کد خبر: ۷۲۱۸۹
تعداد نظرات: ۱۶ نظر
در یادداشتی عنوان شد:
«دکتر امیر نیاسری» اظهار داشت: اخیرا مطلع شدم که برای تولید کره‌اسب به روش فناوری‌های تولید مثل توسط این گروه برنامه چند ده میلیاردی نوشته شده است و ظاهرا این روال در دریافت بودجه‌های ملی به مذاقشان خوش آمده است ...

حکیم مهر: «دکتر امیر نیاسری» متخصص تولید مثل دام از استرالیا و استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران در واکنش به خبر تولد نخستین گاومیش‌ نژاد ممتاز به روش IVF با کمک دامپزشکان پژوهشگاه ابن‌سینا (اینجا)، در یادداشتی نوشت:

بنام خدا

با سلام و عرض و ادب و ارادت خدمت دوستان و علاقمندان به فناوری‌های تولید مثل دام و ضمن تبریک به گروه پژوهشی جنین‌شناسی و اندرولوژی پژوهشگاه ابن‌سینا جهاد دانشگاهی درباره تولد اولین گوساله گاومیش متولد شده در پی استفاده از فناوری استحصال تخمک با استفاده از سونوگرافی و تولید آزمایشگاهی رویان گاومیش، به بیان مطالبی در خصوص رخداد اخیر می‌پردازم. درج مطالب حاضر به معنی عدم ارج نهادن به تلاش‌های دوستان در این گروه پژوهشی نیست، بلکه به منظور انتقاد سازنده و جلوگیری از هدر دادن بیشتر سرمایه‌های ملی است.

متاسفانه در طی دو دهه گذشته و با کاهش تخصیص بودجه به موسسات و پژوهشگاه‌ها و کسری بودجه آن‌ها برای استمرار فعالیت‌های پژوهشی خویش، این مجال برای آن‌ها فراهم شد تا با تاسیس شرکت‌های به اصطلاح دانش‌بنیان و انجام کارهای نمایشی تحت نام «اولین‌ها» خودنمایی کنند. در ادامه برخی از آن موارد نمایشی بعنوان «اختراعات» در مراکزی که کارشناس لازم برای ممیزی آن ادعاها را نداشتند، به ثبت رسید.

اینگونه فعالیت‌های رونوشت‌برداری شده به همراه تبلیغات وسیع در جراید و صدا و سیما، به آن‌ها این فرصت را داد تا با دعوت از سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی و خصولتی و جلب نظر آن‌ها، که عمدتا فاقد کارشناسان خبره بودند، بودجه‌های ملی سرشار، که می‌بایست در جهت توسعه کشور از آن‌ها استفاده می‌شد، به این شرکت‌ها و موسسات و پژوهشگاه‌ها اختصاص یابد تا به فعالیت‌های پژوهشی خویش ادامه دهند. تاسیس این شرکت‌ها صرفا با هدف مادی، سبب محافظه‌کار نمودن آن‌ها در اشاعه اطلاعاتی که شاید می‌توانست در تربیت نیروهای مفید برای کشور موثر باشد، گردید. رونوشت‌برداری صحیح و طی راه میان‌بر و طبقه‌بندی اطلاعات و انحصارگرائی در اطلاعاتی که از ۴۰ سال قبل به صورت جهانی در دسترس عموم بود، سبب گردید تا آن شرکت‌ها بعنوان مدعی اولین‌ها در ایران معرفی گردند! تعیین جنسیت رویان گاو و تولید اولین گوساله گاو و گاومیش با فناوری‌های تولید مثل مبتنی بر استحصال تخمک با سونوگراف و تولید رویان در آزمایشگاه، همه و همه با بهره‌گیری از دانش‌هایی بوده است که در حدود چهار دهه در دنیا استفاده می‌شده و هیچگونه نوآوری در بر ندارند.

اگر آن روزی که روش استحصال تخمک با استفاده از سونوگراف را به این دوستان آموزش می‌دادم، می‌دانستم که با چه اهدافی به دنبال این فناوری‌ها هستند، شاید از آموزش به آن‌ها انصراف می‌دادم. متاسفانه بیان مستمر کلماتی نظیر اولین‌ها و ثبت اختراعات ناصحیح در نزد عوام، سبب انحراف از حقیقت امر شده و «توهم دانایی و اول بودن» سبب غرور و خروج از راه صحیح برای توسعه کشور به طریق صحیح شده است. البته به لطف پروردگار، کشور ما از نظر دانش فنی در زمینه‌های مختلف در جایگاه مناسبی قرار دارد و تولید علم توسط دانشمندان ایرانی در سطح بین‌المللی خود گویای تلاش صادقانه متخصصان فروتن کشور ما است.

