کد خبر: ۷۳۰۴۳

حکیم مهر: بررسی درآمد شما ممکن است نشان دهد چقدر احتمال دارد در طبیعت با شیر، ببر یا خرس روبرو شوید. نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که حملات حیوانات بزرگ به انسان در ۵۰ سال گذشته در سراسر جهان در حال افزایش است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از سیناپرس، محققان در مطالعات جدید خود دریافتند احتمال حمله حیوانات وحشی در طبیعت به افراد، ارتباط مستقیمی با سطح اقتصادی و در آمد آن ها دارد.

پژوهشگران طی این مطالعات دریافتند:مردم در کشورهای پردرآمد و کم درآمد هر دو با شکارچیان مرگبار مواجه می ‌شوند، اما این حملات در شرایط بسیار متفاوتی انجام می شود.

بررسی ها نشان می دهد:حملات در کشورهای پردرآمد بیشتر در طول فعالیت های تفریحی مانند پیاده روی، کمپینگ یا سگ گردانی رخ می دهد. در همین حال، نزدیک به ۹۰ درصد از همه حملات در کشورهای کم درآمد زمانی اتفاق می‌افتد که مردم در  حال فعالیت‌های مرتبط با معیشت مانند کشاورزی، ماهیگیری یا چرای دام، هستند.

به طور کلی، گربه‌ ها و سگ‌های وحشی نسبت به سایر حیوانات بیشتر مسئول حملات حیوانات در طبیعت هستند. خرس ‌ها معمولا پس از غافلگیری، برای دفاع از توله‌های خود یا در تعاملات مرتبط با غذا مانند جمع کردن غذای انسان در کمپینگ، بیشتر به افراد حمله می ‌کنند.

نتایج این تحقیقات نشان می ‌دهد:بیشترین حملات مرگبار در کشور های کم‌ درآمد که در آن ببر ها و شیر ها زندگی می ‌کنند، رخ می ‌دهد و متاسفانه از هر ۳ حمله حیوانات ۱ نفر کشته شده است

به گزارش سیناپرس، این یافته ها بر اساس داده های تقریبا ۵۰ ساله از سال ۱۹۷۰ تا ۲۰۱۹ است. یک تیم بین المللی ۵۰۸۹ حمله گزارش شده توسط گوشتخواران بزرگ را شناسایی کرد که منجر به آسیب در انسان شده و یک سوم از این حملات کشنده بود.

به گزارش سیناپرس، تعداد حملات گزارش شده در طول ۴۹ سال گذشته به ویژه در کشورهای فقیر افزایش یافته است. محققان اضافه می کنند که انسان ها و حیوانات به دلیل تغییرات آب و هوایی به طور فزاینده ای مجبور به همزیستی هستند.

وینچنزو پنتریانی از موزه ملی علوم طبیعی اسپانیا در این رابطه می گوید: زمانی که فعالیت های تفریحی و یا معیشتی انسان با گستره  های گوشتخواران بزرگ همپوشانی دارند، درک چگونگی زندگی با گونه هایی که می توانند برای انسان ها تهدید باشند، بسیار مهم است.

بیشترین حملات در کجا اتفاق می افتد؟

به گزارش سیناپرس، بررسی ها نشان می دهد هند خطرناک ترین کشور از نظر احتمال حملات گوشتخواران است که تقریباً سه چهارم (۷۲ درصد) این حوادث در آن کشور رخ می دهد و پس از آن جنوب شرقی آفریقا (۱۴ درصد) قرار دارد.

این تحقیق نشان می ‌دهد که پلنگ‌ ها از جمله گربه‌ های بزرگی هستند که اغلب  با انسان درگیر شده و کودکان در بیشتر برخوردها قربانی این جانوران می‌شوند.

این بررسی جهانی ۱۲ گونه گوشتخوار را در سه خانواده  خرس، گربه سانان بزرگ و سگ سانان بزرگ- شامل گرگ و شغال را تحت پوشش قرار داد.

دکتر پنتریانی و همکارانش پیشنهاد می کنند: اقدامات پیشگیرانه باید متناسب با زمینه اجتماعی و اقتصادی باشد. در کشورهای ثروتمند، این موارد می تواند شامل کمپین هایی برای آموزش بازدیدکنندگان و ساکنان مناطق زندگی گوشتخواران بزرگ در مورد رفتارهای مخاطره آمیز و نحوه جلوگیری از برخوردهای خطرناک باشد.

در کشورهای کم درآمد، همزیستی با گوشتخواران بزرگ عمدتاً غیرارادی است. مناطقی که انسان و دام را از هم جدا می کند، گسترش مناطق حفاظت شده، و بازگرداندن اتصال به زیستگاه، استراتژی های مناسب تری خواهد بود.

دانشمندان هشدار می دهند: اجرای ابتکارات چالش برانگیز خواهد بود زیرا جمعیت جهان تا سال ۲۰۵۰ به ۱۰ میلیارد نفر خواهد رسید.

به گزارش سیناپرس، شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی PLOS Biology منتشر شده است.

مترجم: احسان محمدحسینی

 

نظر شما
ادامه