کد خبر: ۷۶۱۷
تعداد نظرات: ۱ نظر

 حکیم مهر -  یک دامپزشک در برنامه زنده "سپید – سیاه – خاکستری" رادیو سلامت، شامگاه دوشنبه 28 آذرماه سالجاری به گفتگو با مجری پزشک این برنامه درباره پیداشدن چند قلاده شیر در سطح شهر تهران پرداخت.

دکتر پیام محبی که پیش از این در موضوع بروز مشمشه در ببرهای وارداتی به مجادله با سازمان محیط زیست و باغ وحش تهران پرداخته بود و اخیراً هم با شکایت مسئولین باغ وحش تهران به دادگاه احضار شده بود این بار هم در این برنامه اتهاماتی متوجه سازمان حفاظت محیط زیست و باغ وحش تهران کرد.

در بخشی از این گفتگو ، دکتر محبی به ماجرای گوشت‎های آلوده اشاره کرد و در حالی که هیچ ضرورتی نداشت هر چند قصد دفاع از رئیس اسبق سازمان دامپزشکی را داشت اما روی آنتن زنده رادیو به میلیونها ایرانی یادآوری کرد که وی در دادگاه محاکمه شده است!

وی درباره پیدا شدن چند قلاده شیر در سطح تهران گفت : وقتی دو قلاده شیر پیدا شده باید فکر کوه یخی باشیم که شاید اصل آن زیر آب باشد و احتمال اینکه حیوانات دیگری هم در تهران مخفیانه نگهداری شوند وجود دارد.

دکتر محبی که به کرات در این برنامه رئیس بیمارستان دامپزشکی تهران معرفی شد افزود : روباه در حومه تهران وجود دارد و گاهی به دلیل خصلت کنجکاوی ممکن است در سطح شهر دیده شود اما شیر نه بومی ایران است و نه در اطراف تهران زندگی می‏کند که در شهری مانند تهران چند قلاده از آن را ببینیم.

وی در ادامه گفت : سال گذشته پلیس تایلند خانمی را که ایرانی هم نبود در فرودگاه این کشور به جرم اینکه قصد داشت توله ببری را به صورت قاچاق به ایران بیاورد بازداشت کرد و این نشان می‎دهد که در کشور ما تقاضایی برای این موضوع وجود دارد.

این دامپزشک در پاسخ به سؤال دکتر یزدانی مجری پزشک برنامه که پرسید آیا با بیمارستان شما تابحال برای درمان شیر یا حیوانات وحشی در منازل تماس گرفته‏اند گفت : دو سال قبل فردی به من زنگ زد که سؤالاتی عجیب و غریب می‏پرسید و وقتی از او پرسیدم حیوان شما چیست اول گفت گربه اما وقتی دیدم سؤالات او به حیوانی بزرگتر از گربه مربوط است با اصرار متوجه شدم که وی از یک ببر نگهداری می‎کند.

دکتر محبی افزود : البته آن فرد مراجعه نکرد و متأسف هم شدم چون احساس می‎کردم آن ببر به مراقبت بهداشتی نیاز دارد و شاید علت این امر هم آن باشد که اینگونه افراد معمولاً می‎ترسند که با مراجعه به ما شاید لو بروند!

وی در حالی که رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نگهداری از حیوانات وحشی را جرم اعلام کرده بود در پاسخ به سؤال دیگری درباره وجود قانون منع نگهداری اینگونه حیوانات گفت : وقتی ما متأسفانه قانونی در این زمینه نداریم بنابراین نگهداری اینگونه حیوانات هم می‎تواند قانونی باشد و هم نباشد!

دکتر محبی درباره علت تمایل مردم به نگهداری شیر و ببر و نظایر این حیوانات گفت : من در مصاحبه‎ای گفتم که در تهران باغ وحش‎های خانگی وجود دارد و البته یک وقت می‎بینید این حیوانات اهلی هستند اما زمانی که ارضا شدن از این حیوانات به سقف رسید و در جامعه مردم از نگهداری حیوانات متعارف محروم شوند به سوی نگهداری حیوانات غیرمتعارف متمایل خواهند شد.

