کد خبر: ۱۰۰۵۲

حکیم مهر - رئیس موسسه تحقیقات شیلات ایران از خودکفایی در تولید میگوی عاری از بیماری تا سه سال آینده خبر داد.
دکتر عباسعلی مطلبی در خصوص طرح کلان ملی فناوری «کسب و انتقال دانش فنی تولید انبوه میگوی عاری از بیماری خاص در کشور و قطع وابستگی به محصولات خارجی» با اشاره به این که کمتر از دو ماه از عقد قرارداد و شروع فعالیت در این طرح گذشته است، خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی کشور این طرح مزیت‌های بسیاری برای استان‌های ساحلی کشور دارد که می‌توان به بهره برداری از آب دریا و اراضی شوره زار، توسعه اقتصادی و فرهنگی مناطق ساحلی، امکان جذب سرمایه‌های خارجی و امکان توسعه همسان با محیط زیست اشاره کرد.

وی با تاکید بر ظرفیت بالقوه توسعه پرورش میگو در استان‌های بوشهر، خوزستان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و گلستان، از شناسایی 184 هزار هکتار اراضی قابلیت پرورش میگو خبر داد و هدف از تولید میگوی SPF را ایجاد ذخیره میگوی عاری از پاتوژن‌های خاص، جلوگیری از تلاقی نژادهای یکسان، افزایش تولید و رشد مناسب و متناسب با محیط پرورش و اصلاح‌ نژاد میگوها با توجه به ویژگی‌های اقتصادی کشور عنوان کرد.

مطلبی تاکید کرد: افزایش تولید بچه میگو در مراکز تکثیر، افزایش تولید میگوی پرورشی در مزارع پرورش، بقای بیشتر میگو، پیشگیری از بیماری‌های ویروسی، ارتقای بهره‌وری در واحدهای تکثیر و اشتغال در مناطق مرزی از جمله ضرورتهای تولید میگوی عاری از بیماری در کشور محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اقدامات اولیه صورت گرفته در اجرای طرح تولید میگوی عاری از بیماری اظهار کرد: با توجه به درخواست‌های متعدد پرورش دهندگان میگوی کشور مبنی بر ضرورت تولید میگوی SPF و مصوبات هیات دولت در سفرهای استانی دور دوم و سوم به استان‌های هرمزگان و خوزستان، این طرح در دستور کار معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری قرار گرفت و برنامه‌های پروژه در قالب چهار فاز از تولید مولد نسل صفر تا تولید میگوی عاری از بیماری پیگیری خواهد شد. همچنین بررسی‌های زیادی در انتخاب بهترین محل برای اجرای طرح صورت گرفته است که با توجه به مشخصات آب و هوایی و امکانات آزمایشگاهی موجود در استان بوشهر، محل اجرای طرح تولید میگوی SPF این استان انتخاب شد.

رییس موسسه تحقیقات شیلات ایران تصریح کرد: همزمان با اجرای فاز اول، نظرات کارشناسان و دانشجویان داخلی و خارجی در این حوزه اخذ می‌شود. تاکنون دو میلیارد ریال برای تعیین و تجهیز مکان، موقعیت سالن‌ها و تجهیزات و دستگاه‌های مورد نیاز هزینه شده و پیش بینی می‌شود تا پایان سال 20 میلیارد ریال دیگر هزینه شود. میزان اعتباری که از معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری تا به حال به این طرح اختصاص داده شده، یک میلیارد و 200 میلیون تومان بوده است. مطلبی با اشاره به اینکه این طرح تکیه بر سابقه و مطالعات چند ساله دارد، اظهار کرد: پیش بینی می‌کنیم که تا شهریور ماه بتوانیم میگوی مولد را از خارج از کشور تهیه کنیم و اجرای طرح را جلو ببریم. هدف این است که طرح را با کیفیت و شتاب پیش ببریم و امیدواریم تا سه سال آینده کشور از واردات میگوی عاری از بیماری بی نیاز شود.

نظر شما
ادامه