براستی تولید گوساله گاومیش با فناوری‌های برشمرده شده در کشور ما چه جایگاهی دارد؟ همانطوریکه عرض شد، این روش در حدود چهار دهه است که بصورت صنعتی در کشورهایی نظیر برزیل، ایتالیا، تایلند و هند انجام می‌شود و فاقد هر گونه نوآوری است. متاسفانه شاهد هستیم که در وزارت جهاد کشاورزی و معاونت علمی و فنی ریاست جمهوری، برخی کارشناسان غیر متخصص با داوری‌های ضعیف، این قبیل کارها را بعنوان کارهای اساسی برای کشور ارزیابی نموده و با دادن مجوزها، تسهیلات و وام‌های ملی از طریق سازمان‌های دولتی و خصولتی، از این طرح‌ها حمایت می‌کنند.

بیان شده است که تولید گوساله به ترتیب فوق می‌تواند گامی در جهت افزایش بهره‌وری در گاومیش محسوب گردد. این کلام شاید بتواند صحیح باشد، ولی اولا در دراز مدت و در ثانی در شرایط استاندارد. در شرایطی که دام‌پروران ما در تامین نهاده‌های دامی اصلی، مکمل‌های غذایی، واکسن‌ها و داروها با مشکل مواجه‌اند، و روز به روز شاهد ارسال دام‌های آبستن به کشتارگاه‌ها هستیم، و جمعیت دامی کشور سیر نزولی دارد، براستی صحبت از تولید گوساله از طریق فناوری‌های تولید مثل چه جایگاهی دارد؟ آیا کارشناسان گروه پژوهشی جنین‌شناسی و اندرولوژی پژوهشگاه ابن‌سینا، تا کنون فقط یک‌بار به کوت عبدالله در حوالی اهواز و یا گاومیش‌آبادهای دزفول و یا دشت آزادگان و یا گاومیش‌داری‌های استان‌های آذربایجان غربی و اردبیل سر زده‌اند تا از وضعیت پرورش این دام اطلاع حاصل کرده و نسخه افزایش بهره‌وری در گاومیش را با تولید چند راس گوساله گاومیش آی‌وی‌افی صادر نکنند؟

براستی فعالیت‌های این گروه پژوهشی و شرکت اقماری آن پژوهشگاه پیرامون تولید گوساله گاوهای گوشتی و شیری از نژادهای مختلف، به کجا انجامید؟ نتایج ضعیف این گروه در ایجاد آبستنی و تولید گوساله‌های سنگین وزن غیرمتعارف و از بین رفتن ماده گاوها در حین زایمان به همراه گوساله‌های مهندسی شده در برخی از دام‌پروری‌ها مطلب گمشده‌ای است که این دوستان هرگز از آن سخنی به میان نمی‌آورند. عوارضی که همگی قبلا در دنیا نسبت به آن اخطار شده بود و متاسفانه توسط دوستان به آن توجه نمی‌شد، زیرا طرح این موضوعات برای مقاصد دیگری بوده است که به آن‌ها اشاره گردید. اخیرا هم مطلع شدم که برای تولید کره‌اسب به روش فناوری‌های تولید مثل توسط این گروه برنامه چند ده میلیاردی نوشته شده است و ظاهرا این روال در دریافت بودجه‌های ملی به مذاقشان خوش آمده است!

بی‌برنامگی در نگارش نقشه راه دامپروری کشور و عدم توجه به دانشمندان استراتژیست و متعهد و دلسوز کشور که در آن سوی مرزها برای خود و خانواده‌شان منزلگاه امنی فراهم نساخته‌اند، سبب گردیده است تا وضعیت ما در حفظ و افزایش بهره‌وری دام‌های بومی ایران هر روز بدتر از دیروز شده و فرزندان ما در آینده بر آنچه بر دام‌های بومی ایران در طول این مدت گذشته است، افسوس بخورند. امیدوارم مسئولین منصف جهاد دانشگاهی نسبت به ادامه فعالیت‌هایی نظیر آنچه عرض شد، تجدید نظر کنند و اجازه ندهند تا فعالیت‌های درخشان قبلی جهاد دانشگاهی در عرصه‌های ملی با ارائه نتایج غیر کاربردی، هزینه‌بر و تبلیغاتی، مخدوش گردد.

