کد خبر: ۱۰۰۱۱

حکیم مهر - تحقیقات صورت گرفته در آمریکا نشان می دهد، گربه های خانگی و دوست داشتنی انسان یکی از عوامل اصلی نابودی جمعیت پرندگان وحیوانات کوچک هستند.

محققان دانشگاه جورجیا با همکاری انجمن ملی جغرافیا پروژه تحقیقاتی تحت عنوان KittyCam را برای بررسی خوی درندگی گربه های خانگی را انجام دادند.

فناوری به کار رفته در این تحقیق مشابه ردیابی حیوانات در حیات وحش بود و در این طرح 60 درصد گربه های خانگی در شهر آتن در ایالت جورجیای آمریکا از نوامبر 2010 تا اکتبر 2011 به دوربین های سبک وزن مجهز شدند.

دوربین های KittyCam ضد آب، مجهز به لامپ LED، با قابلیت تصویربرداری در طول شب و روز و حسگر برای یافتن دوربین های گم شده هستند.

نتایج تحقیقات نشان می دهد حدود 30 درصد گربه ها در مدت 17 ساعت حضور در خارج از خانه به طور متوسط یک حیوان کوچک را از پای در می اورند و تنها یک چهارم شکارهای خود را به منزل باز می گردانند، به همین دلیل صاحبان آنها از خوی درندگی حیوان خود آگاه نیستند.

بر این اساس 30 درصد گربه ها شکار خود را می خورند، 25 درصد آنها را به خانه می آورند و 49 درصد نیز آنها را نیمه خورده یا دست نخورده در طبیعت رها می کنند.

مارمولک، مار و قورباغه با 41 درصد، سنجاب با 25 درصد، حشرات و کرم ها با 20 درصد و پرندگان با 12 درصد اصلی ترین شکارهای گربه های خانگی محسوب می شوند.

دکتر «جورج فنویک» رئیس مرکز حفاظت از پرندگان آمریکا تأکید می کند: بیش از 74 میلیون گربه خانگی در آمریکا وجود دارد و اگر این آمار را به سراسر کشور تعمیم داده و جمعیت گربه های وحشی را نیز اضافه کنیم، این حیوانات سالانه چهار میلیارد حیوان از جمله 500 میلیون پرنده را به قتل می رسانند.

گربه های در حالی به عنوان یکی از مظنونان اصلی کاهش جمعیت پرندگان مطرح می شوند که تحقیق دیگری در دانشگاه نبراسکا نشان می دهد، گربه های وحشی باعث انقراض 33 گونه مختلف پرندگان در سراسر جهان شده اند.

 

نظر شما
ادامه