کد خبر: ۷۳۵۷۸
تعداد نظرات: ۹ نظر
رئیس نظام دامپزشکی استان قم در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر مسعود عربشاهی» افزود: اجاره یک بیمارستان دامپزشکی در تهران ماهیانه بالغ بر ۲۰۰ میلیون تومان است در حالی که این رقم مثلا در استان قم ۲۰ میلیون تومان است، لذا می‌بایست در این خصوص یک تعادل به وجود آورد ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: رئیس نظام دامپزشکی استان قم در گفت‌وگو با حکیم مهر از حال نامساعد بخش خصوصی دامپزشکی خبر می‌دهد و برای بهبود این شرایط، دو پیشنهاد ارائه می‌کند.

از نظر «دکتر مسعود عربشاهی» ضرر و زیان‌های ناشی از تاخیر در ابلاغ تعرفه‌ها تحت هیچ شرایطی جبران نمی‌شود و دامپزشکان بخش خصوصی از آن آسیب می‌بینند: «به نظر من تعرفه‌ها باید استانی و محلی باشد و به این شکل نیست که ما یک تعرفه ثابت برای تمام کشور در نظر بگیریم، بلکه باید استان به استان متفاوت باشد. باید به استان‌ها تفویض اختیار شود و وزارتخانه این جسارت را داشته باشد که یک تعرفه پایه را در نظر بگیرد و بر اساس آن پایه، استان‌ها برنامه‌ریزی کنند.»

وی تصریح می‌کند: «تمام واحدهایی که همکاران مسئول فنی بهداشتی ما در آنجا فعال هستند، واحدهای بزرگی نیستند، لذا باید چند واحد کوچک را به دست یک مسئول فنی بدهیم. با اجرای این طرح هم پرداخت حقوق برای تولیدکننده‌ها امکان‌پذیرتر است و هم اینکه مسئول فنی تامین می‌شود.»

حکیم مهر: آقای دکتر، در روزهای پایانی سال، وضعیت بخش خصوصی دامپزشکی استان قم چگونه است؟

مهمترین مشکل حال حاضر بخش خصوصی دامپزشکی، تعرفه است که شامل همه کشور می‌شود. تعرفه‌ها به خصوص در بخش درمان علی‌رغم اینکه خیلی روی آن کار کردیم، اما تا این لحظه هنوز ابلاغ نشده است و ما به شدت مشکل داریم. به طور خلاصه تعرفه‌های درمان برای همکاران، غیر اقتصادی است و باید هر چه سریع‌تر این مشکل حل شود.

در مرحله بعد تعرفه‌های مسئولین فنی را داریم که آن هم بلاتکلیف است. در حوزه مسئولین فنی و مسئولین بهداشتی چندین تعرفه وجود دارد که این مساله مشکل‌ساز شده است. بحث دیگر در مورد مراکز ماده ۲ و به خصوص داروخانه‌هاست که تکلیف آنها مشخص نیست و مراجعه کننده‌های زیادی در این زمینه داریم.

حکیم مهر: آقای دکتر، مشکل تعرفه‌ها را چطور باید حل کرد؟ حتی اگر این تعرفه‌ها همین امروز ابلاغ شود، ضرر و زیان یک سال گذشته دامپزشکان را چطور می‌شود جبران کرد؟

این ضرر و زیان‌ها تحت هیچ شرایطی جبران نمی‌شود و دامپزشکان بخش خصوصی از آن آسیب می‌بینند. به نظر من تعرفه‌ها باید استانی و محلی باشد و به این شکل نیست که ما یک تعرفه‌ی ثابت برای تمام کشور در نظر بگیریم، بلکه باید استان به استان متفاوت باشد.

حکیم مهر: آیا این پیشنهاد امکان‌پذیر است؟ کمااینکه تعرفه‌های پزشکی هم به این شکل نیست و در همه جای کشور ثابت است.

طبیعتا هزینه‌های زندگی افرادی که در استان تهران کار می‌کنند، خیلی بالاتر است و عوارض بیشتری می‌دهند. در مورد نرخ اجاره بهای مطب و بیمارستان هم این مصداق دارد. مثلا اجاره یک بیمارستان دامپزشکی در تهران ماهیانه بالغ بر ۲۰۰ میلیون تومان است در حالی که این رقم مثلا در استان قم ۲۰ میلیون تومان است، لذا می‌بایست در این خصوص یک تعادل به وجود آورد. باید به استان‌ها تفویض اختیار شود و وزارتخانه این جسارت را داشته باشد که یک تعرفه پایه را در نظر بگیرد و بر اساس آن پایه، استان‌ها برنامه‌ریزی کنند. این طرح، امکان‌پذیر است.