در خاتمه به عنوان یک دانشمند ایرانی از تمامی پژوهشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی کشور در عرصه علوم دامی و دامپزشکی، تقاضا دارد که فعالیت‌هایشان را در سطح بالای تحقیقاتی حفظ نمایند و دولت هم برای تعالی آن‌ها تخصیص بودجه داشته باشد، ولی در صورت دستیابی به موردی که شاید بتواند در عرصه دام‌پروری تحولی ایجاد نماید، اجازه دهند سرمایه‌گذاری‌های کلان و ملی توسط بخش خصوصی انجام شود و با اشاعه پدیده هم‌خونی درون سازمانی و با احداث شرکت‌های به اصطلاح دانش‌بنیان، به کارهای اقتصادی بی‌پایه و اساس نپردازند.

والسلام علی من اتبع الهدی

 

انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۹
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
5
21
احسنت استاد
خیلی دلسوزانه و مسئولانه فرمودید
سلیمان عزیزی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
5
17
عالی بود ولی کو گوش شنوا
یک عضو خانواده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
3
10
این سوال برای امثال بنده که در همین زمینه تولیدمثل در حال خدمت هستیم نیز همچنان بی پاسخ مانده:
واقعا آن حجم سنگین تبلیغات و حضور در نمایشگاه های ملی و سخنوری ها در جهت تولید و توزیع جنین گاوهای گوشتی و شیریِ پربازده و اقتصادی چه شد؟ اساسا مراد اصلی چه بود؟؟
واقعا روند تخصیص بودجه و دریافت تسهیلات کلان در سازمان و وزارت خانه مربوطه به چه صورت هست؟
صرفا با همین روش و نهایتا ارائه یک پروپوزال و چند عکس دسته جمعی و خدانگهدار... یا چی؟
آن زمان که امثال دکتر نیاسری، سخنران کلیدی و داوران برجسته کنگره ها و سمپوزیوم های گاومیش در اقصی نقاط جهان بودند و به ارائه راهکارهای عملی در جهت بهبود بهره وری از این دام می پرداختند، هیچ گوش شنوایی نبود و خزانه دولت خالی بود و حالا به یکباره همه چیز گل و بلبل شده؟
چه عرض کنم...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
4
13
اول از دکتر نیاسری تشکر میکنم که مثل همیشه در بیان حقایق هیچ پرده پوشی ندارند و دوم از جهاد دانشگاهی خواهشمندم دست از سر دانشگاه و دانشکده دامپزشکی بردارد ، برادران من با اینهمه امکاناتی که بدون کوچکترین هزینه ای در اختیار شما قرار گرفته است هر مجموعه دیگری بود تا کنون در سطوح جهانی حرف برای گفتن داشت بودجه و امکاناتی که باید صرف آموزش دانشجویان شود در اختیار شما قرار گرفته که هر روز شبیه کارمند سر کار بیایید و بروید و قشری را بسازید که معلوم نیست واقعا در دانشگاه چکاره است شما نه هیات علمی هستید و نه کارمند دانشگاه فقط و فقط بهره بردار امکانات دانشکده‌ای هستید که قاعدتاً باید در اختیار دانشجویان باشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
7
7
من فکر میکنم بهر حال یک کار مثبتی انجام شده حالا اشکال نداره قبلا این صورت گرفته و انجام دهندگان آن مدعی اول باری آن هستند و من متاسفم که حضرت عالی از آموزش دادن این افراد (بر اساس ادعای خودتان "گر آن روزی که روش استحصال تخمک با استفاده از سونوگراف را به این دوستان آموزش می‌دادم، می‌دانستم که....") پشیمان شده اید چرا که آموزش کار یک معلم است و کسانی که آموزش دیده اند حتی اگر با نام خودشان آنرا به جامعه القاء کنند باز خیرش به آموزش دهنده اولی میرسد. ولی نکته مهم این استکه چون بدنه وزارت علوم و وزارت جهاد را افراد متخصص تشکیل نداده هرکسی میتواند طرح های مورد نظرش را از آنها مجوز گیری نماید. ...................... نکته مهم بعنوان یک دانشگاهی خدمتتان عرض کنم اینستکه هر از گاهی در مملکت ما یک چیزی را تو بوق میکنن و بعد از مدتی هم چیز فراموش میشود و لی درقبالش یک عده به بهره های مورد نظرشان میرسند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
پس بر این اساس از فردا منهم زیر تمام مقالاتم می‌نویسم استاد تمام دانشکده دامپزشکی چه فرقی میکند استادیار باشم که باشم یک چیزی هم به ما برسد ایراد که ندارد؟
