کد خبر: ۷۰۸۳۲

حکیم مهر: رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه گفت: واکسیناسیون و عقیم سازی سگ‌های ولگرد در پناهگاه اتفاق می‌افتد و هیچ‌گونه معدوم سازی سگ‌های ولگرد در دستور کار شهرداری نیست.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، سگ‌های ولگرد امروزه به معضلی بزرگ برای محیط زیست و شهروندان تبدیل شده، به گونه‌ای که روزانه حدود 8 الی 15 شکایت شهروندان از این سگ‌ها در سامانه 137 شهرداری ارومیه ثبت می‌شود.

علاوه بر ایجاد مزاحمت برای شهروندان، ازدیاد جمعیت سگ‌ها برای چرخه اکو سیستم نیز بسیار زیان‌بار است. از طرفی هم غذادهی بعضی از شهروندان به سگ‌های ولگرد باعث ازدیاد جمعیت آن‌ها شده و کار شهرداری را برای کنترل و مدیریت سگ‌های ولگرد سخت تر می‌کند.

از این رو، خبرنگار تسنیم در ارومیه، روند کنترل و مدیریت سگ‌های ولگرد در سطح را در گفت و گو با رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه بررسی کرد.

«هادی بصاری» در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در ارومیه، در رابطه با اقدامات انجام شده توسط شهرداری ارومیه برای کنترل و مدیریت سگ‌های ولگرد، گفت: تمامی اقدامات شهرداری ارومیه مطابق دستورالعمل کنترل حیوانات بی سرپرست که ابلاغیه وزارت کشور است، انجام می‌پذیرد.

وی افزود: طبق ماده 55 این دستورالعمل شهرداری‌ها موظف به جمع آوری سگ‌های ولگرد است. در راستای این دستورالعمل، شهرداری ارومیه یک پناهگاه مجهز به مساحت 3 هکتار برای جمع آوری و طی مراحل واکسیناسیون و عقیم سازی سگ‌های ولگرد اختصاص داده که یکی از بزرگترین پناهگاه‌های شمالغرب کشور است.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه، ضمن اشاره به روند جمع‌آوری سگ‌های ولگرد از سطح شهر، خاطرنشان کرد: جمع آوری سگ‌های ولگرد یا با شکایت شهروندان یا توسط اکیپ گشت زنی مدیریت پسماند شهرداری صورت می‌پذیرد. جمع‌آوری این سگ‌ها با روش زنده گیری و بی هوشی است و مطابق دستورالعمل وزارت کشور است. بعد از زنده گیری، این سگ‌ها برای طی مراحل واکسیناسیون قرنطینه به پناهگاه منتقل می‌شوند. بعد از پایان یافتن دوره قرنطینه و اطمینان از عدم انتقال برخی از بیماری‌ها و به منظور کنترل جمعیت، این سگ‌ها شروع به عقیم سازی می‌شوند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر معدوم سازی سگ‌ها در شهرستان ارومیه، گفت : فعلا هیچ معدوم سازی بر اساس دستورالعمل وزرات کشور در سطح شهر نداریم و شهرداری فقط از طریق زنده‌گیری و انتقال به پناهگاه با سگ‌های ورد مقابله می‌کند، مگر در شرایطی که بیماری غیرقابل کنترلی در آن سگ‌ها مشاهده شود که البته در این صورت طبق دستورالعمل وزارت کشور نسبت به معدوم سازی سگ‌ها اقدام می‌شود.

بصاری با اشاره به تعداد افراد درگیر در پناهگاه شهرداری ارومیه برای اسکان و نگهداری سگ‌های ولگرد، بیان داشت: در این پناهگاه حدود 25 نفر به طور مستقیم درگیر هستند. همه اقدامات از جمله زنده گیری، نگهداری، غدادهی، واکسیناسیون و عقیم سازی این سگ‌ها هزینه‌های بسیار هنگفتی را به شهرداری تحمیل می‌کند.

وی در مورد تعرفه های دامپزشکی برای عقیم سازی سگ‌های ولگرد نیز گفت: طبق تعرفه‌های امسال دامپزشکی، مبلغی حدود 15 تا 20 میلیون ریال برای واکسیناسیون و عقیم سازی هر سگ نیاز است. علاوه بر هزینه های دامپزشکی، مبلغی حدود 20 میلیون ریال نیز برای نگهداری و تغذیه این سگ‌ها صرف می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه‌ با اشاره به ظرفیت محدود پناهگاه سگ‌های ولگرد، گفت: ظرفیت پناهگاه در حدود 3 هزار قلاده سگ است. با این ظرفیت محدود و افزایش روزافزون جمعیت سگ‌های ولگرد که بیشتر به دلیل غذارسانی اشتباه مردم است، این پناهگاه دیگر ظرفیت پذیرش سگ‌های ولگرد را نخواهد داشت.

وی ضمن اشاره به مرحله پلاک کوبی و رهاسازی سگ‌های ولگرد، ادامه داد: بعد از اینکه سگ‌ها مراحل واکسیناسیون و عقیم سازی را طی کردند، باید وارد مرحله پلاک کوبی و رهاسازی شوند و به چرخه طبیعت بازگردند.

بصاری عنوان کرد: بحران سگ‌های ولگرد نیازمند همکاری برخی ارگان‌ها همانند محیط زیست، دامپزشکی، بهداشت، نیروی انتظامی و دهیاران است.

وی با اشاره به همکاری شهرداری ارومیه با سازمان‌های مردم نهاد و کمپین‌های حمایت از حیوانات، گفت: شهرداری ارومیه با سازمان‌های مردم نهاد وکمپین‌های حمایت از حیوانات همکاری‌های بسیار خوبی دارد و در بسیاری از موارد این سازمان‌های مردم نهاد کمک های زیادی برای شفاف سازی و اطلاع‌رسانی اطلاعات درست به مردم انجام داده اند.

بر اساس این اظهارات رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه و نیز مشاهدات میدانی در خصوص وضعیت افزایش روزافزون جمعیت سگ‌های ولگرد در سطح شهر ارومیه، به نظر می‌رسد تدوین قوانین و نیز انجام وظایف سازمان‌های مختلف در راستای اصلاح و بهبود روند مقابله با جمعیت این سگ‌ها ضروری و الزامی باشد.

 

نظر شما
ادامه