همچنین واحدهای پرورش دهنده باید ملزم به استفاده از همکاران دامپزشک باشند و به آنها تعرفه‌های واقعی را پرداخت کنند. دستمزد ما دامپزشکان در مقابل هزینه‌هایی که در مراکز پرورش و تولید وجود دارد، هیچ است. حتی اگر تعرفه‌ها چندین برابر شود، باز هم در مقابل هزینه‌های دامپروری، رقمی نیست.

حکیم مهر: به تعرفه‌های مسئولین فنی هم اشاره کردید. وضعیت کاری مسئولین فنی در استان قم چگونه است؟ آیا ماده ۱۹ برای آنها اجرایی می‌شود؟

ما چندین بار ماده ۱۹ را اجرا کردیم و ناموفق بودیم اما در سال ۱۴۰۱ برای تمام مسئولین فنی قراردادهای معنادار مثبت بستیم. دقت کنید که پیش از این سه رقم تعرفه برای مسئولین فنی داشتیم که میانگینی از این سه تعرفه را در نظر گرفتیم. به همین دلیل است که عرض می‌کنم تعرفه‌ها باید به شکل محلی و استانی باشند. ما بر اساس واحدهایی که قرارداد می‌بندند، به نوعی رفتار کردیم که بتوانیم مسئولین فنی خود را تامین کنیم.

بحث دیگری که وجود دارد این است که تمام واحدهایی که همکاران ما در آنجا فعال هستند، واحدهای بزرگی نیستند، لدا باید چند واحد کوچک را به دست یک مسئول فنی بدهیم. با اجرای این طرح هم پرداخت حقوق برای تولیدکننده‌ها امکان‌پذیرتر است و هم اینکه مسئول فنی تامین می‌شود. این نیز یکی از پیشنهادهای من است که انجام شدنی است.

حکیم مهر: رابطه شما با بخش دولتی دامپزشکی و اداره کل دامپزشکی استان چگونه است؟

ما هیچ زمانی خودرا جدا از بخش دولتی ندانستیم. این سیاستی است که بنده در چندین سالی که مسئول نظام دامپزشکی استان قم بودم، رعایت کردم و با مدیران کل و همکاران زیر مجموعه، تعاملات فوق‌العاده عالی داشتیم. در سایه این تعامل، یکی از خروجی‌هایی که به دست آمد، تامین شدن منافع همکاران بخش خصوصی بود. ما در حدی تعامل داریم که اگر بخش دولتی بخواهد تصمیمی بگیرد، حتما با هماهنگی ما انجام می‌دهد. من تصور نمی‌کنم که همکاران ما در بخش خصوصی، به خاطر تعاملی که داریم، زیاد با ادارات کل در تنش باشند. اگر هم مشکلی باشد، خود من پیش‌قدم می‌شوم تا این مشکلات بنابر صلاحدید و مصلحت و البته به شکل قانونی حل شود. اکثرا هم همکاران من از تعامل به وجود آمده بعد از چند مورد اختلاف عقیده، رضایت داشتند.

حکیم مهر: برخی استان‌ها با مشکل دیگری تحت عنوان خروج کلینیک‌ها از مرکز شهر و انتقال آنها به حاشیه شهر مواجه بودند. وضعیت استان قم چگونه بوده است؟

قم به دلیل دارا بودن بافت مذهبی، یکی از حساس‌ترین استان‌های کشور در مساله پت است، با این حال ما با درایت و از طریق همکاری‌هایی که با پلیس، اماکن و دادستانی داشتیم، این وضعیت را مدیریت کردیم. همواره تقاضای بنده از همکارانی که در این زمینه فعالیت دارند، این بوده که سعی کنند تنش ایجاد نکرده و کسی را تحریک نکنند. دوستان نیز به خوبی این مساله را رعایت کردند و خوشبختانه همکاران در استان قم در حال کار کردن هستند. البته در مواقع ضرورت، مسئولین را هم توجیه کردیم.

باید مطلع باشید که برای مدتی تمام مراکز درمانی دام کوچک استان قم را تعطیل کردند اما با توضیحاتی که دادیم و مدارکی که ارائه کردیم، با فرماندار و مسئولین استانی صحبت کردیم و خوشبختانه در حال حاضر مشکل حل شده و امیدواریم که همیشه به همین شکل بماند.

حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر...

