کد خبر: ۷۰۳۴۹
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر: معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: گرگ گرسنه به پنج نفر در روستای «میحمله علیا» از توابع بخش صالح آباد شهرستان بهار حمله کرد که ۲ تن مجروح و به بیمارستان منتقل شدند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «مهدی صفی خانی» روز یکشنبه بیان کرد: گرگ در چند حالت به جوامع انسانی حمله ور می شود نخست قرار گرفتن در شرایط سخت برای به دست آوردن طعمه به ویژه هنگام پوشیده شدن سطح طبیعت با برف، که با توجه به قرار گرفتن در فصل تابستان و فراوانی غذا این فرضیه برای حمله در این فصل رد می شود.

وی اضافه کرد: هاری گرگ که این موضوع نیز با آزمایش مشخص شده و در حمله اخیر به چند نفر در روستای «میحمله علیا» شهرستان بهار نیز بلافاصله دامپزشکی اقدام به نمونه برداری از لاشه گرگ و ارسال آن به تهران و برای دریافت نتیجه هاری کرده است.

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان اظهار داشت: تخریب لانه از دیگر علل حمله گرگ است که به ویژه در فصل زاد و ولد و هفته های اولیه تولد توله، گرگ نسبت به هر گونه رفتاری که سبب سلب آسایش توله ها شود حساس بوده و احتمال حمله زیاد است.

صفی خانی خاطرنشان کرد: همه ساله در فصل زاد و ولد گونه های حیات وحش به ویژه گرگ بیشترین حمله را به انسان دارند چرا که برخی افراد از روی سهل انگاری یا عمدی به زیستگاه و لانه گرگ نزدیک شده یا اقدام به تخریب آن می کنند.

وی از دیگر علل حمله گرگ دفن نکردن لاشه حیوانات دانست و گفت: برخی دامداران پس از تلف شدن یک حیوان اهلی نسبت به دفن آن اقدام نکرده و لاشه را در همان محل رها می کنند که در این صورت احتمال حضور گرگ در محدوده محل تردد دامداران و چوپان ها و حمله به گله و چوپان زیاد است.

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان ادامه داد: مدیریت نادرست پسماندهای روستایی نیز، گونه های وحشی نظیر گرگ را برای حضور در حوالی مناطق مسکونی به منظور به دست آوردن غذا تحریک کرده و در این مواقع احتمال حمله به احشام و افراد ضعیف نظیر کودکان و افراد سالخورده افزایش می یابد.

صفی خانی تاکید کرد: با توجه به اینکه روستاییان در این فصل احشام را به همراه چوپان راهی طبیعت می کنند باید نسبت به استفاده از چوپان های تنومند، پرهیز از بکارگیری کودکان و سالخوردگان به عنوان چوپان و استفاده از سگ های نگهبان اقدام کنند.

وی بیان کرد: بر اساس تجربیات و مستندات موجود حمله گرگ در حواشی مناطق حفاظت شده به دلیل تنوع زیستی گونه های جانوری در این مناطق، برهم نخوردن چرخه حیات و زنجیره غذایی و تخریب نشدن لانه هایشان به واسطه حضور و گشت های مستمر محیط بانان طعمه در مناطق حفاظت شده بسیار کم است.

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان تاکید کرد: البته در گذر زمان به علت شخم زدن بی رویه مراتع و پیشروی تا ارتفاعات، تخریب زیستگاه گونه های جانوری، از بین رفتن تدریجی حیوانات به علت کاهش وسعت محل زیست و شکار حیوانات موجود سبب شده گونه های درنده و غیراهلی به علت نیافتن طعمه وارد جوامع مسکونی شوند.

صفی خانی هرگونه رهاسازی گرگ از سوی محیط زیست و فرار گرگ از باغ وحش نزدیک غارعلیصدر را تکذیب کرد و گفت: امکان فرار گرگ از باغ وحش وجود ندارد همچنین میزان گونه های موجود در این محل پیوسته بر اساس آمارهای موجود پایش می شوند.

به گزارش ایرنا اهالی ۲ شهرستان رزن و بهار استان همدان از اوایل سال ۹۰ تاکنون چندین نوبت مورد هجوم و حمله گرگ قرار گرفته اند و ماه های گذشته نیز گزارش هایی از حمله گرگ در شهرستان ملایر هستیم.