معلم قبل از اینکه دانش بیاموزد اخلاق و منش می آموزد ظاهراً شما جان کلام دکتر نیاسری را درک نکرده آید نحوه رفتارهای آقایان وهن اخلاقی حرفه است متوجه این موضوع هستید یا دنبال کار خیر و ثواب هستید ؟
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۵
5
6
ان دوست عزیزی که پز رشته بیولوژی تولید مثل و اساتیدش و دکتر شیرازی را می داد الان کجاست که بخواند ؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۵
شما دوست عزیز بهتر است مطالعه ای در تفاوت بیولوژی و بیوتکنولوژی تولید مثل داشته باشید قبل از اینکه اسم دکتر شیرازی و‌ دکتر نیاسری را بیارید ! تکنولوژی های تولید مثل آینده صنعت پرورش هستن و قابل توجه حضرتعالی باید عرض کنم ساده ترین تکنیک که تلقیح مصنوعی است و روزانه در تمام گاوداری های صنعتی انجام میشود اولین تکنیک تکنولوژی ها است که شامل(BSE, اسپرم گیری، ساخت اکستندر، سانتریفیوژ، شمارش اسپرم، بررسی مورفولوژی تعیین جنسیت، انجماد) است و با توجه به افزایش جمعیت و … جهت تولیدات هدفمند از دام های با ارزش ژنتیکی بالا نیاز کاملا مشخص به سایر تکنولوژی های تولید مثل بیشتر از قبل است که هر دو بزرگوار کمک و تلاش زیادی در صنعت انجام دادند.
هیچ کسی علم را زیر سوال نمیببرد، این تکنیک ها فقط برای تولید بیشتر نیست در خیلی از موارد به حفاظت از گونه های در حال انقراض کمک میکند که دکتر نیاسری زحمات زیادی در پارک باراجین کشیدند.
هر دو بزرگوار سرمایه های کشور هستند و آرزوی سلامتی و سربلندی دارم.
هدف تولید و گسترش علم است که متاسفانه در کشور ما توجه زیادی نمیشود و فقط تکنسین پروری و تکرار مکررات جز اصلی این صنعت شده است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۵
دوست عزیز انگار شما فرق این 2 را نمی دانی که اینگونه اظهار فضل می نمایی ! بیولوژی تولید مثل اسم یک رشته دکتری تخصصی وزارت بهداشت است ! ....................
ناشناس
| Germany |
۱۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
دوست عزیز بیولوژی تولید مثل به فرمایش شما مربوط به وزارت بهداشت است و شما درمورد بیولوژی تولید مثل و اساتیدش صحبت کردید که فناوری تولید مثل یا تکنولوژی های تولید مثل است و اساتید محترم جناب آقایان دکتر نیاسری و دکتر شیرازی و سایر بزرگواران از دانشگاه تهران، شهرکرد، شیراز، تبریز در این‌ رشته فعالیت میکنند نه بیولوژی وزارت بهداشت ! لطفا فرار رو به جلو نکنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۵
0
3
با سلام،
کارشناس آزمایشات و تشخیص سرمی بروسلا مرکز در جلسه ویدئوکنفرانس گفته بودند آزمایشاتی که تا بحال حاضر برای تشخیص بروسلا استفاده میشود مشکل دارد و دنبال روش جایگزین هستند، لطفاً محققان جهاد دانشگاهی در این قبیل موارد به کمک بیایند تا چه سریعتر روش تشخیص جایگزین را به آزمایشگاهها اطلاع رسانی کنند.
با تشکر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۵
3
6
صحبت های اینچنینی درست یا نادرست، مناسب طرح در رسانه ها و بحث این شکلی نیست.
دو طرف قضیه اساتیدی هستند که در جلسات دور یک میز میتوانند به نتایح بهتری برسند

نه در سایت های با مخاطب عام .

آنهم در سایتهایی که به دلخواه نظرات مخاطبین را حذف و سانسور میکند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
پروفسور عزیز در مورد محاسبات پیچیده جیمز وب صحبت نکردند که مناسب در مورد اخلاقیات و لزوم رعایت دیسیپلین حرفه ای سخن گفته اند این سایت هم سایتی با مخاطب عام نیست و مراجعینش همه فعالان این حرفه می باشند وقتی سخن به جایی می رسد که توان اقناع افکار همکاران را ندارید دلتان میخواهد موضوع را به پستو بکشانید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
احسنت
حسن عزیزی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
چه زیبا گفتی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۵
5
10
نمی دانم چرا نام شرکت‌های به اصطلاح دانش بنیان، من را به یاد پایان نامه های دانشجویی و ‌ایضا واژه های copyو paste
می اندازد
نظر شما
ادامه