وی در واکنش به اظهار نظر مجری برنامه که گفت نگهداری حیوانات در منازل از همستر و خرگوش شروع شده و حالا به شیر و ببر رسیده به طنز گفت : شانس آوردیم که دایناسورها منقرض شده‎اند!

 دکتر محبی درباره نحوه ورود برخی حیوانات وحشی به کشورمان هم با ادبیاتی نه چندان مناسب گفت : یک بار به من گفتند فردی می‎خواهد توله ببری را از بندرعباس به کشور وارد کند و یارو {!} گفته‏ بود قیمت توله آن چهارمیلیون و بالغ آن چهل میلیون تومان است.

وی افزود : برای من عجیب است که این حیوانات سنگین که قفس آنها باید با جرثقیل حمل شود چگونه امکان دارد وارد کشور شوند؟

این دامپزشک در پاسخ به سؤال مجری برنامه که پرسید از سرنوشت شیرهای پیدا شده در تهران خبر دارید گفت : خدا گر زحکمت ببندد دری ز رحمت گشاید در دیگری ، ظاهراً آنهمه شیر در باغ وحش تهران کشته شدند یا مردند و حالا خداوند جایگزین آنها را فرستاده است.

دکتر محبی وقتی مجری برنامه گفت جدی پرسیدم! پاسخ داد : وقتی صدام را گرفتند اول به درمانگاه بردند تا ببینند سالم است یا خیر؟ و به نظر من هم باید اول این شیرها را به یک مرکز درمانی می بردند.

مجری پزشک برنامه پرسید به نظر شما چه افرادی از حیث رفتاری شیر نگهداری می‎کنند که دکتر محبی پاسخ داد: این را باید یک روانشناس پاسخ بدهد اما به نظر من نگهداری از حیوان خانگی یک نیاز است که با حرکت زندگی سنتی به سوی صنعتی و کمرنگ شدن عواطف و خشن شدن آن باید به نوعی از این طریق خلاء عواطف انسان پر شود.

این دامپزشک در پاسخ به این سؤال که آیا متولی این موضوع محیط زیست است گفت : فکر نمی‎کنم سازمان محیط زیست بتواند مدعی باشد.

مجری برنامه پرسید پس سازمان دامپزشکی متولی و پاسخگو است که دکتر محبی گفت : راجع به مسائل بهداشتی موضوع بله به سازمان دامپزشکی مربوط است.

دکتر یزدانی مجری برنامه در این هنگام گفت : ما قصد داشتیم با مهندس ضیایی مشاور رئیس سازمان محیط زیست ارتباط تلفنی داشته باشیم و هماهنگی هم انجام شده بود اما درست در زمان برنامه به تلفن ما جواب نمی‎دهند!

وی از دکتر محبی به نظر شما علت چیست که اینگونه پاسخ شنید : شاید می‎دانند که شیرها از کجا آمده‎اند؟!

رئیس بیمارستان دامپزشکی تهران با ذکر این نکته از سوی مجری برنامه که در برنامه بعدی به موضوع سوسیس و کالباس می‎پردازیم بحث را به موضوع گوشت‎های آلوده در سال‎های قبل برد و گفت : یاد داستان گوشت‎های آلوده چند سال قبل افتادم که حتی آقای نوری نماینده تهران هم در بازدید خود از استانهای شمالی در همین جریان تصادف کرد و جان خود را از دست داد.

وی افزود : تا بحث حیوان آلوده و گوشت آلوده و امثالهم می‎شود فوری می‎گویند دامپزشکی مقصر است!

دکتر محبی در ادامه گفت : سازمان دامپزشکی در کشور بیچاره ضعیف ... در این هنگام مچری برنامه گفت : مظلوم!

