کد خبر: ۷۲۱۹۸

حکیم مهر: معاون سلامت دامپزشکی خراسان جنوبی اظهار کرد: تغییر اقلیم و جست و جوی آب و غذا باعث رفتن وحوش به سمت مناطق مسکونی و افزایش بیماری‌هایی چون هاری شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، بیماری هاری یکی از مهم ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان است که می‌تواند از دام و یا حیوانات مبتلا به انسان و یا دام سالم منتقل شود. از آنجا که درمانی برای این بیماری وجود ندارد باید سگ‌های گله و صاحب دار سالانه علیه این بیماری مایه کوبی شوند.

محیط داخل منزل یک محیط کاملاً امن برای سگ‌های ولگرد است و سگ‌های خانگی نیز توانایی خروج از خانه را ندارند ولی برای گربه به‌هیچ ‌وجه این محدودیت‌ها وجود نداشته و به‌راحتی و با استفاده از کوچک‌ترین منفذ می‌تواند وارد منزل شخصی و حتی داخل ساختمان شود. ناتوانی برای نگه‌داشتن گربه‌های خانگی در داخل منزل و خروج آن‌ها از منزل باعث افزایش خطر ابتلای آن‌ها به هاری می‌شودخشکسالی، باعث شده سگ‌های ولگرد برای پیدا کردن غذا به سمت واحدهای مسکونی حرکت کنند و این حرکت باعث افزایش گزیدگی و همچنین ابتلا به هاری می‌شود.

مهم‌ترین راه برای مبارزه با هاری

«محمدرضا جمع آور» سرپرست مدیریت بیماری‌های مرکز بهداشت خراسان جنوبی نیز گفت: با توجه به اهمیت بیماری 100 درصد کشنده هاری و لزوم انجام اقدامات پیشگیرانه بر علیه ویروس هاری در سریع ترین زمان،  در کلیه شبکه های تحت پوشش مرکز بهداشت استان اتاق های درمان پیشگیری هاری بصورت شیفت و آنکال در هر ساعت از شبانه روز آماده ارائه خدمات درمان پیشگیری هاری بوده و افراد حیوان گزیده در اسرع وقت برای دریافت خدمات پیشگیرانه به مراکز بهداشت شهرستان ها مراجعه کنند.

وی ادامه داد: بهترین و مهمترین اقدام اولیه شستشوی تمام زخم‌های هاری با آب و صابون حداقل به مدت ۱۵ دقیقه است؛ در این صورت ۵۰ درصد پیشگیری از بروز هاری انجام می‌شود.

سرپرست مدیریت بیماری‌های مرکز بهداشت خراسان جنوبی با بیان اینکه هاری از کشنده ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان است، افزود: در سال جاری اهمیت حیوان گزیدگی و هاری بیش از پیش نمایان شده است چرا که در کشور افزایش سالیانه تعداد موارد حیوان گزیدگی و مرگ ناشی از هاری داشته‌ایم.

جمع آور بیان کرد: اکنون بیش از ۲۶۰ هزار مورد حیوان گزیدگی و ۱۶ مورد مرگ انسان ناشی از ابتلا به بیماری هاری در سال ۱۴۰۰ و ۶ مرگ از ابتدای سال جاری تاکنون در کشور ثبت شده و بطور قطعی چند قلاده روباه و حیوان اهلی مبتلا به ویروس هاری در سطح استان داشته ایم.

وی ادامه داد: مهمترین و اصلی ترین راه سرایت بیماری، گاز گرفتن به وسیله حیوان هار است؛ البته از طریق کشیده شدن پنجه آغشته به بزاق حاوی ویروس هاری بویژه در گربه‌ها نیز بیماری منتقل می‌شود؛ همچنین از طریق پوست سالم انتقال صورت نمی‌گیرد.

جمع آور افزود: بیماری می‌تواند از طریق لیسیدن مخاط انسان توسط حیوان هار منتقل به عنوان مثال لیسیدن چشم و بینی توسط سگ، تصریح کرد: در انسان‌ها دوره نهفتگی بیماری معمولا ۱۵ روز تا ۳ ماه طول می‌کشد و حتی چند سال نیز مشاهده شده است؛ بعد از دوره نهفتگی بروز علایم اولیه شامل تب ، لرز، خستگی، سردرد، ضعف عضلانی، بی اشتهایی، اشکال در بلع و حالت تهوع و استفراغ اتفاق می‌افتد.

وی با بیان اینکه علایم بسیار اختصاصی این بیماری عبارتند از علامت موضعی در محل گاز گرفتن شامل سوزش، گز گز و مور مور در مسیر عصب حسی عضو گاز گرفته شده است، تصریح کرد: علایم در حیوانات به دو شکل هاری فلجی یا ساکت و یا هاری خشمگین که حیوان به هر چیزی حمله می‌کند بروز می‌کند.

افزایش کانون‌های هاری

«دکتر محمدعلی بخشی» معاون سلامت دامپزشکی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به توصیه‌های پیشگیری از هاری، گفت: در صورت مواجهه با حیوانات مشکوک، موضوع را جدی گرفته و هر گونه مورد مشکوک به هاری را حتما به شبکه‌های دامپزشکی گزارش دهید.

وی بر ضرورت اطلاع رسانی در خصوص هرگونه حمله وحوش به انسان به شبکه بهداشت و دامپزشکی و واکسینه کردن حیوانات خانگی در کلینیک‌های دامپزشکی، افزود: پرهیز از هرگونه تماس با حیوانات وحشی، ولگرد و حتی حیوانات اهلی غیر واکسینه علیه هاری و جلوگیری از بیرون بردن و پرسه زدن حیوان خانگی از دیگر توصیه‌هاست.

معاون سلامت دامپزشکی خراسان جنوبی با اشاره به افزایش واکسیناسیون سگ‌ها علیه بیماری هاری در سال جاری به نسبت سال‌های گذشته، تصریح کرد: افرادی که حیوان خانگی دارند نیز لازم است از طریق مرکز مایه کوبی بخش خصوصی و کلنیک‌ها نسبت به تزریق واکسن هاری اقدام کنند.

وی افزود: از ابتدای سال تاکنون ۱۱ مورد گازگرفتگی توسط حیوانات حیات وحش، سگ‌های ولگرد و گربه در استان گزارش شده است؛ این در حالی است که در سال ۱۴۰۰ هیچ موردی از ابتلا به هاری ناشی از گازگرفتگی گزارش نشد.

بخشی ادامه داد: هاری بیماری ویروسی دستگاه اعصاب مرکزی است که مرگ ۱۰۰ درصد را موجب می‌شود، اما تمام موارد بروز این بیماری قابل پیشگیری است.

وی یادآور شد: جست و جوی آب و غذا باعث می‌شود وحوش به سمت زمین‌های کشاورزی و محل‌های مسکونی حرکت کنند؛ از افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد و بلاصاحب باعث افزایش بیماری هاری شده است.


نظر شما
ادامه