کد خبر: ۷۴۴۰۴

حکیم مهر: از سوی شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی فراخوانی برای طراحی و ساخت دستگاهی به منظور اجرای آزمون بر روی بافت گوشت، منتشر شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، با توجه به زمان‌بر و پرهزینه بودن آزمون بافت مبتنی بر ارزیابی حسی و تجربی، لزوم استفاده از دستگاه بافت سنج بسیار حائز اهمیت است از اینرو فراخوان طراحی و ساخت دستگاه بافت سنج فرآورده های گوشتی با حمایت شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی اعلام شد.

از آنجا که مواد و فرآورده‌هایی قابلیت رقابت در بازار و پذیرش توسط مصرف کنندگان را دارند که دارای ویژگی‌های بافتی مناسبی باشند. همچنین آزمون بافت به کمک آزمون‌های حسی و تجربی دقیق نبوده و نظرات شخصی و علایق افراد در نتایج نهایی آن تاثیرگذار است،استفاده از دستگاه بافت سنج با عملکرد کاملا خودکار در تجزیه و تحلیل بافت، کمک شایانی به بهبود کیفیت و بالابردن درآمد حاصل از صادرات بخش غذایی می کند.

در حال حاضرآزمون بافت مبتنی بر ارزیابی حسی و تجربی انجام می‌گیرد که به دلیل زمان‌بر و پر هزینه بودن، دقت پایین و تاثیر علایق شخصی بر محصول، لزوم استفاده از دستگاه بافت سنج، اهمیت و نمود بیشتری پیدا می کند.در همین راستا، شرکت کارفرما دراین فراخوان که فعال در حوزه صنایع غذایی و پروتئینی و اولین تولید کننده فراورده‌های گوشتی در کشور است اعلام کرد که لزوم طراحی و ساخت دستگاه بافت سنج فرآورده‌های گوشتی به شدت احساس می‌شود.

آزمون بافت فرآورده های گوشتی می تواند فرصت بهبود کیفیت در سراسر زنجیره تامین و فرآیند تولید را برجسته کند. از آزمون‌های رایج در فرایند تولید فرآورده‌های گوشتی می‌توان به آزمون پخت سوسیس و کالباس، آزمون  TPA)شبیه سازی جویدن) و آزمون برش محصول گوشتی اشاره کرد.

طبق این فراخوان طراحی و ساخت دستگاه بافت سنج فرآورده‌های گوشتی آمده است که دستگاه‌های طراحی شده باید دارای قابلیت انجام کلیه آزمونهای استاندارد جهت آنالیز گوشت و فرآورده‌های گوشتی از قبیل فشار، نیروی چسبندگی، خاصیت جویدن، استحکام، انسجام، شکستگی، مدول سختی،  انعطاف‌پذیری و قوام و انجام آزمون های مربوط به استانداردهای کیفیت محصولات غذایی از قبیل ISO، DIN ASTM،AACC ، EN باشد.

همچنین دارا بودن ملزومات مربوط به آزمون‌های TPA، کشش، فشار، خمش، برش، اکستروژن و سوراخکاری  و توانایی  انجام تست در ظرفیت‌های 5, 15, 25 و 50 کیلوگرم از دیگرالزامات قابلیت‌های دستگاه‌های طراحی شده است.  

سرعت انجام آزمون:0-400/001 mm/min، کورس حرکت: cm 20، حداقل وضوح حرکت:62/0 میکرومتر،  دقت اندازه گیری: 1 میکرومتر، دقت اندازه گیری نیرو: 0/01 full scale،ابعاد حدودی(ارتفاع، عرض و طول): 44*20*33 cm،حداکثر وزن: KG 40 و تغذیه ورودی:1KW،V220 از دیگر ویژگی‌های دستگاه‌های بافت سنج طراحی شده به شمار می‌رود.

از جمله ویژگی‌های نرم افزار  می‌توان به دسترسی نرم افزار دستگاه به یک کتابخانه جامع صنعتی، جمع آوری داده، گزارش دهی، ارسال داده‌های تست، کدگذاری اطلاعات و ضبط ویدئو و عکس، تعریف کاربری با سطوح دسترسی مختلف، قابلیت سفارشی سازی و توسعه نرم افزار، قابلیت تعریف آزمون‌های مختلف، قابلیت طبقه بندی اطلاعات اشاره کرد.

برآورد زمان اجرای ساخت و طراحی این دستگاه ها باید حداکثر 5 ماه باشد. ثبت نام در فراخوان طراحی و ساخت دستگاه بافت سنج فرآورده‌های گوشتی تنها از طریق سامانه طرح های دانش بنیان موسسه دانشمند به آدرس www.bonyadtech.ir امکان پذیر است.


نظر شما
ادامه