کد خبر: ۷۲۱۸۳

حکیم مهر: یک دامپزشک گفت که تا کنون موردی از انتقال کرونای گربه ای بین گربه و انسان مشاهده نشده است ولی امکان نجات گربه ای که به چنین بیماری مبتلا شده، خیلی کم است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از رکنا، ماجرا از مرگ گربه شروع شد. حیوانی خانگی، که صاحبش وابستگی شدیدی به آن داشت. با گریه می گفت: کرونا گرفت؛ واکسن هم بهش زدیم؛ ولی فایده نداشت.

واکسن را 45 دلار از یک دلال در بازار آزار خریده بود؛ گرچه به گفته خودش هیچ فایده ای نداشت و در آخر، باید دنبال جایی برای دفن کردن حیوان خانگی اش می گشت.

اینکه چرا کرونای گربه ای به این شدت جان گربه ها را می گیرد، چرا واکسن جان گربه را نجات نداد و چرا فرد نمی دانست باید کجا لاشه ی گربه را دفن کند را از «دکتر علی ده پهلوانی» دامپزشک جویا شدیم.

کرونای گربه ای چیست؟

کسانی که گربه های خانگی در تهران دارند از گسترش کرونای گربه ای در شهر می گویند. اینکه شیوع کرونا گربه ای مطرح باشد از سوی وزارت بهداشت اعلام نشده است. کرونا گربه ای تا چه میزان برای سلامت گربه و در ادامه برای ابتلا به انسان خطرناک است؟

«دکتر علی ده پهلوانی» با بیان اینکه گربه ها به بیماری کرونا مبتلا می شوند اما ساختار بیماری کرونا در آنها متفاوت است چنین به خبرنگار رکنا گفت: در واقع کرونای گربه ای وجود دارد که بسیار مسری است و در خانواده های چند گربه ای بیشتر دیده می شود. این نوع کرونا روده را تحت تاثیر قرار می دهد و با التهاب روده گربه مبتلا همراه است.

لازم به ذکر است، کرونایی که در گربه ها وجود دارد ساختار متفاوتی از کووید-19 دارد و قابل انتقال به انسان نیست؛ بنابراین می توان گفت که گربه ها ناقل بیماری کووید-19 نیستند.

وی در پاسخ به اینکه آیا کرونای گربه ای، مشترک بی انسان و حیوان است یا خیر، گفت: موردی از اینکه این بیماری بین انسان و گربه منتقل شود مشاهده نشده است؛ ولی این امکان وجود دارد که گربه ها از یکدیگر این بیماری را بگیرند.

چطور یک گربه به کرونای گربه ای مبتلا می شود؟

او در پاسخ به اینکه چطور ممکن است گربه خانگی که معمولا یا خیلی کم یا اصلا به فضای باز برده نمی شود، به این بیماری مبتلا شود، گفت: این حکایت کسی است که داخل یک جزیره باشد و ما بگوییم که چون در جزیره تنهاست، پس هرگز به سرماخوردگی مبتلا نمی شود. به هر حال یک سری عوامل محیطی، جا به جایی وسایل و وجود ویروس در بدن حیوان و بروز آن به محض ضعیف شدن سیستم ایمنی، باعث می شود علائم این بیماری بروز پیدا کند.

تزریق واکسن به گربه کرونا گرفته ممنوع

این دامپزشک با اشاره به اینکه زمان تجویز واکسن، در اینکه یک بیمار (چه انسان و چه حیوان) بهبود یابد، گفت: همانطور که ما انسانها، زمانی که به بیماری مبتلا شده ایم، واکسن آن را تزریق نمی کنیم، به همین شکل هم نباید به حیوان خانگی، در زمان بیماری، واکسن تزریق کرد. واکسن، همان ویروس یا باکتری کشته یا ضعیف شده است که به بدن حیوان وارد می شود تا سطح سیستم ایمنی اش بالا برده شود. زمانی که حیوان بیمار شده باشد، دیگر تزریق این واکسن سودی ندارد. عملا واکسن زدن در این شرایط بی فایده است و اصلا یکی از عواملی که باعث از بین رفتن حیوان در چنین شرایطی می شود، همین واکسن است. اگر کسی واکسنی را در حین بیماری تجویز کرد، صاحب حیوان باید بداند که تهیه کردن آن با تهیه نکردنش فایده ای ندارد.

آیا گربه ای که به کرونا مبتلا شده است درمان می شود؟

علی ده پهلوانی تاکید کرد: بیماری ویروسی با بیماری باکتریایی با هم تفاوت دارند، باکتری ها را می توان از بین برد؛ ولی ویروس را نه. با همه اینها، یک سری داروی ضد ویروس برای بیماری هایی همچون آنفلوانزا ، آفتو ویروس و... وجود دارد که تاثیرگذار هم هستند؛ ولی دارویی برای اینکه ضد کرونای گربه ای باشد نداریم. تنها درمانی هم که می توان برای این مهم داشت، درمان های حمایتی است. مثلا به حیوانی که تب کرده است، تب بُر می دهند یا سرم قندی-نمکی به آن داده می شود. با این وجود، احتمال درمان در چنین شرایطی خیلی ضعیف است.

قبرستان یا محل دفن مخصوص حیوان خانگی نداریم

این دامپزشک در پاسخ به اینکه چگونه می توان این حیوانات را دفن کرد، گفت: یک سری از بیماری ها مثل مشمشه، بین انسان و دام مشترک است و به محض اینکه دام درگیر شود، به انسان نیز منتقل می شود. برای همین وقتی حیوانی با این علائم بیماری که برای انسان هم خطرناک است، از بین می رود باید در شرایط خاصی دفن شود. مثلا در مورد مشمشه، زمین را به ارتفاع یک متر حفر می کنند، روی مردار آهک می پاشند و بعد رویش خاک می ریزند.

وی در پایان افزود: اما در موارد معمولی، هم خود فرد می تواند جسد حیوان را دفن کند و هم می تواند آن را برای معدوم سازی یا دفن به کلینیک بسپارد. مثلا برای دفن کردن یک اسب، کلینیک ها مقدار پولی دریافت و بعد آن را یا دفن می کنند یا آن را به باغ وحش تحویل می دهند یا اینکه آن را در یک نقطه دفن می کنند. در واقع قبرستان خاصی برای اینکه بگوییم حیوانات در آن دفن می شوند وجود ندارد.

 

نظر شما
ادامه