کد خبر: ۷۳۰۶۰
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
مدیرکل جدید دامپزشکی استان بوشهر در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر مهدی تنگستانی» افزود: اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها باید خود را از لحاظ موارد بهداشتی مدنظر ما و فرم‌های ممیزی که ما داریم، منطبق کنند و ما هم به‌عنوان ناظر عالی دولتی به صورت رندوم نظارت‌ها را انجام می‌دهیم ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: حدود دو ماه پیش بود که رئیس سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر مهدی تنگستانی» را به‌عنوان سرپرست اداره‌کل دامپزشکی استان بوشهر منصوب کرد. این انتصاب بهانه‌ای شد تا دقایقی را با وی به گفت‌وگو بنشینیم.

وی تصریح می‌کند:‌ «ما بخش خصوصی را از خود می‌دانیم و حفظ سرمایه‌ها و دارایی‌های مردم برای ما یکی از اولویت‌های اولیه است. قطعا در این راه کوتاهی نخواهیم کرد، کنار بخش خصوصی هستیم و از آنها حمایت می‌کنیم که بتوانند روز به روز پویاتر شوند. چون اشتغال و رونق تولید دست بخش خصوصی است و ما هم به‌عنوان بخش دولتی در کنار آنها خواهیم بود و به آنها کمک خواهیم کرد.»

حکیم مهر: آقای دکتر، ورودی چه سالی و کدام دانشگاه هستید؟

بنده ورودی سال ۷۹ رشته دامپزشکی دانشگاه آزاد کازرون هستم و در سال ۸۸ از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شدم.

حکیم مهر:‌ چه شد که رشته دامپزشکی را انتخاب کردید؟

پدر من مرغداری داشت و من بعد از اخذ مدرک کاردانی دامپزشکی و انجام خدمت سربازی، نزد ایشان مشغول به کار شدم و در واقع علاقه من به دامپزشکی بیشتر به خاطر شغل مرغداری پدرم بود.

حکیم مهر: بعد از فارغ‌التحصیلی چه کردید و چه سمت‌های اجرایی داشتید؟

شش ماه بعد از فارغ‌التحصیلی از مقطع کاردانی دامپزشکی، در دوره دکترای دامپزشکی قبول شدم اما با همان مدرک کاردانی، طرح نیروی انسانی را در دامپزشکی شروع و تقریبا در همه قسمت‌های دامپزشکی کار کردم. از دبیرخانه گرفته تا امور واکسن، قرنطینه، اداره مبارزه و حراست. مدتی مسئول اداره طیور و به مدت دو سال هم رئیس اداره مدیریت بیماری‌های طیور استان بودم. در حال حاضر نیز در پست مدیر کل دامپزشکی مشغول به ارائه خدمت هستم.

حکیم مهر: از نظر شما مهمترین مشکلات دامپزشکی استان در حال حاضر چیست؟

در حال حاضر و با توجه به اینکه مناطق صعب‌العبور و محروم در استان ما زیاد هستند، اولویت ما بیشتر روی بحث گسترش جهاد دامپزشکی در استان است. از آنجا که استان بوشهر هم‌مرز با دریاست و طولانی‌ترین مرز را با خلیج فارس دارد، ما باید بتوانیم مشاغل مرتبط با دریا ازجمله آبزی‌پروری و پرورش ماهی را در دستور کار قرار دهیم که بیشترین تلاش ما این است که به این مهم دست یابیم. این اولویت دوم ماست چون علاوه‌بر ایجاد اشتغال، ظرفیتی است که در این چند سال از آن استفاده بهینه‌ نشده بود.

حکیم مهر: مهمترین برنامه شما برای دستیابی به این موارد چیست؟

ما با همکاری‌هایی که در سطح استان از طرف دکتر محمدی‌زاده استاندار بوشهر و همچنین اداره شیلات دنبال می‌کنیم، جانمایی طرح‌های قابل اجرای آبزیان انجام گرفته و به لحاظ بهداشتی بررسی شده است. موقعیت مکانی را مشخص کردیم و یک مقدار از آن هم واگذار شده و ان شاالله واگذاری بیشتری خواهیم داشت. این مهم هم برای امسال و هم سال‌های آتی انجام می‌گیرد که سرمایه‌گذاران و بهره‌برداران برای سرمایه‌گذاری به خصوص در بحث پرورش میگو در استان به آنجا بیایند.

