کد خبر: ۷۲۳۶۷
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر: عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: هر هیئت علمی که از کشور بیرون می‌رود، حداقل ۵۰ میلیون دلار خرج او شده است!

به گزارش حکیم مهر به نقل از اقتصادآنلاین، «علیرضا پاک فطرت» گفت: در خصوص بخشنامه جدید درباره افزایش قیمت آزادسازی مدرک تحصیلی پاک فطرت گفت: هر مدرکی قیمتی دارد. دیروز من در خدمت یکی از روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور بودم. او بیان کرد که هر هیئت علمی که از کشور بیرون می‌رود، حداقل ۵۰ میلیون دلار خرج او شده است و این میزان به کشور ضرر میزند.

وی افزود: اگر یک فوق تخصص قلب که رایگان تحصیل کرده و کیس‌های زیر دستش آدم‌های معمولی بودند و ۱۰ نفر را کشته که امروز به اینجا برسد، آیا درست است که راحت از کشور خارج شود؟ باید این هزینه را از او بگیرند و در تمام دنیا اینگونه است.

پاک فطرت در ادامه اظهار کرد: متاسفانه ضعف کشور ما است که نمی‌توانیم از نظر مالی این افراد را تامین کنیم و می‌روند. ما باید اول خودمان را از نظر مالی تامین کنیم و نباید به همین راحتی این افراد بتوانند بروند. فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف بیش از ۵۰ درصد از کشور خارج می‌شوند، در صورتی که رایگان از بودجه مردم تحصیل کرده‌اند. اگر می‌خواهند بروند باید هزینه خودشان را بدهند. ما هم مقصر هستیم در شرایطی که نخبگان از کشور خارج می‌شوند ولی این شرایط دلیل بر نگرفتن هزینه نیست. برای مثال فردی در یک خانواده بسیار فقیری زندگی می‌کند، به پدر و مادرش بگوید یا امکانات را برای من محیا میکنید یا من خانه را ول می‌کنم می‌روم، اینگونه که نمیتواند باشد. چون ممکن است که برادر و خواهر کوچکتری داشته باشد و آنها نیاز به مراقبت و کمک هم داشته باشند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: قبول دارم که باید به نخبگان رسیدگی کنیم، ولی توانش را نداریم. امروز یک متخصص در کشورهای همسایه حداقل ۲۰ هزار دلار یا یورو پول دریافت میکند، اما حقوق ما هزار دلار است و معلوم است که نمی‌توانیم جواب بدهیم. ولی دلیل بر این نیست که ما ول کنیم و نخبگان بدون هزینه خارج شوند.

پاک فطرت در مورد افزایش ۲۵۳ هزار تومانی هزینه ثبت‌نام با تاخیر آزمون دکتری گفت: در این مورد اطلاعی ندارم. از وزیر علوم و رییس سازمان مجلس سوال میکنم و توصیه می‌کنم شما هم سوال کنید. چون این ارگان‌ها در این موضوع نباید دنبال درآمد باشند. باید هزینه‌ها را به تفکیک بگویند از طراحی سوال تا مراقب و... . از سوی دیگر باید دولت یارانه بدهد تا قیمت پایین بیاید.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
United States of America
|
۱۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
0
0
هیچ کس دلش نمی‌خواهد از وطنش و پاره تنش دل بکند و راهی جایی شود که بازگشت ندارد مگر اینکه جاره‌ای نداشته باشد و برای خودش بودن مجبور به ترک دیار شود. تا سیاست کلی کشور بر پایه ….. باشد همین اوضاع ادامه خواهد داشت.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
0
1
مقام معظم رهبری در سخنرانی آبان‌ماه ۱۴۰۰ تأکید کردند: یک وقت هست که یک دانشجویی بر اساس نیازهایش، بر اساس نیازهای فکری‌اش یا بحث خانوادگی‌اش مایل است برود در یک کشوری تحصیل کند. این اشکالی ندارد؛ یعنی بنده بارها گفته‌ام که این مانعی ندارد... . عمده این است که فراموش نکند که بدهکار کشورش است و درس بخوانند و برگردند بیایند... . لکن آن چیزی که اشکال دارد، "مهاجرفرستی" است.

نکته مهمی که رهبری درخصوص آن فرمودند: "مهاجرفرستی" و اینکه عناصری در بعضی دانشگاه‌ها، جوان نخبه را از آینده مأیوس، و او را به ترک میهن تشویق می‌کنند، صریحاً خیانت به کشور و دشمنی با آن است و دوستی با آن جوان هم نیست.


اینکه نیرو های ماهر و تحصیل کرده از کشور میروند لزوما دلیل بر نخبه بودنشان نیست
نظر شما
ادامه