کد خبر: ۷۳۵۷۶
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر: کج کردن سر در سگ‌ها یکی از رفتارهای نسبتاً رایج در پاسخ به دستورات انسان‌هاست، اما اکنون تحقیق جدیدی بیان می‌کند که این رفتار می‌تواند ناشی از سردرگمی حیوان باشد و شاید به سگ‌ها در به یادآوردن موارد مختلف، کمک کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از دیجیاتو، پژوهشگران دانشگاه اوتووش لوراند مجارستان در تحقیقی، ۴۰ ویدیو از سگ‌های متفاوت را در هنگام دریافت دستور از صاحبان خود برای یافتن یک اسباب‌بازی خاص، بررسی کردند. آن‌ها متوجه شدند که هر ۴۰ سگ پس از شنیدن نام اسباب‌بازی، اقدام به کج‌کردن سر خود می‌کنند. پژوهش‌های بعدی نشان داد که سگ‌هایی که با موفقیت توانستند اسباب‌بازی خود را پیدا کنند، ۴۳ درصد از مواقع اقدام به بروز چنین رفتاری کرده‌اند؛ درحالی‌که نرخ آن در سگ‌های ناکام تنها ۲ درصد بوده است.

محقق اصلی این پژوهش اشاره دارد که نمی‌توان رفتار کج‌کردن سر را تنها محدود به سگ‌های باهوش دانست و احتمالاً انجام آن توسط سگ‌های عادی نیز وجود دارد. بااین‌حال باید اشاره کرد که در آزمون مذکور، در اغلب موارد تنها سگ‌های باهوش اقدام به بروز رفتار گفته‌شده کردند. پژوهشگران در نتیجه‌گیری خود اعلام کردند که این رفتار می‌تواند در هنگام مواجه‌شدن با صدای جالب یا سردرگم‌کننده در سگ‌ها بروز پیدا کند.

اگرچه ممکن است سگ‌ها در موقعیت‌های متفاوت دیگری هم سر خود را کج کنند؛ اما به نظر می‌رسد در بیشتر مواقع، پاسخی به صدای مرتبط با آن‌ها باشد. محققان عقیده دارند که کج‌کردن سر در سگ‌ها ارتباط نزدیکی با درک اصوات دارد و می‌تواند نشانه‌ای از گوش‌دادن دقیق‌تر به صداها باشد. در سوی دیگر امکان دارد که ارتباط نزدیکی هم با پردازش محرک‌های صوتی آشنا داشته باشد. همچنین اشاره شده است که معمولاً سگ‌ها سر خود را در یک جهت خاص کج می‌کنند و این رفتار در طی چندین ماه برگزاری آزمون‌های رفتاری گوناگون، ثابت باقی مانده است.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United States of America
|
۰۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
0
2
گردن نه، سرشان را کج‌می‌کنند که نشانه علاقه‌مند بودن به اون موضوع است و در حال توجه کردن یا گوش دادن هستند.
ناشناس
|
United States of America
|
۰۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
1
2
حکیم مهر مقاله‌ای که نه نویسنده‌اش معلوم باشه و نه منابع داشته باشد ارزشی ندارد زیرا تنها نظرات شخصی نویسنده است. بالای ۹۹ درصد مقالات شما نام نویسنده و منابع ندارد.
نظر شما
ادامه