حکیم مهر: نحوه تعامل شما با بخش خصوصی دامپزشکی چگونه است؟

من به محض ورود به اداره کل، تمام جلسات لازم با بخش خصوصی را گذاشتم. یک اهتمام ویژه‌ای که آقای دکتر آقامیری ریاست سازمان داشتند، فعال کردن بخش خصوصی ازجمله اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها در بحث تصمیم‌گیری برای این بخش‌ها بود. همچنین واگذاری بازرسی‌ها با این هدف که خود اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها را در این بحث دخیل کنیم تا خودشان ناظر خودشان باشند و ما به‌عنوان ناظر عالی دولتی در صدر کار قرار بگیریم و یک نظارت اجمالی داشته باشیم.

ما به دنبال این هستیم که تمام حجم کارها به سمت اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها سوق پیدا کند و خودشان بتوانند خود را از لحاظ موارد بهداشتی که مدنظر ماست و فرم‌های ممیزی که ما داریم، منطبق کنند و ما هم به صورت رندوم نظارت‌ها را انجام می‌دهیم.

حکیم مهر: چقدر از بخش خصوصی حمایت می‌کنید؟

قطعا تمام دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های سازمان دامپزشکی برای حمایت از این قشر و تعامل با آنهاست. ما بخش خصوصی را از خود می‌دانیم و حفظ سرمایه‌ها و دارایی‌های مردم برای ما یکی از اولویت‌های اولیه است. قطعا در این راه کوتاهی نخواهیم کرد، کنار آنها هستیم و از آنها حمایت می‌کنیم که بتوانند روز به روز پویاتر شوند. چون اشتغال و رونق تولید دست اینهاست و ما هم به‌عنوان یک بخش دولتی در کنار آنها خواهیم بود و به آنها کمک خواهیم کرد.

حکیم مهر: برای اجرای بهتر ماده ۱۹ در استان، چه برنامه‌هایی دارید؟

فرایند اجرای ماده ۱۹ به شکلی است که خود سازمان دامپزشکی باید یک سری اقدامات انجام ‌دهد و از آنجا تصمیم‌گیری شود. البته سازمان نظام دامپزشکی کشور، اداره کل دامپزشکی استان و نظام دامپزشکی استان نیز دخیل هستند و ما هم باید به این سمت برویم و چاره‌ای جز این نداریم. می‌بایست به سمتی حرکت کنیم که امنیت شغلی ناظر و کسی که به‌عنوان نماینده بهداشتی سازمان دامپزشکی در بخش خصوصی کار می‌کند، بالا رفته و بداند که او تصمیم گیرنده است و قرار است که تصمیم‌های نظارتی بگیرد. لذا قطعا ماده ۱۹ باید اجرایی شود که آنها هم بتوانند کار خود را بهتر انجام دهند.

حکیم مهر: اشاره کردید که برای دستیابی به مناطق صعب‌العبور استان از توان اردوهای جهادی استفاده کردید. چگونه؟

ما در استان بوشهر چندین حوزه جهادی داشتیم که یکی از بزرگترین آنها در شهرستان دشتی بود و مورخ دوم و سوم بهمن ماه اجرایی شد و بازتاب خبری خیلی خوبی هم داشت. در این طرح توانستیم ۵۰ هزار راس دام را در شهرستان دشتی علیه بیماری شاربن، بیماری تب برفکی، PPR و سگ‌های صاحب‌دار را علیه هاری واکسینه کنیم. اگر می‌خواستیم این کار را با امکانات و تجهیزات خود دامپزشکی انجام دهیم، شاید بیشتر از ۵۰ روز زمان می‌برد اما شکر خدا با بهره‌گیری از نیروهای جهادی و هماهنگی‌هایی که در سطح استان و شهرستان داشتیم، از بسیج سازندگی سپاه پاسداران کمک گرفتیم و توانستیم در دو روز این کار را انجام دهیم و خیلی جلو افتادیم.

حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر...

