کد خبر: ۱۰۰۷۵

حکیم مهر - نژاد اصیل گاو سیستانی که از برترین انواع نژاد گاو گوشتی جهان است و می‌تواند با پرواربندی در طرح خودکفایی گوشت بکار گرفته شود به‌علت کمبود نهاده‌های دامی در معرض تهدید قرار گرفته است.

نماینده مردم زابل در مجلس هشتم و استاد دانشگاه کشاورزی گفت: سیستان به‌دلیل داشتن رود هیرمند و دریاچه هامون در بخش کشاورزی در گذشته دارای دوره طلایی بوده و هنوز هم می‌تواند با توزیع و مدیریت آب به وضعیت آرمانی گذشته خود بازگردد.

احمدعلی کیخا افزود: شرایط اقلیمی و کمبود آب در 10 سال گذشته و خشکسالی‌های مداوم کشاورزان را در شرایط سختی قرار داده و باعث شده است بخش کشاورزی هرساله با افت سطح و تولید روبه‌رو شود و سیستان را از جایگاه اولیه خود در بخش کشاورزی دور کند.

وی خاطرنشان کرد: نژاد اصیل گاو سیستانی از بهترین نژادهای گاو گوشتی جهان است که به‌علت خشکسالی و افزایش قیمت علوفه با مشکل روبه‌رو شده است.

استاد دانشگاه کشاورزی گفت: با توجه به نیاز گوشت کشور نژاد گاوهای گوشتی پربازده باید شناسایی و با پرواربندی برای تأمین گوشت مورد نیاز کشور در سیستان و سایر استان‌ها بکار گرفته شود.

کیخا به شرایط دریاچه هامون اشاره کرد و ادامه داد: این دریاچه به لحاظ بهداشت، درمان و جلوگیری از ریزگردها می‌تواند نقش عمده‌ای در پالایش خاک، افزایش تولید و حفظ اکوسیستم موجود داشته باشد، اما با خطر خشکی روبه‌رو شده است.

وی خاطرنشان کرد: نگاه مدیریت در استان به موضوع آب نگاه جامعی نیست. این در حالی است که یکی از بحران‌های آتی ما در کشور مدیریت منابع آب است و در آینده شدت آن نیز افزایش خواهد یافت.

کیخا ادامه داد: اثر بستن آب این رودخانه، خشکسالی‌های طولانی کشاورزان است که مردم سیستان را اسیر فقر کرده است.

 

نظر شما
ادامه