کد خبر: ۷۱۴۹۰

حکیم مهر: هر ساله در تاریخ ۲۲ سپتامبر «روز جهانی کرگدن» گرامی داشته می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، روز جهانی کرگدن هر ساله به منظور افزایش آگاهی و یادآوری این نکته مهم که این حیوانات باارزش و مفید برای طبیعت و تنوع‌زیستی، در معرض خطر انقراض هستند، گرامی داشته می شود.

روز جهانی کرگدن اولین بار در سال ۲۰۱۱ میلادی تعیین شد و هدف اصلی از گرامیداشت این روز نیز نجات این حیوان از خطر نابودی و انقراض است.

بر اساس آمارهای رسمی در سال ۱۹۷۰ میلادی حدود ۷۰ هزار راس کرگدن در کره زمین وجود داشته با این حال امروزه تعداد آن ها به ۲۷ هزار راس کاهش یافته است.

اکنون فقط پنج گونه کرگدن در جهان باقی‌ مانده‌ است. دلیل اصلی انقراض کرگدن‌ها در حال حاضر افزایش بیماری‌ها و مشکلات جسمی مانند ابتلا به سرطان، تب و غیره و کمبود مراقبت‌های بهداشتی از آنها عنوان شده است.

برهمین اساس شعار امسال روز جهانی کرگدن تحت عنوان «پنج گونه باقی مانده از کرگدن‌ها را زنده نگه دارید» مطرح شده و هدف آن نیز حفاظت از کرگدن‌های باقی‌مانده است زیرا در سال های اخیر خطراتی که زندگی آن ها را تهدید می کند، افزایش پیدا کرده است.

پس از سال ۱۹۷۱ میلادی به دلیل شکار مداوم، کاهش قابل توجهی در گونه های کرگدن مشاهده شد. همچنین تخریب زیستگاه این حیوان نیز موجب کاهش قابل توجه زاد و ولد و در نتیجه کم شدن تعداد آن ها شده است.

به گزارش gyaniadda، گونه‌های کرگدن امروزه بومی آفریقای سیاه، جنوب آسیا و جنوب شرق آسیا هستند و در چمنزارها و جنگل‌های مناطق گرمسیری زندگی می‌کنند. کرگدن ها همیشه در نزدیکی آب‌ هستند زیرا نیاز دارند که هر روز آب بخورند و از غلتیدن در گِل هم لذت می‌برند. این جانوران فقط گیاه می‌خورند. کرگدن‌ها حس شنوایی و بویایی خوبی دارند ولی دیدشان ضعیف است.

 

نظر شما
ادامه