کد خبر: ۷۰۲۶۷

حکیم مهر: عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان اصفهان در رادیو گفت وگو اظهارکرد: در حال حاضر شبیه سازی دام‌ها به تولید انبوه رسیده و از نظر اقتصادی هم مقرون به صرفه است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از رادیو گفتگو، «دکتر مهدی حاجیان» عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان اصفهان و مدیر مزرعه تحقیقاتی این پژوهشگاه در رابطه با آخرین دستاوردهای پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان با برنامه «روزنه» رادیو گفت وگو مصاحبه تلفنی کرد.

حاجیان گفت: با توجه به کسب دانش فناوری شبیه سازی طی سال‌های گذشته در ایران و تلاش برای استفاده از این دانش فنی، اقداماتی در راستای اصلاح نژاد دام و تأمین امنیت غذایی صورت گرفته است.

وی افزود: ما نژادهای مختلف دامی را از طریق شبیه سازی تولید کردیم و هم اکنون نیز روی چند نژاد کار می‌کنیم که نژاد‌های پربازدهی هم هستند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان متذکر شد: اگرچه گونه‌ها و نژادهای دامی با هم متفاوتند اما آنچه که ما از طریق شبیه سازی انجام می‌دهیم تفاوتی با حالت طبیعی ندارد و طول دوران آبستن حیوانات شبیه سازی شده هیچ تفاوتی با حیوانات عادی ندارد.

وی افزود: ما فقط در مرحله تولید جنین دستکاری کرده و ژنتیک مد نظر را ایجاد می‌کنیم و انتقال جنین را انجام می‌دهیم و بقیه روند همان روند طبیعی است.

مدیر مزرعه تحقیقاتی پژوهشگاه رویان با اشاره به اینکه گوشت دام شبیه سازی شده از لحاظ مزه، طعم و کیفیت هیچ تفاوتی با دام معمولی ندارد گفت: ما هیچ تغییری در ساختار بافت‌های دامی ایجاد نمی‌کنیم.

حاجیان در مصاحبه با رادیو گفت وگو با تأکید بر اینکه دام‌های شبیه سازی شده هیچ تفاوتی با دام‌های طبیعی ندارند اظهارکرد: ما با استفاده از دانش و فناوری شبیه سازی به تولید دام‌هایی می‌پردازیم که باعث خروج ارز از کشورمان می‌شدند و تولید آن‌ها هم در داخل خیلی دشوار بود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان اصفهان یادآور شد: همه تلاش ما بر این بوده که این موضوع را اقتصادی کنیم که البته در ابتدای کار به دلیل پایین بودن سطح دانش و تجربه، خیلی مقرون به صرفه نبود اما در حال حاضر این موضوع به تولید انبوه رسیده و از نظر اقتصادی هم مقرون به صرفه است.

 
نظر شما
ادامه