کد خبر: ۸۸۱۷
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - رئیس بیمارستان دامپزشکی تهران درباره ورود چهار ببر دیگر از کشور روسیه به ایران گفت: تا زمانی که نتوانیم شرایط ماندگاری و سازگاری ببرهای روسی با وضعیت طبیعی و آب و هوای کشور را فراهم کنیم، وارد کردن مجدد آنها یک آزمون و خطای دیگر است.

دکتر پیام محبی با بیان اینکه بی برنامگی سازمان حفاظت محیط زیست در انتقال ببرهای سیبری موجب مرگ یک ببر شد گفت: پس از مرگ ببر سیبری نر بارها و بارها نسبت به آلوده بودن ببر ماده به مشمشه به محیط زیست هشدار داده شد ولی سازمان محیط زیست نسبت به ادامه پروژه احیای ببر مازندران اصرار دارد.
محبی افزود: بسیاری از دامپزشکان مجرب کشور ابتلای ببر ماده به مشمشه را تایید کرده بودند  و حتی اکنون بسیاری از دامپزشکان با توجه به بیماری ببر ماده با رضایت از ببر بازدید نمی کنند، ولی اینکه چرا سازمان حفاظت محیط زیست همچنان بر ادامه پروژه اصرار دارد و سعی در مخفی کردن بیماری ببر ماده دارد، جای سوال است.
رئیس بیمارستان دامپزشکی تهران با بیان اینکه بیماری مشمشه یک بیماری باکتریایی مشترک بین انسان و حیوان است و می تواند خطرات زیادی داشته باشد، افزود: ورود ببرها به باغ وحش تهران خطایی دیگر بود چرا که باغ وحش جایگاه مناسب برای ببر سیبری نیست.
وی تاکید کرد: ببرهای وارداتی از سیبری قرابت ژنتیکی با ببر مازنداران دارند. اما اینکه ببرها را وارد کنیم و در شرایطی که زیستگاه از بین رفته و تغییرات آب و هوایی در سال های اخیر رخ داده، بر ادامه این طرح پافشاری کنیم، ریسک بسیار بالایی است. در عین حال وقتی می توان با هزینه ورود و نگهداری این ببرها دیگر موارد و چالش های زیست محیطی را برطرف کرد، چرا باید چنین هزینه گزافی صرف این پروژه شود.
محبی گفت: دریاچه ارومیه رو به زوال است و نسل بسیاری از گونه های ارزشمند در معرض خطر است اند اما نمیدانم چرا بودجه این چنینی برای این ایده ناپخته و مطالعه نشده خرج می شود.
وی در ادامه با بیان اینکه برای احیای ببر مازنداران باید اقدامات جدی صورت بگیرد، گفت: با توجه به تجربه ناموفق قبلی، سازمان حفاظت محیط زیست باید تضمین کند که آیا انتقال این دانش صورت گرفته؟ پروتکلی برای تغذیه این حیوان تهیه شده؟ و آیا شرایط زیستگاهی مناسب فراهم شده یا خیر؟ 
محبی تصریح کرد: هنوز با توجه به اینکه ببر ماده به بیماری مشمشه مبتلاست، مشخص نشده این ببر چه خواهد شد و اینکه چرا ببری که بیمار است هنوز بر زنده نگه داشتنش اصرار می شود، جای تعجب دارد.
به گفته محبی، بیماری مشمشه دارای یک پروتکل درمانی است اما در اجرای آن موفق نبوده ایم و با وارد کردن مجدد ببر از روسیه یک مشکل به مشکلات دیگر اضافه خواهد شد.
این دامپزشک تاکید کرد: ورود ببر جدید به مصلحت نیست مگر اینکه مرگ ببر قبلی و بیماری ببر فعلی را علت‌یابی کنیم. هنوز گزارش شفافی در این مورد از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به فراکسیون محیط زیست مجلس، انجمن حمایت از حیوانات و یا دانشگا‌ه‌ها ارایه نشده است.
پایتخت به باغ وحشی ایده آل نیازمند است
رئیس بیمارستان دامپزشکی تهران همچنین درباره باغ وحش تهران گفت: پایتخت به باغ وحشی ایده آل نیازمند است که بتواند خواسته های شهروندان را فراهم کند. لذا به نظر میرسد اگر متولی باغ وحش شهرداری تهران باشد، عملکرد بهتری را شاهد خواهیم بود.
محبی با اشاره به اینکه شهرداری تهران در بسیاری از زمینه ها از جمله احداث بوستان های شهری عملکرد بسیار مناسبی داشته است گفت: باغ وحش تهران باید شرایط ملی یک باغ وحش را داشته باشد که متولی آن یعنی سازمان محیط زیست تاکنون در این زمینه عملکرد ضعیفی داشته است .
وی تصریح کرد: شاید بهتر باشد شهرداری تهران به مانند پروژه ای شهری با باغ وحش نیز برخورد کند و نسبت به احداث باغ وحشی آبرومند اقدام کند چرا که با توجه به عملکرد ناموفق سازمان محیط زیست در باغ وحش تهران، این سازمان باید رفتارهای خود را در برخورد با مسایل زیست محیطی تغییر دهد؛ اینکه پس از مرگ ببر نر بر اثر بیماری مشمشه هنوز اصرار به ادامه پروژه و وارد کردن  چند ببر دیگر وجود دارد بیشتر به طنز شبیه است تا بحث کارشناسی!

 

خبر مرتبط :

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
د.ن
|
-
|
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۸
0
0
روزی ما رو ببین افتاده در ......... باید در مورد سیاستهای محیط زیست و دامپزشکی نظر بده؟
نظر شما
ادامه