کد خبر: ۷۲۳۲۸
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«علیرضا نظری» افزود: بنده چون اطلاعی ندارم، نمی‌توانم اظهار نظر کنم. اظهارنظر کردن مستلزم داشتن اطلاعاتی است. وقتی من طرح را ندیدم و از آن اطلاعی ندارم، چطور اظهارنظر کنم؟

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: برگزاری جلسه بررسی پیش‌نویس اصلاح قانون سازمان دامپزشکی کشور در مجلس شورای اسلامی، بهانه‌ای شد تا به سراغ یکی از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس برویم و نظر او را در مورد اتفاقاتی که در جلسه مذکور افتاد، جویا شویم.

«علیرضا نظری» که اظهار می‌دارد در جلسه مذکور حضور نداشته، معتقد است که به صرف اینکه یک قانون مربوط به ۵۰ سال پیش است، دلیلی بر لزوم اصلاح و بازنگری در آن نیست: «ما قوانینی داریم که از خیلی سال‌ قبل‌تر هستند، مثل قوانین و احکام مدنی کشور که اگر صد سال دیگر هم بگذرد، نمی‌توان یک بند آن را تغییر داد و اگر تغییر هم کنند، بدتر می‌شوند که بهتر نمی‌شوند.»

حکیم مهر: بر اساس اخبار رسیده، روز شنبه اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس، پیش‌نویس اصلاح قانون سازمان دامپزشکی کشور را بررسی کردند. نظر شما در این خصوص چیست؟

شنبه‌ها معمولا نمایندگان مجلس در حوزه انتخابیه خود هستند و فقط در بعضی از کمیته‌ها که به صورت ویژه برنامه خاصی دارند، حضور پیدا می‌کنند. در غیر این صورت، نه کمیسیون تشکیل و نه صحن مجلس برپا می‌شود. به همین جهت، اینکه در کمیته روز شنبه، کدامیک از دوستان حضور داشتند، خبر دقیق ندارم. از برگزاری جلسه‌ای که شما به آن اشاره کردید هم خبری ندارم. چون به احتمال زیاد، گاهی وقت‌ها در سرفصل برنامه‌ها می‌نویسند که فقط خالی نباشد تا بتوانند برنامه‌های هفتگی را ابلاغ کنند و من بعید می‌دانم که جلسه‌ای تشکیل شده باشد. لذا اینکه در آن کمیته، طرح یا لایحه بررسی شده، آیا دولت لایحه فرستاده یا خود مجلس اقدام به ارائه طرحی برای اصلاح قانون سازمان دامپزشکی کشور کرده، خبر ندارم و در حال حاضر این مساله را از شما می‌شنوم.

حکیم مهر: عین خبر این بوده که روز شنبه اعضای کمیسیون کشاورزی، پیش‌نویس اصلاح قانون سازمان دامپزشکی کشور را در روز شنبه بررسی کردند.

بعید می‌دانم و من خبر ندارم.

حکیم مهر: فارغ از اینکه از تشکیل این جلسه بی‌خبر هستید، به صورت کلی نظر شما در این خصوص چیست؟

آقای دکتر اعظمی سخنگوی کمیسیون هستند و اطلاعات کامل دارند. می‌توانید این مساله را از ایشان پیگیری کنید.

حکیم مهر: اما مایلم که نظر خود شما را در این خصوص بدانم.

بنده چون اطلاعی ندارم، نمی‌توانم اظهار نظر کنم. اظهارنظر کردن مستلزم داشتن اطلاعاتی است. وقتی من طرح را ندیدم و از آن اطلاعی ندارم، چطور اظهارنظر کنم؟

حکیم مهر: اصلا به این جلسه کاری نداشته باشیم. آیا شما لازم می‌دانید که یک بازنگری در قوانین قدیمی مربوط به ۵۰ سال پیش سازمان دامپزشکی کشور انجام شود؟ آیا این همت در میان نمایندگان مجلس وجود دارد که در این فرصت باقی‌مانده این کار را انجام دهند؟

به صرف اینکه یک قانون مربوط به ۵۰ سال پیش است، دلیلی بر لزوم اصلاح و بازنگری در آن نیست. ما قوانینی داریم که از خیلی سال‌ قبل‌تر هستند، مثل قوانین و احکام مدنی کشور که اگر صد سال دیگر هم بگذرد، نمی‌توان یک بند آن را تغییر داد و اگر تغییر هم کنند، بدتر می‌شوند که بهتر نمی‌شوند. ما برخی قوانین مادر داریم که خیلی محکم بوده و زمانی که در مجلس طرح و تصویب شده و مسیر خود را طی کرده است، کارشناسی شده‌اند. لذا صرف گذشت زمان دلیل بر ناکارآمدی آن نیست. مگر اینکه بعضی از مواد آن به تناسب گذشت ایام تغییراتی به وجود آمده باشد که در آن قانون در گذشته، پیش‌بینی نشده باشد.

