کد خبر: ۷۳۵۰۳
تعداد نظرات: ۴ نظر
رئیس جدید جامعه دامپزشکان ایران در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر فرهاد موسی‌خانی» افزود: هیات مدیره‌های قبلی هم با توجه به شرایط و امکاناتی که در اختیار داشتند، همه آنها در داخل این تشکیلات صنفی مردم نهاد با عشق و علاقه و تمام توان، بدون هیچ چشمداشتی کار کردند...

حکیم مهر- پدیده مظفری: چند هفته پیش بود که انتخابات هیات رئیسه جامعه دامپزشکان ایران در بین اعضای هیات مدیره منتخب جامعه برگزار و بر اساس آن، «دکتر فرهاد موسی‌خانی» به‌عنوان رئیس هیات مدیره معرفی شد. این انتصاب بهانه‌ای شد تا به سراغ دکتر موسی‌خانی برویم و دقایقی را با وی به گفت‌وگو بنشینیم.

وی می‌گوید: «یکی از برنامه‌‌های ما افزایش دانش فنی در بین دامپزشکان است که قصد داریم این کار را از طریق احیای کمیته‌های تخصصی در جامعه دامپزشکان یا اتاق‌های فکر شروع کنیم. این کمیته‌ها می‌توانند از تجربه و دانش کلیه دامپزشکان و انجمن های صنفی توانمند داخل و خارج کشور بهره‌گیری کنند و مرجع علمی دامپزشکی کشور باشند.»

حکیم مهر: آقای دکتر، رسالت جامعه دامپزشکان ایران چیست؟

جامعه دامپزشکان ایران از سال ۱۳۳۲ در کشور شکل گرفته و اولین و قدیمی‌ترین سازمان مردم نهاد (NGO) دامپزشکی در ایران است. دکتر علی رحیمیان اصفهانی در سال ۱۳۶۴، ساختمان کنونی را به جامعه اهدا کردند. جامعه دامپزشکان به‌عنوان یک تشکیلات صنفی مردم نهاد دامپزشکی بوده و هست و می‌تواند نقش‌های بسیار متعددی داشته باشد. جامعه خانه‌ای متعلق به تمام دامپزشکان کشور به شمار می‌رود که دامپزشکان می‌توانند در آن حضور داشته باشند و همکاران خود را ببیند، در خصوص صنف، مشکلات، نقاط ضعف و قوت آن در این محل هم‌اندیشی کنند و به طور کلی می‌تواند یک اتاق فکر و مرجع علمی و صنفی دامپزشکی باشد. من فکر می‌کنم که اتاق‌های فکر و مرجعیت علمی می‌تواند مهمترین کار جامعه دامپزشکان باشد.

حکیم مهر: آیا جامعه دامپزشکان ایران قدرت اجرایی دارد؟

ما در جامعه دامپزشکان ایران جایگاه اجرایی و سیاسی نداریم و جزء سازمان‌های اجرایی کشور نیستیم. جامعه این نقش و رسالت را ندارد اما با توجه به قدمت و اینکه پیشکسوت‌های بسیار ارزشمندی در آن بودند و هستند، می‌تواند به عنوان یک بازوی کمکی در کنار ارگان‌های اجرایی و قانون گذاری مثل سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی ایفای نقش کند.

حکیم مهر: به نظر می‌رسد که جامعه دامپزشکان ایران در سال‌های اخیر نقش و کارکرد خود را از دست داده است. ارزیابی شما از این مساله چیست و مهمترین نقاط ضعف دوره‌های قبل را چه می‌دانید؟

تاریخچه کمک می‌کند در روشن شدن اینکه چرا این نقش در برخی مقاطع‌ زمانی کمرنگ شد و امیدوارم که بتوانیم آن را پررنگ‌تر کنیم. در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ جامعه دامپزشکان ایران نقشی بسیار پررنگ و کلیدی داشت، کمیته‌های تخصصی و صنفی مختلفی داخل جامعه بود و اکثر کارگاهها، همایش‌ها و کنگره‌های دامپزشکی را جامعه دامپزشکی ایران با کمک کمیته‌های علمی خود برگزار می‌نمود.

با پیدایش نظام دامپزشکی و شکل‌گیری آن در ابتدای دهه ۸۰، بخشی از این نقش به نظام منتقل شد و کمیته‌های تخصصی در نظام دامپزشکی مرکز شکل گرفت. بر اساس ماده ۹ قانون سازمان نظام دامپزشکی، کمیته‌های تخصصی در شورای مرکزی سازمان دامپزشکی شکل گرفت و در ابتدای دهه هشتاد، ۱۴ کمیته تخصصی تشکیل شد. اکثر کسانی که وارد آن کمیته‌ها شدند، از جمله خود من که به کمیته آزمایشگاه‌ها رفتم، از جامعه دامپزشکان بودند و این کمیته‌ها به آنجا منتقل شد. در سال‌های بعدی کمیته‌ها به کمیته‌های علمی برگزارکننده کنگره‌ها تبدیل شد. امروز بزرگترین شکاف بین بخش خصوصی و بخش‌های اجرایی و قانون گذاری (سازمان و نظام دامپزشکی)، عدم وجود این کمیته‌هاست.

