کد خبر: ۷۳۵۳۸
تعداد نظرات: ۴ نظر
رئیس نظام دامپزشکی استان کرمان در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر رضا احمدی» افزود: در فرایند صدور پروانه‌های جدید کلینیک‌های دامپزشکی بحث تجاری بودن را لحاظ می‌کنیم. در واقع هر کسی که قرار است ملکی را اجاره کند، باید بحث تجاری بودن را در آن لحاظ شود ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی:‌ «مهمترین مشکل داروخانه‌ها‌ی دامپزشکی استان کرمان، با تغییرات اخیر قیمت ارز، مشکل نقدینگی است.» این را رئیس نظام دامپزشکی استان کرمان به حکیم مهر می‌گوید: «پیش‌تر از این وقتی همکاران قصد تاسیس داروخانه داشتند، مقداری پول را به‌عنوان سرمایه اولیه در نظر می‌گرفتند که برای خرید دارو استفاده می‌شد اما الان این سرمایه اولیه برای خرید داروهای مورد نیاز، کاهش پیدا کرده است.»

«دکتر رضا احمدی» با تاکید بر اینکه در استان کرمان درخصوص انتقال کلینیک‌های دامپزشکی به خارج از شهر، مشکل خاصی نیست، تصریح می‌کند: «دوستانی که قبلا پروانه داشتند، مشغول به فعالیت هستند و در فرایند صدور پروانه‌های جدید هم حتما بحث تجاری بودن را لحاظ می‌کنیم. در واقع هر کسی که قرار است ملکی را اجاره کند، باید بحث تجاری بودن را در آن لحاظ شود که در آینده اگر خواست در آن ملک هزینه‌ کند، با مشکل مواجه نشود.»

وی خاطرنشان می‌کند: «مشکل دیگری که در استان‌ها شاهد آن هستیم و در کرمان نیز دیده می‌شود، در مورد پت‌شاپ‌هاست. متاسفانه شاهد افزایش تعداد پت شاپ‌ها هستیم که دامپزشک هم نیستند و مجوز خود را از اصناف می‌گیرند. این مساله در آینده می‌تواند معضلاتی را در دامپزشکی به وجود بیاورد. کمااینکه افزایش تعداد پت شاپ‌ها می‌تواند باعث دخالت آنها در درمان و واکسیناسیون دام شود.»

حکیم مهر: آقای دکتر، وضعیت فعالیت بخش خصوصی دامپزشکی در استان کرمان چگونه است؟

در سطح استان کرمان ۸۳ داروخانه، ۶۸ درمانگاه دامپزشکی، ۵۳ مرکز مایه‌کوبی، ۱۰ مورد اشتغال به امور درمان و چهار آزمایشگاه دامپزشکی فعالیت می‌کنند. همچنین ۸۹ مسئول فنی به صورت فعال در سطح مجموعه شمال استان در حال ارائه خدمت هستند.

حکیم مهر: مهمترین مشکلاتی که مسئولین فنی استان با آن مواجه هستند، کدام مواردند؟

همانطور که می‌دانید مسئولین فنی زحمت‌کش‌ترین قشر دامپزشک هستند که در ساعت‌های خاصی از شبانه‌روز، مثلا گاهی شب‌ها در کشتارگاه یا مراکز قطعه‌بندی کار می‌کنند. این عزیزان همچنین همواره در معرض ابتلا به بیماری‌های مشترک هستند که متاسفانه آنطور که باید حق و حقوق خود را دریافت نمی‌کنند. یکی از مهمترین مسائل حوزه فعالیت مسئولین فنی، اجرایی شدن صحیح ماده ۱۸ و ۱۹ دستورالعمل نظارت بهداشتی است که باید مدنظر قرار گیرد و به صورت کامل اجرایی شود. یکی از مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد، بحث امنیت شغلی همکاران است. این که هنوز حقوق این عزیزان از سوی کارفرمایان پرداخت می‌شود، روی امنیت شغلی همکاران و فعالیت حرفه‌ای آنان تاثیر منفی دارد.

حکیم مهر: چه راهکاری به ذهن شما می‌رسد؟

یکی از پیشنهادات بازسازی جدی شرکت نظام سبز سلامت با ساختار جدید در سطح نظام دامپزشکی کشور است. این پیشنهاد مورد نظر آقای دکتر آقامیری ریاست سازمان دامپزشکی است که دکتر زارعی ریاست سازمان نظام دامپزشکی نیز پیگیر این امر هستند که این اتفاق بیفتد و قطع ارتباط مالی بین مسئولین فنی و کارفرما عملیاتی شده و این مشکلات و مسائل مرتفع شود.

