کد خبر: ۷۳۰۶۲

حکیم مهر: معتمدی‌پور گفت: صبح امروز همکاران جهاد کشاورزی ۶۵ کارتن مرغ تاریخ مصرف گذشته را جمع‌آوری و به سردخانه منتقل کرده، ارزشیاب‌های جهاد کشاورزی و دامپزشکی به بررسی این مرغ‌ها پرداختند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از کبنا نیوز، گزارشی در خصوص مرغ‌های منجمد تاریخ مصرف گذشته و وضعیت بازار در پایگاه خبری کبنا نیوز منتشر شد که «سید علی معتمدی‌پور» رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد، در این باره توضیحاتی داده است. به تازگی مرغهای منجمد و تاریخ مصرف گذشته در بازار مرغ یاسوج توزیع شد که نگرانی بخشی از مردم را در پی داشت. مردم می‌گویند چرا مرغ‌هایی که تاریخ تولید آن مربوط به یکسال پیش بوده باید دو یا سه روز گذشته از تاریخ مصرفش به بازار بیاید. چرا آن موقع که مرغ کیلوی 70 هزار تومان بوده برای کنترل بازار مرغ به بازار نیامد.

همچنین «حجت‌الاسلام صلواتی» امام جمعه قلعه رئیسی در خطبه‌های نماز جمعه به شدت از وضعیت بازار گلایه کرد و گفت: چرا باید دام قاچاق شود. کمر مردم زیر بار مدیریت افراد نا اهل و نا کارآمد خم شده است مسئولی که نمی‌تواند به صورت میدانی و جهادی برای مردم کار کند ماندن آن در مسئولیت جفای به مردم است چرا مسئولین برای گرانی گوشت از قبل تدابیری نیاندیشیدند؟ 

«سید علی معتمدی‌پور» رئیس جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار کبنا نیوز توضیحاتی ارائه داده که در ادامه آن را می‌خوانید.

معتمدی‌پور گفت: صبح امروز همکاران جهاد کشاورزی ۶۵ کارتن مرغ تاریخ مصرف گذشته را جمع‌آوری و به سردخانه منتقل کرده، ارزشیاب‌های جهاد کشاورزی و دامپزشکی به بررسی این مرغ‌ها پرداختند.

وی اظهار داشت: تولید و ارسال این مرغ از سمت استان کهگیلویه و بویراحمد نبوده، از طرف پاتاوه و لردگان وارد شده، همچنین با مدیرکل تعزیرات حکومتی استان صحبت شده، تشکیل پرونده شده تا مورد بررسی قرار بگیرد.
معتمدی پور بر سراسری بودن قیمت مرغ در کل استان‌ها تأکید کرد و گفت: ما تابع قوانین کشور هستیم، قیمت مرغ در کل کشور ۶۳ هزار تومان است، با قیمت زیر ۶۳ هزار تومان نمی‌توانیم برخورد کنیم.

رئیس جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به عوامل گرانی قیمت مرغ افزود: 70 درصد قیمت گوشت بر اساس قیمت نهاده‌های دامی و غذای دام و طیور اتفاق می‌افتد.

وی گفت: یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت دلال‌ها هستند که موجب ضرر و زیان تولیدکننده می‌شوند، هر چند که نظارت دستگاه‌های مربوطه وجود دارد و نظرات کارشناسی برای بهبود وضعیت بازار نیز می‌دهند.

معتمدی پور با اشاره به اینکه «وارداتی بودن 90 درصد نهاده‌های دامی و غذای دام و طیور، حذف ارز ترجیحی، و نوسانات قیمت ارز موجب افزایش قیمت شد» بیان کرد: یکی از دلایل حذف ارز ترجیحی جلوگیری از قاچاق دام بوده که تاکنون موجب ضرر و زیان دامداران می‌شده است.

وی گفت: دولت سیزدهم بسته‌های حمایتی برای دامداران درنظر گرفت از جمله اینکه تسهیلات سرمایه در گردش با سود ۴ درصد به دامداران که کارت دامداری دارند، داده می‌شود.

معتمدی پور اظهار داشت: حمایت دیگری که از تولیدکنندگان صورت گرفت خریداری دام‌ها بود، ما مدتی پیش که قاچاق دام انجام می‌گرفت و تولیدکننده‌ها در حال ضرر بودند، نزدیک به ۶۵ تن گوشت گوساله با قیمت 210 هزار تومان خریداری و ذخیره کرده‌ایم، الان که قیمت گوشت افزایش یافته این گوشت را وارد بازار می‌کنیم، با قیمت بسیار پایین‌تر می‌فروشیم. ما باید با آنالیز بازار و دخالت‌های به موقع، زمینه قاچاق را از بین ببریم و از طرفی تعادل قیمتی در بازار ایجاد کنیم.

معتمدی پور تأکید کرد: ما در حال حاضر متعادل‌ترین قیمت گوشت و دام را در میان استان‌های همجوار داریم.

وی افزود: بخشی از افزایش قیمت تابع معادلات کشوری است، در عین حال به این دلیل که در بحث مرغداری‌ها تاکنون نگذاشته‌ایم کمبودی احساس شود.

وی با بیان اینکه «زیرساخت‌ها در حوزه تولید مرغ کم است»، گفت: بعد از دولت سیزدهم نزدیک به ۳۰ مجوز مرغداری گرفته‌ایم که در ۱۰ سال گذشته سابقه نداشته است.

رئیس جهاد کشاورزی استان افزود: سه زنجیره تولید مرغ در استان کهگیلویه و بویراحمد در حال راه‌اندازی است و یکی از آن‌ها در چند ماه آینده به نتیجه می‌رسد، بزرگترین کشتارگاه مرغ جنوب کشور در گچساران با ظرفیت ۶ هزار قطعه کشتار در ساعت احداث می‌شود.

وی مطرح کرد: در حال حاضر قیمت مرغ و همینطور قیمت گوشت در استان از قیمت کشوری ارزان‌تر است.

 

نظر شما
ادامه