اواسط تیرماه سال ۹۴ گرگ در سه نوبت وارد ۲ روستای تخت و ملابداغ از توابع بخش سردرود شهرستان رزن شد و در ۲ حادثه که در دو روز متوالی رخ داد گرگ از ناحیه گردن و صورت یک دختر و پسر حدود چهارساله را در این ۲ روستا زخمی کرد که با حضور به موقع اعضای خانواده گرگ متواری شد.

همچنین در سانحه سوم که برای دومین بار در روستای ملابداغ رخ داد یک قلاده گرگ قصد حمله به یک پدر و فرزند را داشت که با هیاهو و حضور همسایه‌ها گرگ پا به فرار گذاشت.

نیروی انتظامی شهرستان بهار نیز اواخر بهمن ماه سال ۹۴ جسد یک مرد ۳۰ ساله را در حواشی روستای رسول آباد (تاج آباد) کشف کرد که طبق بررسی‌های صورت گرفته این مرد طعمه حیوانات درنده شده بود به گونه‌ای که تنها بخشی از نیم تنه بدن آن باقی مانده بود.

در مورد دیگری نیز گرگ در ۲ نوبت در تاریخ ۱۹ خرداد ۹۵ اقدام به حمله به ۲ کودک خردسال در روستای عمان از توابع بخش قروه درجزین شهرستان رزن کرد.

همچنین شهریور ماه سال ۹۶ یک قلاده گرگ با حمله به گله گوسفندان در حاشیه روستای جامشلو بخش مرکزی شهرستان رزن ۲ رأس از آنها را تلف کرد.

اواخر بهمن سال ۹۹ هم ورود یک قلاده شغال به پارکینگ یک منزل مسکونی و حمله به دختر ۱۰ ماهه در روستای «حکان» از توابع بخش مرکزی شهرستان درگزین گزارش شد که این گونه با مقاومت مادر بزرگ، فشار آوردن به گلوی او و کمک همسایه ها خفه و تلف شد.

تاکنون ۴۰ گونه پستاندار، ۱۸۱ گونه پرنده، ۴۳ گونه خزنده، ۳۸ گونه انواع ماهی ها و چهار گونه دو زیست در استان همدان شناسایی شده است.

استان همدان دارای ۶ منطقه حفاظت شده و ۱۳ منطقه شکار ممنوع است و وسعت مناطق زیر پوشش محیط زیست به ۶۲ هزار هکتار می رسد.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
0
3
سوالی که پیش میاد و انتظار می‌ره دامپزشکی پاسخگو باشه اینه که :
وقتی در دستورالعمل دامپزشکی صراحتا عنوان شده که نمونه برداری هاری از سگ بلاصاحب وظیفه دامپزشکی نیست و تنها سگهای صاحبدار که امکان قرنطینه دارند نیازمند نمونه برداری و اقدامات بعد آن مثل واکسیناسیون و .. هستند که البته باز اصلا نیازی به اعلام کانون نیست و همه سگهای صاحبدار باید علیه هاری واکسینه بشن یعنی جز وظایف صاحب سگ هست.
الان اندیکاسیون نمونه برداری از گرگ حمله کرده و کشته شده چیه؟
آیا در صورت نتیجه مثبت هاری گرگ همه گرگهای اون منطقه علیه هاری واکسینه میشن؟
در صورت منفی بودن هاری چه تدابیری جهت رفع کمبود غذایی اندیشیده شده؟
ایل وقت آن نرسیده که مسایل اساسی مثل هاری که اخیرا یک تیتر پرتکرار در سایت حکیم مهر شده دقیقا ریشه یابی شود ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
انسانهای مورد گزش گرگ یا سگ مشکوک هم منتظر نتیجه دامپزشکی نمی‌مانند و علیه هاری واکسینه میشن
مرکز ملی تشخیص هاری هم که فکر نمیکنم مورد منفی گزارش کنه و همه موارد ارسالی تحت هر شرایطی مثبت هستن و حتی تا باحال یک مورد گزارش *نمونه به دلایل زیر قابلیت تست نداشت* هم نداشتیم و خوشبختانه همه نمونه ها همیشه مناسب و جهت تشخیص هاری کافی هستن
نظر شما
ادامه