کد خبر: ۷۰۸۱۴

حکیم مهر: یک دامپزشک حیات وحش گفت: ماربورگ ابولا و هرپس دی ویروس، ۲ مورد از کشنده‌ترین بیماری‌هایی هستند که می‌توانند از "میمون رزوس" به افرادی که این میمون را به عنوان حیوان خانگی انتخاب کرده‌اند، منتقل شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، نگهداری حیوان خانگی تقریباً در همه کشورهای جهان امری رایج است و در کشور ما نیز در دو دهه اخیر نگهداری حیوانات خانگی طرفداران زیادی پیدا کرده است. موضوع مهم در نگهداری حیوانات خانگی انتخاب گونه مناسب برای نگهداری است؛ چرا که در صورت انتخاب گونه اشتباه برای نگهداری، آسیب جبران‌ناپذیری به محیط زیست، خود حیوان و سلامت اعضای خانه وارد می‌شود.

متأسفانه با رواج پیدا کردن نگهداری حیوانات در خانه افراد سودجو از علاقه به افزایش تعاملات بین انسان و حیوانات استفاده کرده و برای کسب درآمد بیشتر از طریق قاچاق حیات‌وحش، گونه‌های اشتباهی را به‌عنوان حیوان خانگی معرفی کرده‌اند.

در رابطه با این موضوع «دکتر ایمان معماریان» دامپزشک حیات وحش در برنامه مثبت سلامت اظهار کرد: بخشی از موضوع نگهداری گونه‌های مانند میمون رزوس به عنوان حیوان خانگی افرادی هستند که در فضای مجازی تبلیغ نگهداری این حیوانات را می‌کنند و نگهداری آن‌ها را کار خوبی جلوه می‌دهند. علاوه بر این افرادی نیز هستند که متوجه اشتباه خود نشده‌اند و یا حیوان آن‌ها هنوز به سنی که مخاطر‌آمیز باشد، نرسیده است.

وی در رابطه با بیماری‌های مشترک میمون و انسان گفت: یکی از شروط مهم در انتخاب حیوان خانگی این است که بیماری‌های آن حیوان با انسان زیاد نباشد و در مواردی هم که بیماری مشترک دارد، مخاطرات جزئی و قابل درمانی داشته باشد. در رابطه با این میمون‌ها این شرط وجود ندارد و بیماری‌های مشترک آن‌ها با انسان چه از نظر تعداد و چه از نظر شدت بسیار زیاد است.

این دامپزشک حیات وحش بیان کرد: انواع بیماری‌های انگلی و و ویروسی که بسیار کشنده هستند می‌تواند از میمون به انسان و یا برعکس منتقل شود که از انواع آن‌ها بیماری هرپس دی ویروس است که در 76 درصد میمون‌ها وجود دارد، این ویروس علائم بالینی شدیدی در انسان ایجاد می‌کند و می‌تواند باعث مرگ او شود. ماربورگ ابولا دیگر بیماری خطرناکی است که از میمون رزوس به انسان منتقل می‌شود و به شدت کشنده است.

معماریان افزود: سل نیز نمونه دیگری از بیماری‌های مشترک است و درمان بسیار طولانی مدتی دارد. بیماری‌های مشترک رزوس با انسان قابل پیشگیری و درمان نیست و افرادی که به شکل غیرقانونی به فروش این حیوان می‌پردازند و مدعی هستند که این میمون واکسن زده یا شناسنامه دارد، دروغ می‌گویند. میمون‌ها در مورد بسیاری از بیماری‌ها تنها ناقل هستند و خود علائم بیماری را ندارد اما آن را به انسان منتقل می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر بیماری‌های به شدت خطرناکی مانند سارس، آنفلونزا فوق حاد، ویروس کرونا و ...، از حیات وحش به انسان منتقل شده‌اند که انتخاب حیوان خانگی اشتباه، خرافات در رابطه با بخش‌هایی از بدن این حیوانات و یا استفاده از گوشت آن‌ها به انسان از جمله عوامل ایجاد این بیماری‌ها بوده‌اند.


نظر شما
ادامه