به طور کلی سازمان دامپزشکی فعالیت‌های خیلی زیادی در سطح کشور انجام می‌دهد و به تبع آن، ما هم در استان کارهای زیادی انجام می‌دهیم. حوزه فعالیت دامپزشکی به گونه‌ای است که ما به سمت بیمار و کسی که می‌خواهیم برای او خدمتی انجام دهیم، می‌رویم. یکی از کارهایی که مغفول مانده بود و دکتر آقامیری اهتمام ویژه‌ای نسبت به انجام آن دارند، جهاد تبیین است. شما که در رسانه هستید، قطعا در حوزه جهاد تبیین کمک زیادی می‌توانید به ما بکنید تا ما بتوانیم فعالیت‌های قشر زحمت‌کش دامپزشک را که کارهای سخت را به صورت رایگان انجام می‌دهند، به گوش مردم برسانیم.

سازمان دامپزشکی فعالیت‌های زیادی می‌کند و خدمات زیادی را به صورت رایگان ارائه می‌دهد که این زحمات در سال‌های گذشته مغفول مانده بود و اگر بیان می‌شد، به این وسعت نبود. شاید در خیلی جاها، اصلا مردم با خبر نبودند که دامپزشکی چه کارهایی انجام می‌دهد. درخواستی که ما از شما خبرنگاران داریم این است که در بحث جهاد تبیین، بیشتر فعالیت‌های بچه‌های دامپزشکی و بخش خصوصی و دولتی را به گوش مردم برسانید که بدانند ما این خدمات را به صورت مجانی ارائه می‌دهیم.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۶
م.س.م
|
United States of America
|
۱۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
0
25
تعاونی و اتحادیه و .. هیچ وقت مسائل بهداشتی را اعمال نمی‌کنند به دو دلیل یک به علت این که از چرایی آن ها آگاه نیستند و تخصص و علم پشت این بندها را نمیدانند. دوم این که هزینه برایشان دارد و اینها بنگاه اقتصادی هستند و اساسا دنبال سود مالی بیشتر در کوتاهترین زمان.
پس لطفا کار و وظیفه ی دامپزشکی را به جای اینکه به افراد نابلد بسپارید، به دنبال تامین نیرو و بهبود تجهیزات لجستیک و عملیاتی باشید
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands (Kingdom of the) |
۰۶:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
واقعاً آقای دکتر امور حاکمیتی یه اتحادیه‌ها واگذار شود....چی می‌شنویم ...................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
0
25
واگذاری وظایف حاکمیتی به اتحادیه ها و تعاونی ها؟؟؟؟؟
این قصور است یا رها سازی؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
0
9
۵۰ هزار راس کار ۵۰ روز بود؟ اگر یک اکیپ یک نفره هم می فرستادید ، کمتر از این میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
اگر نیروهای جهادی را بجای دو روز ده روز نگه می داشتند کار ۲۵۰ روز (یکسال کاری) را انجام می دادند و دیگر نیازی به دامپزشکی نبود
...........................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
2
13
نظارت بهداشتی نیاز به تخصص دارد. سپردن آن به یک تشکیلات ذینفع اشتباه محض است
دامپزشک از فارس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
0
5
گفتن هزینه ندارد عمل کردن به قانون هزینه دارد مسوول فنی بهداشتی که متعهدانه به قانون عمل می کند جایی نزد کارفرماها وحتی نزد مسوولان دامپزشکی ندارد و هیچ امنیت شغلی برایش متصور نیست
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
0
6
اتحادیه وتعاونی فکر بازار و تجارت است چه ربطی به دستورالعمل و ضوابط بهداشتی دارد مگر اینکه ناظرین عالی دولتی از طرف اداره کل حمایت کامل شوند در غیر این صورت ناظرین دولتی را نیز له میکنند.
مسول فنی فروشگاهی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
0
1
فقط در یک صورت امکان دارد حضرتعالی ضروری است مسول فنی را به اتحادیه تحت نظر دامپزشکی معرفی کرده و آنان را نظارت کنید
باران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
0
5
واگذاری بازرسی بهداشتی به اتحادیه ها و تعاونی ها محمل قانونی نداره! ....................
نظر شما
ادامه