کد خبر: ۷۱۵۴۳
تعداد نظرات: ۳ نظر

حکیم مهر: رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان اردستان گفت: موضوع تب مالت در شهرستان اردستان آمار بالایی است که بیش از ۹۰ درصد آن مربوط به بخش مهاباد است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، «سعید راعی» ظهر امروز در مصلی اردستان به مناست 14 مهر روز ملی دامپزشکی اظهار داشت: طبق تقویم جهانی آخرین شنبه ماه آوریل روز جهانی دامپزشکی است که این روز توسط سازمان بهداشت جهانی به منظور افزایش سطح آگاهی عمومی در رابطه با اهداف و نقش مهم دامپزشکی در جهان نامگذاری شده و در ایران این روز به عنوان روز ملی دامپزشکی در 14 مهرماه نامگذاری شده است.

وی افزود: تاریخچه دامپزشکی و درمان دام و تیمار آن به 15 هزار سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد که انسان با استفاده از موضوع شکار، خویش زدن و کشاورزی، لباس و جنگ‌آوری از حیوانات استفاده می‌کرده و موضوع تیمار و نگهداری آن مطرح بوده است و از آن زمان تاکنون شروع شده و نه تنها بخشی مهمی از منبع غذایی انسان، بلکه در موضوع پزشکی و سایر علوم و ژنتیک مورد بحث و استفاده است.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان اردستان گفت: فلسفه 14 مهرماه از سال 1369 و به پاسداشت زحمات حسن تاج‌بخش، استاد دامپزشکی که در موضوع سرم‌سازی فعال بوده روز ملی دامپزشکی مطرح کرده‌اند که شبکه دامپزشکی شهرستان اردستان با هفت نفر در این سال‌های اخیر به مردم خدمات‌رسانی می‌کند.

راعی تصریح کرد: دامپزشکی اردستان در واحدهای مختلفی از جمله واحد بهداشت و مبارزه با بیماری‌های دام و در تمام نقاط شهرستان اردستان انجام وظیفه دارند و موضوع نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی یکی دیگر از واحدهایی است که نظارت بر مواد غذایی در بحث دام از مزرعه تا سفره را پیگیری می‌کند که با بازرسی‌های دوره‌ای انجام می‌شود.

وی گفت: با فعالیت‌های همکاران ما در دامپزشکی شهرستان اردستان در شش ماهه دوم سال گذشته و شش ماهه اول سال جاری نزدیک به هفت هزار رأس دام سبک و سنگین کشتار شده که از این هفت هزار رأس 27 رأس آن مستقیما به دلیل آلودگی انگلی و باکتریایی که داشته‌اند به طور کامل از چرخه مصرف حذف شده و این نشان‌ دهنده اهمیت و سلامت بهداشت مواد غذایی و نظارتی که بر روی آن است.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان اردستان بیان کرد: بخش خصوصی در شهرستان اردستان وجود دارد که 10 نفر دکتر دامپزشک به عنوان مسئولان فنی در کارخانجات خوراک دام، بسته‌بندی و تولید خوراک مکمل‌های غذایی دام مشغول هستند و هفت نفر در مرکز مایه‌کوبی و تشخیص و درمان هستند و پنج واحد داروخانه و یک آزمایشگاه دامپزشکی وظیفه حفظ سلامت و تامین امنیت غذایی شهرستان اردستان را بر عهده دارند.

راعی تاکید کرد: می‌توان اشاره کرد 90 درصد بیماری‌هایی که انسان به آن مبتلا می‌شود مشترک دام و انسان است و یا دام خارج از کشتارگاه ذبح و کشتار شود و بر روی آن از طریق کارشناسان نظارتی نباشد، می‌تواند سلامتی انسان را به خطر بیاندازد و در موضوع تب مالت هم آمار بسیار بالایی را در شهرستان اردستان داریم که بیش از 90 درصد آن مربوط به بخش مهاباد است که با دام سر و کار دارند.

وی تاکید کرد: توصیه می‌شود شیرهای مصرفی حتما جوشانده شود و از خرید مرغ زینتی و خوراکی از دوره‌گردها خودداری کنید و از خرید گوشت‌های تازه بدون مهر دامپزشکی جدا خودداری شود.

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
نجابت - فارس
|
Lithuania
|
۰۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
1
0
مهمترین راهکار پیشگیری از بیماری بروسلوز ،
واکسیناسیون کامل و مستمر جمعیت نشخوارکنندگان سبک و سنگین با کمک بخش خصوصی است.
محاسبه دقیق و واقعی هزینه های اجرای طرح های خرید خدمت واکسیناسیون (بروسلوز) و پرداخت آن ، راهکار اصلی جهت مشارکت فعال بخشی خصوصی، واکسیناتورها و در نتیجه کنترل و پیشگیری از بیماری تب مالت از مبدا اصلی انتشار این بیماری (یعنی دام) به محصولات دامی و جمعیت انسانی است. ۱۱ مهر ۱۴۰۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
0
0
خویش زدن؟!!
یا "خیش زدن" ؟
بینا م
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
1
2
گفتند 90 درصد بیماری های انسان مشترک است و از دام به انسان؟!!!!!

همه منابع و علما تا کنون گفتن حدود 50 درصد
این اقای دکتر آمار را کاملا تغییر داد!!!
نظر شما
ادامه