حکیم مهر: یعنی هیچ کدام از قوانین نیاز به بازنگری ندارند؟

از طرفی ما بعضی قوانین ضعیف هم داریم که مجلس قبل آن را تصویب می‌کند، این مجلس اصلاح می‌کند و مجلس بعدی آنچه که در مجلس مصوب شده را اصلاح می‌کند. اینها واقعا قوانین ضعیف و بدون عقبه کارشناسی هستند که بدون توجه به همه جهاتی که در یک قانون باید دیده شود، برای اجرا ابلاغ می‌شود و می‌بینند که در اجرا دچار مشکل شده و ناچار می‌شوند دوباره مواردی که نیاز است را اصلاح کنند و برای اصلاح می‌فرستند.

در حال حاضر انبوهی از قوانین در حوزه زمین و کاربری آن و مبارزه با زمینخواری و الزام به سنددار کردن اراضی تصویب شده است. شاید ۱۰ قانون و طرح‌ مختلف در این حوزه ایجاد شده که هیچ کدام نتوانسته مشکل را حل کند. الان هم به نوعی با تراکم قانون مواجه شدیم به طوری که افراد فقط دعا می‌کنند که قانون جدیدی تصویب نشود. پس گذشت زمان ملاک نیست و باید در یک بررسی دقیق و کارشناسی، مشخص شود که شاید مفاد جدیدی لازم باشد که به تناسب تغییرات روز و شرایطی که در جهان پیش آمده، در قوانین هم تغییراتی لازم باشد و بعضی از بندهای فلان قانون نیاز به بازنگری داشته باشد که آن هم مستلزم کار دقیق کارشناسی و جلب نظر کارشناسان و کسانی است که با این قانون کار می‌کنند و اشکالات آن را به خوبی می‌دانند. اگر با چنین روندی باشد، ممکن است در بخش‌هایی هم نیاز به اصلاح داشته باشد که به صلاح کشور هم باشد.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۷:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
0
16
یکی از بدترین یادگاران در تاریخ دامپزشکی ؛ تغییر قانون بسبار کارآمد آن است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
0
12
جانا سخن از زبان ما می گویی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
0
15
به خدایی که میشناسید اصلاحات انجام ندهید چونکه تو هر قانونی که دست بردید خرابترش کردید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
0
3
آقا اجازه به ما تا خط 7درس دادن اینایی شما میپرسیدن هنوز بهمون نگفتن
فرشته احمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
0
10
این حرف بسیار درستی است که صرف گذشت زمان ضرورت تغییر قانون را توجیه نمی کند. قاعدتا برای تغییر یک قانون به ویژه قوانینی که ساختار یک تشکیلات و حدود و ثغور وظابف آن را مشخص می کنند؛ باید بسیار هوشمندانه و به دور از هرگونه شتاب زدگی و با بهره گیری از خرد جمعی مرتبطین با آن حوزه انجام شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
0
11
کاش در مجلس پذیرفته نشود.
می ترسم عین موضوع جذب سیکل ها ، لایحه ای بدهند که به ضرر دامپزشکی باشد.
به همان قانون قبلی قانع هستیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
لایحه ای که متن آن مخفی هست ، قطعا به نفع دامپزشکی نیست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
0
10
تعییر قانون سازمان فقط بدین جهت است که با منافع شخصی آقایان تعارض دارد وگرنه هیچ اشکالی در این قانون وجود ندارد و یا لااقل از این قانون جدید بسیار معتبرتر است
دامپزشک دل سوخته
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
0
5
اصلاح قانون دامپزشکی فقط و فقط جهت اضافه کردن کلمه جهاد دامپزشکی در ساختار سازمان، ایجاد معاونت جهاد دامپزشکی در سازمان و در استان‌ها است، آنهم در راستای جهادی کردن دامپزشکی. دادن شماره نظام به روستاییان عزیز زیر دیپلم،شعار ریشه کنی 6 بیماری مهم در طول2 سال!؟! افزایش 38% واکسیناسیون روستایی و عشایری هر ماه برگزاری مانور جهاد دامپزشکی در استانی .......................، والسلام.
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
0
2
قانونی با ۵۰ سال سابقه خود گواه تسلط قانونگذار به وضعیت سازمان و وظیفه ی آن است لطفا اگر نمیتوانید بهترش کنید حداقل بدترش نکنید.
نظر شما
ادامه