیگری است.

_ تا اضطرار در میان نباشد تماس پوست دکتر و بیمار نامحرم جایز نیست. مثلاً در موقعیتی که یک بیمار اورژانسی با وضعیت وخیم به بیمارستان رسیده و اگر پزشک نامحرم بخواهد حتی چند لحظه برای پیدا کردن و پوشیدن دستکش و ... وقت بگزارد جان بیمار به خطر می افتد و ... در این طور مواقع تماس پوستی دکتر و بیمار نامحرم در حد اضطرار که جان بیمار حفظ شود بلامانع بوده و اشکالی ندارد.

_ اما برای یک معاینه ساده یا برای گرفتن خون و .. که به دلیل اینکه سراسر شهر هم پزشکان مختلف و هم آزمایشگاه های مختلف فراوان یافت می شود چه اضطراری برای تماس بدن پزشک یا مسئول خونگیری با پوست بدن نامحرم وجود دارد؟ حکم شرعی آن جایز نیست ولی متاسفانه این باور نادرست بسیار رواج یافته که در مسائل پزشکی و درمان مشکل محرم و نامحرمی وجود ندارد یا به قول بعضی پزشکان محرم هستند... در حالی که اصلاً چنین حکم شرعی وجود ندارد.

جالب آنکه اگر مسئولین خونگیری یا پزشکان از یک دستکش ساده حتی یکبار مصرف که قیمت آن 7تومان (70 ریال) هم نی شود می توانند مانع ایجاد این گناه و معصیت شوند ولی در غالب مواقع متاسفانه اصلاً چنین ضرورتی برای جلوگیری از این معصیت از طرف پزشکان و یا مسئولین خونگیری احساس نمی شود.....

و قطعاَ این نادرست ترین باور مردم و پزشکان است.
دوستانی که کوچکترین شک یا تردیدی در مورد این حکم دارند به راحتی میتوانند از هر مرکز سوالات شرعی ، یا دفاتر مراجع و یا دفاتر امام جمعه شهرستانشان سوال کنند.





.
ناشناس
|
-
|
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۰
0
0
به تعداد واحد که نیست. بروید یک سرچی در رابطه با تعداد واحدهای کارشناسی و دکترای تخصصی phd که بالاترین سطح مدرک تحصیلی است بکنید. در هر رشته ای که نگاه کنید از نظر تعداد واحد، کارشناسی از phd تعداد واحد بیشتری دارد. آیا مدرک کارشناسی از دکترای تخصصی صرفا به دلیل تعداد واحد بیشتر، ارزش بیشتری دارد؟
این باور مردم که دکترای حرفه ای معادل کارشناسی ارشد دیگر رشته هاست اصلا اشتباه نیست. در رشته های دکترای حرفه ای پس از گذراندن این دوره وارد دوره تخصص یا phd میشوند در سایر رشته ها پس از کارشناسی ارشد وارد مرحله phd میشوند. در تمامی رشته ها phd بالاترین مدرک است و گاها فوق دکترا (یا به عبارتی فوق تخصص) هم در بعضی دانشگاهها (البته در تمام رشته ها اعم از پزشکی، فنی، کشاورزی و...) وجود دارد.
یوسف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
1
0
پرچم کاردانا بالاست فقط بکوب لایکو به افتخار کاردانای دامپزشکی فقط.
دکتر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
0
0
سلام
از این که این دوستان زجمت کشیدند و خودشون به نتیجه رسیدند تعجب می کنم یه استعلام از وزارت علوم می گردید بهتون می گفتند معادل چیه.
ثانیا الان من دانشجوی phd دامپزشکیم و هم کلاسی هام دکتری حرفای و من فوق لیسانس بودم ولی من تمیدونم چرا اونها هم با من میخوان دکترا بگیرن. واقعا اون شخصی که اینارو نوشته چه فکری کرده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۲
0
0
مدرک به واحد گذراندن نیست که یکی با 100واحد کارشناسی می گیره یکی مثل من باید 150واحد درس رو هفت ترمه بگذرونه که مدرک کارشناسی بهش بدن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۱
0
0
افت علم مدرک گرایی است
به عمل کار براید به سخندانی نیست

تا کی افراد به اصطلاح تحصیل کرده میخوان سره موضوع هیچ و پوچ باهم بحث کنند
الان یعنی با این موضوعات عقده های فرووخرده بعضی از افراد حل میشود
کی جامعه به اصطلاح فرهیخته میخواهند بیدار شوند ببینند افراد بی سواد گوی را ربوده به ریش شما به اصطلاح اکادمیکها میخنددند که سره اسم مدرک و چندر غاز (شندر قاز )حقوق بحث میکنید
حال که دلالان و املاکی ها ارقام نجومی بابت کمترین سطح سواد و کم زحمت ترین کارها و ریسک پایین شغلی از شما طلب میکنند و یا ارایشگرانی که بابت یک شب ارایش عروس که دوام 24 ساعته هم ندارد مبلغ یک جراحی و یا یک طراحی صنعتی را طلب میکنند باز شما تحصیل کرده ها برید پی نخود سیاه
نظر شما
ادامه