کد خبر: ۹۴۳۹

حکیم مهر - ورود ماهیان زینتی وارداتی بدون سپری کردن قرنطینه باعث بالا رفتن مرگ و میر و نابودی تشکل‌های داخلی شده است.

مدیرعامل تعاونی تولیدکنندگان ماهیان زینتی با اعلام این مطلب گفت: در شرایط موجود، ماهیان وارداتی به‌راحتی وارد کشور می‌شوند که این امر باعث شده واحدهای تولیدی ماهیان زینتی هر روز ضعیف‌تر از قبل شده و تولیدکنندگان این نوع ماهی، تولید را رها کرده و به کار دیگری مشغول شوند.

مسعود صالحی افزود: افزایش قیمت مواد اولیه مانند بالا رفتن هزینه‌های تغذیه‌ای، عرضه نکردن با قیمت مناسب در بازار و کمبود سرمایه و نقدینگی تولیدکنندگان و وجود بچه‌ماهی‌های بیمار وارداتی باعث شده این تشکل در حال نابودی قرار داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: به‌دلیل ناهماهنگی بین گمرک، سازمان شیلات و دامپزشکی، ماهیان وارداتی که باید حداقل 28 روز قرنطینه باشند، بدون قرارگیری در چنین شرایطی به بازار تزریق شده و تولیدکنندگان چند روز پس از خرید این ماهی‌ها به‌دلیل اینکه قرنطینه انجام نشده و درجه سلامت این نوع ماهی پایین است، با خرید این ماهیان با ضرر روبه‌رو شدند.

این مقام مسئول با بیان اینکه بالا رفتن قیمت ارز باعث حمایت این بخش شد، ادامه داد: برای صادرات ماهیان زینتی، پتانسیل خوبی وجود دارد. ولی به‌دلیل کم بودن متخصص تأیید کیفیت تولید داخلی، صادرات این ماهیان کاهش یافته است.

صالحی برای حمایت از تولید داخلی، اختصاص غرفه‌هایی به تولیدکنندگان ماهیان زینتی برای عرضه بدون واسطه حتی با هزینه خود تولیدکنندگان را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: ایجاد شهرک‌های ماهیان زینتی همچون شهرک‌های گلخانه‌ای، با تجمیع تولید و توزیع و نظارت دامپزشکی حمایت از تولید داخلی و این صنف را به همراه خواهد داشت.

وی تأکید کرد: تعاونی تولیدکنندگان ماهیان زینتی 50 نفر عضو دارد و تاکنون شش میلیون پروانه برای تولید این نوع ماهی صادر شده و استان تهران و غرب تهران بیشترین میزان تولید را از نظر تولید گونه‌های کیفی به خود اختصاص داده است.

گفتنی است، سالانه بیش از 14.5 میلیون قطعه ماهی زینتی با تعرفه پایین از کشورهای جنوب شرقی آسیا نظیر تایلند، سنگاپور و فیلیپین وارد کشور می‌شوند. این در حالی است که ایران جزو تولیدکنندگان ماهیان زینتی جنوب شرقی آسیا است.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه