کد خبر: ۱۰۰۵۸

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی ریگان، عنبرآباد و خراسان جنوبی

 

مدیر شبکه دامپزشکی ریگان خبر داد :
اجرای طرح واکسیناسیون هاری در ریگان


مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان ریگان گفت: اجرای طرح واکسیناسیون هاری توسط دو اکیپ در شهرستان ریگان انجام شده است.
حجت‌الله جعفری اظهار داشت: اجرای طرح واکسیناسیون هاری توسط دو اکیپ در شهرستان ریگان انجام شد و در این طرح تاکنون 223 قلاده سگ علیه بیماری هاری در شهرستان ریگان واکسینه شدند.

وی افزود: همچنین از ابتدای سال جاری تاکنون دو مورد کلاس آموزشی ویژه دامداران و عشایر شهرستان در مورد این بیماری مهم برگزار و در این دوره آموزشی بروشورها و اطلاعیه‌های آموزشی در اختیار دامداران قرار داده شد.

وی خاطرنشان کرد: بیماری هاری یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است، این بیماری حاد ویروسی است که سیستم اعصاب مرکزی را در‌گیر می‌کند و عامل ایجاد کننده آن نوعی رابدوویروس است.

جعفری عنوان کرد: حیوانات خون‌گرم از قبیل سگ، گربه و ... از جمله ناقلان این بیماری به انسان هستند و اصلی‌ترین راه سرایت بیماری از طریق گاز گرفتن به وسیله حیوانات است.

وی گفت: بیماری هاری در حیوانات به دو فرم خاموش و خشمگین بروز می‌کند و علائمی از قبیل ترشح شدید بزاق عدم توانایی در بلع حمله و گاز گرفتن اجسام  فشار دادن سر به اجسام سخت ‌زوزه و ناله کشیدن و در نهایت فلجی و مرگ را به دنبال دارد.

مدیر شبکه دامپزشکی ریگان افزود: ویروس عامل این بیماری بسیار حساس بوده و در طبیعت دوام ندارد و طی چند ساعت در بزاق خارج از دهان از بین می‌روند و در برابر مواد شیمیایی فوق‌العاده حساس است و در برابر نور، آفتاب و اشعه‌های آن نابود می‌شود.

جعفری ابراز داشت: از جمله اقدامات لازم برای کنترل و پیشگیری این بیماری واکسیناسیون سگ علیه این بیماری است و با توجه به اینکه این دام به عنوان نگهبان و سگ گله نگهداری می‌شود، لذا واکسیناسیون این دام می‌تواند در کنترل و پیشگیری این بیماری مشترک تأثیر بگذارد.

 

------------------------------------

 

سرپرست دامپزشکی عنبرآباد خبر داد :
واکسیناسیون 9 هزار دام عنبرآباد علیه بیماری شاربن


سرپرست دامپزشکی عنبرآباد در جنوب کرمان گفت: بیش از 9 هزار دام این شهرستان علیه بیماری شاربن علامتی واکسینه شدند.
نسیم دریجانی با اشاره به اینکه بیماری شاربن یک بیماری باکتریایی است، اظهار داشت: بیماری شاربن بیشتر در فصل بهار و پاییز اتفاق می‌افتد.

وی افزود: اسپور بیماری شاربن در خاک وجود دارد و لذا در دوره خشکسالی به علت آلوده شدن زخم‌ها و خراش‌ها با خاک، منجر به ورود باکتری به بدن می‌شود.

سرپرست دامپزشکی عنبرآباد با اشاره به احتمال بروز این بیماری در خشکسالی‌های اخیر خاطرنشان کرد: در این مرحله از واکسیناسیون، 9 هزار و 758 دام عنبرآباد علیه بیماری شاربن علامتی واکسینه شدند.

دریجانی تصریح کرد: این مرحله از واکسیناسیون از 15 تیرماه آغاز شد و تا پایان شهریور ماه مهلت داشت که در شهرستان عنبرآباد پایان یافته است.

 

-------------------------------------

 

توسط اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی:
کسب رتبه اول طرح سنجش میزان رضایتمندی ارباب رجوع در بین 60 دستگاه استانی در سال 1390


بر اساس نتایج طرح سنجش میزان رضایتمندی مراجعان از نحوه ارایه خدمات دستگاه های اجرایی استان در سال 1390 که توسط دفتر منابع انسانی و تحول اداری استانداری صورت پذیرفت ، اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی موفق به کسب رتبه نخست در بین 60 دستگاه استانی گردید.
مدیر کل دامپزشکی خراسان جنوبی در جمع کارکنان با اعلام این خبر ضمن تقدیر و تشکر از کلیه نیروهای خدوم دامپزشکی رسالت و وظیفه این مجموعه را در سال 1391  سنگین تر دانست .

دکتر محمدعلی رضایی  کسب این موفقیت بزرگ را مرهون تلاش ها و زحمات یکایک کارکنان زحمتکش دامپزشکی در بیش از 20 مرکز خدمات رسانی در سطح استان دانست و از خدمت بی منت ، تعامل سازنده با ارباب رجوع ، ارائه خدمات با کیفیت و مطلوب در کمترین زمان ممکن ، حفظ کرامت مردم و اطلاع رسانی مناسب به عنوان عوامل تاثیرگذار درجلب رضایت مراجعان نام برد.وی با قدردانی از تلاش های صورت گرفته در ایفای وظایف دستگاهی شامل حفظ و حراست از جمعیت دامی استان و تامین بخش مهمی از بهداشت عمومی و امنیت غذائی جامعه، بر حفظ و ارتقاء رضایت و اعتماد مردم شریف استان تاکید نمود و وظیفه خود و کلیه کارکنان دامپزشکی استان را حفظ این رضایت و اعتماد عمومی به عنوان سرمایه ای ارزشمند از طریق اجرای برنامه های توسعه و تحول اداری در سال جاری عنوان نمود.

نظر شما
ادامه