پیشاپیش سال ۱۴۰۲ را به همه همکاران تبریک می‌گویم و آرزو دارم لیاقت این را داشته باشیم که خدمات بهتری را به آنها ارائه کنیم. سال خیلی سختی برای تولیدکننده‌ها که ما از آنها ارتزاق می‌کنیم، در پیش است و امیدواریم با دانشی که داریم، بتوانیم در بحث اقتصادی واحدهای تولیدی تاثیرگذار باشیم. اگر ما بتوانیم در واحدهایی که مسئول هستیم، از تلفات جلوگیری کنیم و با عملیات دامپزشکی هزینه‌های تمام شده را کم کنیم، طبیعتا تولیدکننده‌های عزیز در جرگه تولید باقی می‌مانند و ما هم از آنها منتفع می‌شویم؛ امیدواریم که این اتفاق خوب در سال آینده بیفتد.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
احمد شوندی
|
Germany
|
۰۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
2
2
با سلام و عرض ادب خدمت شما، انشا... آقای دکتر عربشاهی زحمات زیادی رو در استان میکشند و انشا... سریعتر به حال کارمندان بخش خصوصی فکری کنند. هنوز تعرفه ها نیومده. این تعرفه ها رو از کی و کجا باید پیگیری کرد؟ مسوول کیه؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
وزیر ابلاغ کرده. شنیدیم چون اخر سال بوده اعلام نکردند چون ضایع میشده.
کارشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
1
5
(سال ۴۰۱ برای تمام مسئولین فنی قرارداد معنی دار مثبت بستیم )
.......... اگر قرار داد بستین پس چرا بنده سه سال تو قم قرار دادی ندارم ومشغول به کارم این تمام که فرمودید دقیقا چه اشخاصی هست
................. امسال برای مسئولین فنی نظام هر دو تعرفه جمع و ضرب رو میداد و میگفت خودتون توافق کنید
در مورد چند واحد و یک مسئولین فنی هم مگر الان واحد ها کم تخلف دارند؟ ایا با این طرح تخلف کمتر میشود یا بیشتر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
فرض کنیم یک سکوی جمع اوری شیر روزانه سه تن شیر دریافت میکند ماهانه میشود ۱۰۸ ملیون ماهیانه ۴۵ ملیون از فروش شیر سود میبرد اگر این شخص بخواهد به مسول فنی ۱۵ ملیون در ماه پرداخت کند پول هزینه جاری را هم کم کند برای کارفرماچیزی باقی نمیماند لذا سکو تعطیل و مسول فنی بیکار میشود لذا میتوان هر چند سکوی جم اوری به یک نفر واگذار کرد تا درامد مسول فنی بیشتر و امنیت شغلیشم تامین شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
0
2
سلام باتوجه به اینکه لازمه فعالیت یک واحد صنفی تولید مواد غذایی با منشا دامی داشتن پروانه بهداشتی معتبر از اداره کل دامپزشکی هر استانی میباشد که این پروانه بر اساس قرار داد مسول فنی بهداشتی دامپزشکی با کار فرمای مربوطه در نظام دامپزشکی هر استانی بسته میشود لذا نبستن قرارداد به منزله نداشتن پروانه میباشد
دامپزشک بخش خصوصی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
0
3
شما تعرفه هر سال رو درست و به موقع اعلام کنید منطقه ای و استاني کردن تعرفه پیشکش
..........................
بیچاره دامپزشک و دامپزشکی که باید بحالش خون گریست
مسول فنی فروشگاهی استان اصفهان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
2
1
۱۵ میلیون کجا؟؟؟ من باسرمیرم اونجا
مسئول فنی دامپزشکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
0
0
والا فقط همین کار رو نکردید، .............، دوستان عزیز، مسئول فنی و ناظر بهداشتی که حقوقشو مستقیما از کارفرما بگیره عملا براش ممکن نیست ناظر بهداشتی باشه، حالا شما میفرمایید سه واحد یه ناظر داشته باشند .............. به خدا کار ناظر بهداشتی شبیه دیپلماسی و روابط سیاسی شده چرا که تلاش میکنیم کمترین تخلفات انجام بگیره بعد شما با دست خودتون دارید کار کارفرما رو راحت میکنین. .................. بعدش والا واحدهایی که من توشون کار کردم میلیاردی هر ماه سود میکنن اینا چرا سر بیست تومان حقوق ما به ناله میفتن نمیدونم. موضوع اینه که ما شبیه مفت خورا به نظر میایم و طرف زورش میاد پول بده. شما بیا پول منو مستقیم بدم تا من بعد کار در شرکت رو پلمپ بکنم و روز بعد با فک پلمپ توسط خودم کار شروع بشه.
خسرو انوشیروا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
0
0
من اومدم فک پلمپ کنم فک خودم را پلمپ کردن
نظر شما
ادامه