حکیم مهر: آیا راه‌اندازی شرکت سبز سلامت می‌تواند از قراردادهای صوری و پشت پرده مسئول فنی و کارفرما جلوگیری کند؟

این مشکلی که شما به آن اشاره کردید ممکن است در خیلی جاها وجود داشته باشد و به تبع در استان ما نیز هست، لذا ما در ابتدای کار سعی کردیم که فیش‌های حقوقی را دریافت کنیم. راه‌اندازی شرکت نظام سبز سلامت با ساختار جدید و مرتفع کردن مشکلات قبلی آن، باعث می‌شود که این پول در یک حساب واریز و حقوق مسئولین فنی از آن حساب پرداخت شود. این اتفاق علاوه‌ بر امنیت شغلی همکاران، باعث می‌شود که کار حرفه‌ای آنان به صورت دقیق‌تر مورد توجه قرار گیرد و بحث توافقی شدن قرارداد نیز از بین می‌رود. مادامی که مسئولین فنی بخواهند حقوق خود را از کارفرما دریافت کنند، آن بازوی اجرایی لازم را نخواهند داشت.

حکیم مهر: مهمترین مشکلات داروخانه‌های دامپزشکی استان کرمان چیست؟

مهمترین مشکل داروخانه‌ها‌ با تغییرات اخیر قیمت ارز، مشکل نقدینگی است. پیش‌تر از این وقتی همکاران قصد تاسیس داروخانه داشتند، مقداری پول را به‌عنوان سرمایه اولیه در نظر می‌گرفتند که برای خرید دارو استفاده می‌شد اما الان این سرمایه اولیه برای خرید داروهای مورد نیاز، کاهش پیدا کرده است. لذا لازم است که همکاران بخش خصوصی در این زمینه ازسوی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی کشور در قالب سرمایه در گردش با سود پایین‌تر حمایت شوند. این مشکل در این اواخر به صورت بارز خود را نشان داده و خیلی از همکاران من در سطح کشور و استان این مشکلات را دارند.

حکیم مهر: در مورد کلینیک‌های استان چطور؟ مهمترین مشکلات چه چیزهایی هستند؟‌

در حوزه‌ کلینیک‌های دامپزشکی یکی از مشکلاتی که البته در سطح کشور شاهد آن بودیم، چالش با شهرداری‌ها درخصوص اخذ پروانه تجاری و همچنین انتقال کلینیک‌های دامپزشکی به حاشیه شهر بود که در بعضی استان‌ها خیلی خود را نشان داد و باعث ایجاد مشکل برای همکاران شد. در استان کرمان خوشبختانه این موضوع کمتر دیده می‌شود اما به هر حال به صورت کلی مشکل وجود دارد.

حکیم مهر: در مورد انتقال کلینیک به حاشیه شهر، دقیقا وضعیت استان چگونه است؟

مطابق پیگیری‌هایی که ما انجام دادیم، مشکل خاصی نیست. دوستانی که قبلا پروانه داشتند، مشغول به فعالیت هستند و در فرایند صدور پروانه‌های جدید هم حتما بحث تجاری بودن را لحاظ می‌کنیم. درواقع هرکس قرار است ملکی را اجاره کند، باید بحث تجاری بودن را در آن لحاظ شود که در آینده اگر خواست در آن ملک هزینه‌ کند، با مشکل مواجه نشود.

حکیم مهر: چه راهکاری به نظر شما می‌رسد؟

از نظر من این مشکل باید در سطح کشوری مورد بررسی قرار گیرد، چون مربوط به کل کشور است و ممکن است هر استان به صورت سلیقه‌ای به آن عمل کند، اما زمانی که که دستورالعمل به صورت کلی و یکسان باشد، این مشکلات می‌تواند مرتفع شود. ما روسای نظام در استان‌ها با صحبت‌هایی که با شهرداری‌ها، اماکن و سایر مسئولین انجام دادیم، سعی کردیم که مشکلات بچه‌ها و همکاران را به صورت موقت حل کنیم اما لازم است که این موضوع به صورت کلی در دستور کار قرار گیرد و به عنوان مشکل حاد برای همکاران و بخش کلینیک دیده شود.

حکیم مهر: بخش خصوصی دامپزشکی استان کرمان با چه مشکلات دیگری روبروست؟

در مورد مراکز مایه‌کوبی نیز در بعضی استان‌ها شاهد کاهش تعداد افراد سایر رده و مخصوصا تکنسین‌های دامپزشکی بودیم. در استان‌ها خیلی از دانشگاه‌ها ممکن است که در مقطع کاردانی، رشته‌های دامپزشکی را نگیرند، لذا ما با کمبود روبرو بودیم. اما خوشبختانه دراستان کرمان مشکلی از این جهت نداریم و امور واکسیناسیون چه در بخش خصوصی و چه همکاری با بخش دولتی را به وسیله تکنسین‌های خودمان در حال انجام هستیم.

