کد خبر: ۷۳۵۳۵

حکیم مهر: یک نوروفیزیولوژیست با بیان اینکه توانایی سگ‌ها در بو کشیدن بعضی از بیماری‌ها شامل کرونا و سرطان در سال‌های اخیر به خوبی تأیید شده است، گفت: اکنون پژوهشی جدید نشان می‌دهد که سگ‌ها می‌توانند سطح استرس یک فرد را نیز از طریق بو کشف کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایمنا، «میرشهرام صفری» با بیان اینکه توانایی سگ‌ها در بو کشیدن بعضی از بیماری‌ها شامل کرونا و سرطان در سال‌های اخیر به خوبی تأیید شده است، اظهار کرد: اکنون پژوهشی جدید نشان می‌دهد که سگ‌ها می‌توانند سطح استرس یک فرد را نیز از طریق بو کشف کنند.

وی افزود: سگ‌ها پیشینه زیادی برای زندگی در کنار انسان‌ها دارند که به آن‌ها توانایی خارق العاده خواندن نشانه‌ها و علائم مربوط به انسان‌ها را می‌دهد، اما تاکنون این توانایی سگ‌ها در مورد بویایی برای اکتشاف حالت‌های روانی انسان، زیاد مورد پژوهش قرار نگرفته بود.

این نوروفیزیولوژیست با اشاره به اینکه زمانی که افراد استرس دارند تغییراتی در هورمون‌ها و سیستم عصبی آن‌ها ایجاد شده که موجب تولید بوهایی توسط بدن می‌شود، تصریح کرد: محققان در این پژوهش به دنبال این بودند که بفهمند آیا سگ‌ها می‌توانند بوی یک شخص ثابت را قبل و بعد از وارد شدن استرس به او تشخیص دهند یا خیر؟

وی گفت: برای این منظور آن‌ها سنسورهایی را به بدن شرکت‌کنندگان در آزمایش متصل کردند تا به صورت پیوسته ضربان قلب و فشارخون و سطح استرس آن‌ها را ثبت کنند و شرکت‌کنندگان سطح استرس خود را قبل و بعد از شروع آزمایش اعلام کردند، قبل از آزمایش با گاز استریل آن‌ها از پشت گردن خود نمونه‌ای گرفتند و وارد لوله آزمایش کردند سپس در آن لوله هوای بازدم خود را وارد کردند.

صفری ادامه داد: پس از آن یک تکلیف ریاضی را انجام دادند که باعث می‌شد سطح استرس آن‌ها بالا برود و دوباره از شرکت‌کنندگان نمونه‌برداری شد، نمونه‌های مربوط به ۳۶ نفر به سگ‌ها داده شد، سگ‌هایی که در این آزمایش استفاده شدند حیوان‌های خانگی بودند که توسط صاحبان آن‌ها داوطلب شرکت در آزمایش شده بودند.

وی اضافه کرد: از اولین لحظاتی که نمونه‌ها به سگ‌ها داده شد، آن‌ها توانستند تفاوت نمونه‌ها را از یکدیگر تشخیص دهند به طوری که سگ‌ها به طور موفقیت‌آمیزی توانستند در ۹۴ درصد موارد نمونه‌ای که مربوط به بعد از تکلیف ریاضی و استرس بود را در مدت ۷۲۰ آزمایه شناسایی کنند.

این نوروفیزیولوژیست خاطرنشان کرد: این امر نشان می‌دهد که تجربه روانی شرکت‌کنندگان از تکلیف ریاضی خود را از طریق ساطع کردن عرق و بو نشان داده بوده که سگ‌ها توانستند آن را تشخیص دهند، اما این موضوع به این معنا نیست که سگ‌ها توانسته‌اند نمونه‌های استرس را به نحوی ادراک کنند که گویی آن‌ها متوجه حالت هیجانی منفی در شرکت‌کنندگان شده‌اند.

وی با بیان اینکه به احتمال زیاد در زندگی واقعی سگ‌ها از دیگر نشانه‌ها مانند زبان بدن، تن صدا و سرعت نفس کشیدن کمک می‌گیرند تا موقعیت حاضر را بیشتر درک کنند، گفت: با در نظر گرفتن توانایی سگ‌ها برای ادراک حالت‌های روانی انسان از روی بو این موضوع دانش عمیقی را در مورد رابطه انسان و سگ برای انسان فراهم می‌کند.

 

نظر شما
ادامه