کد خبر: ۷۰۹۰۶

حکیم مهر: از ابتدای سال جاری تا کنون یک واحد مرغداری مبتلا به بیماری آنگارا پس از تایید نتایج آزمایشگاهی حذف و معدوم گردیده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی شبکه دامپزشکی شهرستان بیرجند، «دکتر حسن علیزاده» ضمن بیان این خبر افزود: از ابتدای سال جاری یک واحد مرغداری که پس از تایید نتایج آزمایشگاهی بیماری آنگارا در آن به تایید رسیده بود حذف و معدوم سازی گردید.

علیزاده افزود: عامل بیماری آنگارا یک آدنو ویروس است که در مقابل ضد عفونی کنندها مقاومت بیشتری نسبت به سایر ویروس ها دارد، بطوریکه در برابر ضد عفونی کننده های دارای ترکیبات چهارتایی امونیوم و فنل مقاوم ولی در برابر ترکیبات دارای هیدروکسید کلسیم یا آهگ و گلوتار آلدئید بسیار حساس هستند. و استفاده از توکسین بایندر ها می تواند از بروز بیماری جلوگیری نماید.

در حال حاضر نیز هیچگونه درمان خاصی برای این بیماری گزارش نشده است و رعایت مسائل بهداشتی به همراه واکسیناسیون مزارع مرغ مادر از راه های پیشگیری این بیماری می باشد.

علیزاده در پایان به مرغداران توصیه نمود با توجه به اینکه این بیماری هم به صورت افقی (انتقال مکانیکی) و هم به صورت عمودی(انتقال مادری) بین مزارع پرورش طیور منتقل می شود حتما نسبت به رعایت مسائل بهداشتی قرنطینه ای در واحد مرغداری مادر، گوشتی و حتی تخمگذارخود با جدیت بیشتری اقدام نمایند و در زمان جوجه ریزی نیز نسبت به خرید جوجه از مزارع مرغ مادر واکسینه شده علیه بیماری آنگارا اقدام نموده و در صورت بروز هرگونه تلفات غیر متعارف در واحد در اسرع وقت به مسئول فنی بهداشتی واحد و شبکه دامپزشکی شهرستان گزارش تلفات واحد را اعلام نمایند.


نظر شما
ادامه