یک بحث دیگر درخصوص سایر رده‌های دامپزشکی است. ما جلسات زیادی را با دکتر زارعی داشتیم و از ایشان خواهش کردیم و ایشان هم قبول دارند و سعی در حل آن دارند. متاسفانه با توجه به قوانین موجود، به غیر از واکسیناسیون هیچ کاری و هیچ اقدامی برای سایر رده‌های دامپزشکی صورت نگرفته است. خواهش من از سازمان دامپزشکی و سازمان نظام دامپزشکی این است که همانطور که تاکنون به فکر سایر رده‌ها بودند، در این زمینه هم کاری کنند. کمااینکه حجم زیادی از اعضای سازمان نظام دامپزشکی سایر رده‌ها هستند.

یکی از کارهایی که در استان کرمان انجام شد، تشکیل صنف مسئولین فنی بهداشتی و صنف کلینیک‌های دامپزشکی است. صنف داروخانه‌ها نیز در شرف تاسیس است و سعی می‌کنیم بعد از انتخابات، کار را به خود آنها واگذار کنیم. تلاش ما این است که در کمیسیون ماده ۲ از رؤسای اصناف به‌عنوان مشاور دعوت کنیم و نظر آنها را هم بگیریم تا در کاری که قرار است انجام شود، عدالت به صورت کامل برقرار شود.

مشکل دیگری که در استان‌ها شاهد آن هستیم و در کرمان نیز دیده می‌شود، در مورد پت‌شاپ‌هاست. متاسفانه شاهد افزایش تعداد پت شاپ‌ها هستیم که دامپزشک هم نیستند و مجوز خود را از اصناف می‌گیرند. این مساله در آینده می‌تواند معضلاتی را در دامپزشکی به وجود بیاورد. کمااینکه افزایش تعداد پت شاپ‌ها می‌تواند باعث دخالت آنها در درمان و واکسیناسیون دام شود. از نظر من فعالیت پت‌شاپ‌ها به صورت تخصصی است و من پیشنهادم را در جلسات خدمت روسا اعلام کردم که اگر بشود این را در قالب سازمان نظام دامپزشکی و صدور پروانه خاص برای این قشر در نظر بگیریم تا افراد غیر دامپزشکی که به‌عنوان سرمایه‌گذار می‌خواهند وارد این رسته شوند، در این قسمت از مسئولین فنی استفاده کنند.

حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر...

جا دارد تشکر کنم از دکتر زارعی به خاطر زحماتی که در این مدت کشیدند. مشکلات زیادی وجود داشت. در جلساتی که داشتیم، ایشان صحبت‌های رؤسا را گوش دادند و امیدوارم که این جلسات دوام داشته باشد و بتوانیم در خدمت همکاران باشیم. همچنین تشکر می‌کنم از دکتر رشیدی مدیرکل سابق که یار و همراه دامپزشکان و بخش خصوصی بودند و کمک کردند. یک تبریک ویژه هم به خانم دکتر کاظمی‌نیا عرض می‌کنم. ایشان از قدیم دغدغه بخش خصوصی را داشتند و در جلسات شرکت می‌کردند. چه آن زمانی که معاون سلامت بودند و چه الان که مدیر کل هستند. امیدواریم با با پشتکاری که دارند، باعث ارتقای نظام دامپزشکی در سطح استان کرمان باشیم.

در پایان از شما هم تشکر می‌کنم که در حوزه دامپزشکی بسیار زحمت می‌کشید و برای شما آرزوی موفقیت می‌کنم.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵
ناشناس
|
Finland
|
۱۵:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
0
7
سبز سلامت نه سبز هست نه سلامت،
این شرکت امتحانشو پس داده،آزموده را آزمودن خطاست.
سبز سلامت نمی‌تواند حقوق و امنیت شغلی همکاران را ضمانت کند،فقط دریافت کارمزد خود را ضمانت می‌کند.
اگر این شرکت ۲۲۰۰۰ قرارداد با همکاران مسؤلین فنی بهداشتی ببندد و ۵٪ کارمزد دریافت کند،درآمد حاصل از آن عدد قابل توجهی است.
امیدوارم حکیم مهر واقعیات را سانسور نکند.
دکتر
|
Germany
|
۰۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۶
0
5
من ک در کنار مطبم چیزی فقط حدود ۲۰ کیلو غذای خشک سگ و گربه داشتم با بدترین برخورد شبکه مواجهه شدم نامه اخطار و تهدید به پلمپ ۷ روزه واسم فرستادن ، بعدش رفتم اصناف اونجا اصلا داخل سیستمشون پت شاپ نبود ، من از انجمن صنفی گل و گیاه گشتم تا میوه و تره بار و…. آخر هم نتیجه نرسید در صورتی ک در کنار من چندین نفر غذا و لوازم حیوانات میفروشن ولی‌شبکه کاری باهاشون نداره و میگه ربطی ب ما نداره ، فقط فشار روی کلینیک ها ، مستندات هم اگر حکیم مهر خاست واسش ارسال میکنم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
همه کلینیک ها پت شاپ دارند کسی کاری باهاشون نداره کدوم استان هستید
لزا احمدي
|
Poland
|
۱۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
0
0
پيشرفت تا كجا
نظر شما
ادامه