دکتر محبی ادامه داد : بله مظلوم است. سازمان دامپزشکی با اینکه متولی بهداشت است ولی هیچ ابزار اجرایی ندارد و حتی یادم هست در آن زمان رئیس سازمان دامپزشکی متهم شد و دادگاه برای او هم حکم داد در حالی که به نظر من مقصر نبود و اتفاقاً خود سازمان دامپزشکی هم مدعی بود چرا که موضوع قاچاق گوشت در میان بود.

وی خطاب به مجری برنامه گفت : آیا می‎دانید که سازمان دامپزشکی هیچ اتوریته‎ای روی بیماریهای مشترک انسان و دام ندارد؟

دکتر محبی ادامه داد : شما که پزشک هستید می دانید که اداره بیماریهای مشترک انسان و دام کجاست؟

مجری پزشک برنامه گفت : وزارت بهداشت

دکتر محبی گفت : چرا باید اینطور باشد؟ مگر وزارت بهداشت که انسان مبتلا به سل را درمان می‎کند می‎تواند گاو مبتلا به سل را هم درمان کند؟

دکتر یزدانی مجری پزشک برنامه گفت : خوب این می‎تواند از کم‎کاری سازمان دامپزشکی باشد!

دکتر محبی در پاسخ گفت : نخیر چون بودجه را به وزارت بهداشت می‎دهند و آنهم به زخم‎های دیگر می‎زند و در این زمینه با کسری بودجه مواجه می‎شود.

مجری برنامه گفت : این مسئله را باید آقای دکتر دستور رئیس سازمان دامپزشکی مطالبه کند. حالا شما این موضوع را به شیرها چطور ارتباط می‎دهید؟!

دکتر محبی با خنده گفت : خواستم به این بهانه قدری از دامپزشکان دفاع کنم اما در مورد شیرها می‎دانم که دو یا سه قلاده شیر از باغ وحش تهران به فروش رفته است.

مجری گفت : مستند می‎گویید؟

دکتر محبی پاسخ داد : بله البته مسئولین باغ وحش قبلاً هم در مسئله مشمشه از من شکایت کردند و الآن هم می‎توانند شکایت کنند چون این مستندات را انجمن حمایت از حیوانات به من داده‎اند.

وی افزود : شیرها زاد و ولد بالایی دارند و دیدید وقتی هشت قلاده شیرشان را هم در باغ وحش کشتند خیلی نگران نبودند چون با اضافه تولید شیرها در باغ وحش روبرو می‎شوند!

این دامپزشک ادامه داد : مسئولین محیط زیست گفته بودند ما کنترلی روی باغ وحش‎ها نداریم در حالی که مجوز باغ وحش را محیط زیست صادر می‎کند که البته نمی‎دانم چرا سازمان دامپزشکی را به بازی نگرفته‎اند!

وی افزود : سازمان محیط زیست در موضوع مشمشه هم دلش می‎خواست تقصیر را گردن سازمان دامپزشکی بیندازد در صورتی که اگر غذای ببرها آلوده بود چون ما پروتکلی در کشور برای کشتار تک‎سمیان نداریم قاعدتاً نظارتی هم روی کشتار آنها نیست و بنابراین محیط زیست برای حتی حمل الاغ‎هایی که منبع تأمین غذای ببرها بودند باید از سازمان دامپزشکی مجوز می‎گرفت.

دکتر محبی در پایان گفت : از این برنامه‎ای که گذاشتید خوشحال شدم. در این چند سال اخیر نقش دامپزشکی در جامعه بیشتر دیده می‎شود.

مجری برنامه گفت : مگر اینکه دو سه شیر و پلنگ پیدا شود!

دکتر محبی پاسخ داد : قبلاً هم این نقش مهم وجود داشته اما دیده نمی‎شده چون شیر و عسل و گوشتی که روی میز غذای شما است قطعاً دامپزشکان پشت آن ایستاده‎اند.

 

خبر مرتبط :

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۰:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
0
0
hala chera nabayad in hokmoo yadavari mikrad to radio????
نظر شما
ادامه