هیات مدیره‌های قبلی هم با توجه به شرایط و امکاناتی که در اختیار داشتند، همه آنها در داخل این تشکیلات صنفی مردم نهاد با عشق و علاقه و تمام توان، بدون هیچ چشمداشتی کار کردند. در واقع جامعه هیچ نوع درآمد مالی و... ندارد و تمام کسانی که می‌آیند، از وقت، توان، امکانات و ارتباطات خود می‌آورند تا بتوانند چراغ جامعه را روشن کنند و رسالتی را که به عهده آنان است، انجام دهند. من نمی‌توانم بگویم که در گذشته نقص خاصی بوده است، چون آن زمان نبودم تا ببینم امکانات و شرایط آنها چطور بوده است، اما امیدوارم هیات مدیره جدید ایده‌های نو و اقدامات اثرگذاری برای صنف دامپزشکی انجام دهد.

حکیم مهر: مهمترین برنامه‌های شما برای دستیابی به این هدف چیست؟

در اولین جلسه هیات‌مدیره جامعه دامپزشکان که هفته گذشته برگزار شد، مقرر شد که کلیه پیشنهادات را از هیات مدیره و همچنین همکاران دیگری که با جامعه و صنف در ارتباط هستند، جمع‌آوری کنیم، سپس بر اساس اساسنامه برنامه‌های کوتاه، میان و بلندمدت تنظیم و کارها آغاز شود. پس از تصویب برنامه در هیات مدیره به اطلاع همگان خواهیم رساند که در این کار پشتیبان ما باشند و ما را حمایت کنند و بتوانیم خدمات خوبی انجام دهیم.

حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر...

از اعتمادی که همه همکاران داشتند و در انتخابات هیات مدیره جدید شرکت کردند، تشکر می‌کنم. مشارکت بسیار خوبی بود و فکر می‌کنم پیام کسانی که کاندید شده بودند و امیدی که در آنها بود، توسط افراد زیادی شنیده شد. همه افراد در عین تنوع در رشته‌های مختلف، هم سو، هم نگاه، هم دیدگاه و همدل هستند. هم از بخش دانشگاهی، هم از موسسه رازی و هم همکارانی از بخش‌های دام کوچک، دام بزرگ، آزمایشگاهی، دارو، شرکت‌ها و... داریم و این تیم متنوع می‌تواند کارهای بسیار موثری انجام دهد.

لازم است از مشارکت و اعتماد همه همکاران تشکر کنم و امیدوارم با تلاش خودمان بتوانیم پاسخ‌گوی اعتماد آنها باشم. تشکر دیگری دارم از افرادی که در آموزش و حمایت از من در حرفه دامپزشکی طی این سال‌ها نقش داشتند و کمک کردند تا بنده را برای این شرایط جدید و موقعیت جدید آماده نمایند تا بتوانم ایفای نقش داشته باشم.

ممنون از وقتی که در اختیار من قرار دادید و آرزوی موفقیت برای پایگاه خبری حکیم مهر دارم که یکی از بهترین و گسترده‌ترین پایگاه‌های خبری دامپزشکی است و نقش بسیار مهمی در اطلاع‌رسانی، ارتقا و طرح مشکلات صنف دامپزشکی طی سال‌ها داشته و امروزه مورد استقبال و توجه دامپزشکان فعال کشور است.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.


انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
1
6
قبلا ها که جامعه نمایند بخش خصوصی بود همه چیز بهتر بود از زمانی که نظام امد ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۶
0
3
بیست و یکمین کنگره دامپزشکی ایران 1401 چه زمانی برگزار می شود؟؟؟
این همه پول دادیم و مقاله ارسال کردیم چه اتفاقی افتاد؟؟

!!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۶
0
2
http://21stvc.ir/fa/

ممنون میشویم حکیم مهر در روند برگزاری کنگره دام کوچک (لینک ارسال شده) پیگیری لازم را به عمل آورد و مقاله ای انتشار بدهد!
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۳
0
0
سلام دکتر پیشنهاد میدم از حالا یک فکری برای انتخابات جامعه دامپزشکی بکنین مثلا همراه با انتخابات نظام دامپزشکی باشد افراد بیشتری بتوانند رای بدن
نظر شما
ادامه