کد خبر: ۸۰۱۷

حکیم مهر - مراسم رونمایی از کتاب «دفتر خاطرات حیوانات» نوشته علیرضا غفاری که به همت دفتر طنز حوزه هنری از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده است در گالری کبک برگزار شد.
در ابتدای این مراسم که با حضور علیرضا غفاری نویسنده کتاب و همچنین محمد شالویی مدیر مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اسداله بقایی نائینی نویسنده و پژوهشگر و محمد ابراهیمیان نویسنده و منتقد بر پا شد، ابراهیمیان با بیان این که سخن گفتن از زبان حیوانات در ادبیات فارسی مسبوق به سابقه‌ای طولانی است، افزود: در تاریخ ادبیات ما نخستین کتابی که در آن از زبان حیوانات سخن گفته می‌شود و همه با آن آشنایی دارند کتاب ارزشمند کلیله و دمنه است.

این نویسنده در ادامه گفت: نمونه دیگر چنین آثاری را می‌توان در منطق‌الطیر عطار و داستان مرغ‌ها سراغ گرفت و همچنین مولانا در داستان طوطی و بازرگان به این کار دست زده است.

وی با بیان این که نسل پیش از ما بیشتر با کارتون و انیمیشن رشد کرد، افزود: ارتباط نسل امروزی با حرف‌های حیوانات در قالب کارتون اتفاق افتاد و این شاید ضرورت نوشتن کتاب‌هایی که چنین ویژگی را دارا هستند از میان برد.

این روزنامه‌نگار افزود: علیرضا غفاری شاید چراغ خاطره‌نویسی از زبان حیوانات و نوشتن از زبان حیوانات را در عصر ما دوباره روشن کرده باشد.

ابراهیمیان با بیان این که در کتاب «دفتر خاطرات حیوانات» وجه شاعری علیرضا غفاری گل کرده است، افزود: معصومیتی که در این کتاب به حیوانات نسبت داده شده محل تامل است، از این جهت که خواننده با خود می گوید چرا انسان‌ها چنین معصومیتی را ندارند.

او در ادامه گفت: در هنگامه‌ای که انسان‌ها نمی‌توانند با هم گفتگو و دیالوگ خوبی برقرار کنند و بیشتر به فکر صدمه زدن به یکدیگر و حتی نابود کردن هم هستند، این مسئله که حیوانات می‌توانند سخن بگویند و گفتگو کنند امری قابل توجه و تاثیرگذار است.

در پایان مراسم بقایی نائینی لوح یادبودی را از سوی انتشارات سوره مهر به علیرضا غفاری اهدا کرد.

 

خبر مرتبط :

 
نظر شما
ادامه