کد خبر: ۷۲۹۶۴
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر: مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: با هدف حفظ و تقویت مسیر پروازی درنای سیبری در گله غربی که درنای «امید» تنها بازمانده آنها بود؛ یک فرد درنای سیبری از بلژیک به تالاب بین‌المللی فریدونکنار منتقل شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران، «دکتر عطا اله کاویان» مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران، با اعلام خبر انتقال یک فرد درنای ماده از مرکز تکثیر و حفاظت درنا در بلژیک به تالاب فریدونکنار، اظهار داشت که خوشبختانه با تلاش‌ها و پیگیری‌هایی که توسط سازمان حفاظت محیط زیست کشور و پیگیری‌های اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران صورت گرفت، یک فرد درنای سیبری از مرکز تکثیر و حفاظت درنا از مسیر هواپیمایی بلژیک به قطر، سپس به فرودگاه امام خمینی(ره) حوالی ساعت یک بامداد امروز با طی مراحل تشریفات قانونی و گمرکی وارد کشور شد.

او بیان کرد: با توجه به تمهیداتی که از قبل دیده و در نظر گرفته شده بود و همچنین پروتکل‌های استانداردی که از مرکز تکثیر حفاظت درنا دریافت شد؛ مجموعه امکانات را در دو ماه گذشته بسیج کردیم و این مجموعه یعنی سازه موقت در مجاورت محل زمستانگذرانی درنای امید انجام شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اعلام اینکه ساعت 9 صبح امروز با رعایت دستورالعمل‌های انجام شده، فرایند رهاسازی پرنده در تالاب بین‌المللی فریدونکنار انجام شده است، عنوان کرد که درنای سیبری با علائم کامل زیستی و سرحال در سازه موقت حضور دارد.

کاویان اظهار داشت که احتمال دارد انتقال درنای تازه‌وارد به تالاب فریدونکنار، پس از یک دوره، از این سازه موقت به محیط طبیعی اطراف انجام شود و هدف از این انتقال را نیز در ادامه تلاش‌هایی عنوان کرد که از 25 سال گذشته برای حفظ و تقویت کریدور پروازی و مهاجرتی گله غربی صورت گرفته است.

او یادآور شد که «امید» تنها بازمانده گله غربی درناها است و 15 سال از مهاجرت انفرادی او می‌گذرد؛ لذا برای اینکه بتوانیم افراد دیگری را با او همراه کنیم و این کریدور و خط پروازی برای سال‌های آینده و افراد دیگری از این گونه پرنده مهاجر حفظ شود، اقدامات خوبی انجام گرفت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران ادامه داد: از دی ماه 1385 که امید به عنوان تک درنای سیبری به فریدونکنار مهاجرت داشت؛ سبب شد که مجامع بین‌المللی به ما کمک کنند.

وی ادامه داد: مرکز تکثیر و حفاظت درنا در بلژیک با کشور ما همکاری داشته و انتظار دوستداران محیط زیست و حیات وحش نیز این بوده است که مسیر پروازی مهاجرت در گله غربی حفظ شود که خوسبختانه پس از سال‌ها اتفاق افتاد.

کاویان با اشاره به فرآیند موفقیت‌آمیز انتقال درنای ماده از بلژیک به تالاب بین‌المللی فریدونکنار، تاکید کرد که لازم است تا یک فضای امن و آرام برای دو تا سه هفته برای این پرنده ایجاد شود که هم با محیط و هم با درنای امید سازگار شود تا بتوانند مسیر بازگشت در این خط پروازی را احتمالا در دهه دوم اسفندماه با هم انجام بدهند و اگر این اتفاق بیفتد یعنی پروژه موفقیت‌آمیز بوده است.

او با بیان اینکه پایش 24 ساعته و مانیتورینگ از این منطقه برای لحظه‌ای متوقف نمی‌شود، اظهار داشت که تدابیر لازم هم برای حفظ امنیت پرنده و هم با توجه به پروتکل‌های سخت‌گیرانه از مرکز تکثیر و حفاظت درنا در بلژیک، اندیشیده شده است تا بتوانیم این فرآیند را برای سال آینده و جهت تقویت مسیر پروازی مهاجرت درنای سیبری در گله غربی داشته باشیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در پایان سخنان خود از ریاست سازمان حفاظت محیط زیست، معاون محیط زیست طبیعی و مدیر و کارشناسان دفترحیات وحش سازمان حفاظ محیط زیست، همچنین از پیگیری استاندار مازندران و همکاری فرماندار فریدونکنار و همکاران خود در اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران، شهرستان فریدونکنار و و محیط‌بانی «اوجاکله» و بصورت ویژه  از اطلاع‌رسانی و پیگیری اهالی رسانه و دغدغه‌مندی دوستداران محیط زیست و درنا در شکل‌گیری فرآیند انتقال درنای سیبری از بلژیک، قدردانی کرد.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مهرفام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
0
2
خیلی این پرنده رو دوست دارم. هر سال خبر اومدن و رفتنش رو پیگیری می کنم. هربار که امید این درنای زیبا ازیه راه دور بال زنان از راه میرسه هزار بذر امید توی دلمون جوونه می زنه. ای کاش حضور" آرزو" جفت امید، اکنون برامون آرزو نبود.
نظر شما
ادامه