کد خبر: ۶۹۷۶۳
تعداد نظرات: ۱۹ نظر
گفت‌وگوی حکیم مهر با «دکتر احمد میرزایی» درمانگر دامپزشکی استان مرکزی:
«دکتر احمد میرزایی» افزود: امروز دامداران، دلالان، آبدارچی، راننده و کارمند ادارات دامپزشکی با مراجعه مستقیم به داروخانه‌ها درمانگران را حذف و سود سرشاری را نصیب فروشندگان دارو کرده‌اند ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: «متاسفانه از سرایدارهای ادارات دولتی، کارمندان، واکسیناتورهای دولتی و خصوصی، کارآموزان و کارورزان ادارات، مهندسین دامپروری و مامورین تلقیح مصنوعی، دلالان دام و... آقای دکتر هستند و پاتوق همه آنها داروخانه‌های دامپزشکی است»؛ این را یکی از درمانگران استان مرکزی به حکیم مهر می‌گوید: «سازمان دامپزشکی به این موضوع آگاهی کامل دارد که ‌در حال حاضر بخش خصوصی از نظر واکسیناتور و کلینیسین اشباع است و ما فارغ‌التحصیلان زیادی داریم، ولی متاسفانه هنوز زیر بار اینکه واکسیناسیون دام به شکل صد درصد به بخش خصوصی واگذار کند، نرفته و هنوز به دلایل مختلف مقاومت می‌شود که این برای بخش خصوصی بسیار مشکل‌ساز شده است.»

از نظر «دکتر احمد میرزایی» یکی از راه حل‌های برون‌رفت از وضعیت موجود، تجمیع دارو و درمان است که در کشورهای پیشرفته و اروپا در حال  اجراست، ولی مصوبه ماده ۲ در مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۸۹ راه حل تجمیع را مشکل کرده است.

حکیم مهر: آقای دکتر، چه شد که رشته دامپزشکی را انتخاب کردید؟

بنده در یکی از روستاهای توابع شهرستان خمین به دنیا آمدم و از آنجا که خودمان گاو شیری و گوسفند داشتیم، به رشته دامپزشکی علاقه‌مند بودم. البته در آزمون کنکور دوست داشتم در رشته پزشکی قبول شوم اما در هر صورت به دامپزشکی علاقه‌مند بودم و هستم.  

حکیم مهر: ورودی چه سالی و کدام دانشگاه هستید؟

ورودی سال ۷۲ دانشگاه شیراز هستم و در مهر ماه سال ۷۸ فارغ‌التحصیل شدم.                           

حکیم مهر: بعد از فارغ‌التحصیلی چه کردید؟

در سال ۷۶ نظام دامپزشکی تاسیس و بخش خصوصی هم تازه فعال شده بود و من هم علاقه‌مند به درمان بودم و حوزه درمان را انتخاب کردم و در سال ۷۸ درمانگاه دامپزشکی تأسیس کردم.               

حکیم مهر: در این سال‌ها مهمترین مشکلاتی که در عرصه درمان بخش خصوصی با آن مواجه بودید، چه بود؟

در سال‌های ابتدای کار که بخش خصوصی از بخش دولتی منفک شد، واقعا مشکلات زیادی وجود داشت. اکثریت دامداران مستقیم به اداره‌ می‌رفتند، در حالی که امروز دامداران مستقیم به داروخانه‌ها می‌روند. آن زمان اداره هم درمانگاه داشت و همان‌جا درمان صورت می‌گرفت.

با تاسیس درمانگاه، در ابتدا کار بسیار سخت بود؛ بخشی از مشکلات هم از این جهت بود که تا مدتی همکاران ما در بخش دولتی واقعا دوست نداشتند این اتفاق بیفتد، اما با توجه به افزایش جمعیت دامی در آن سال‌ها و فارغ‌التحصیلان دامپزشکی  و با توجه به اینکه آنقدر نیرو در سازمان دامپزشکی و ادارات دولتی نبود، این شروع خوبی بود، اما سختي‌های زیادی داشت. در شهر ما مرحوم دکتر احد جعفری شروع‌کننده بودند و از نظر تشخیص و درمان، همراهی کردن دامداران و همه این مسائل، با سختی تمام کار را پیش بردند.

حکیم مهر: چقدر با معضل درمان غیرمجاز مواجه بودید؟

متاسفانه از سرایدارهای ادارات دولتی، کارمندان، واکسیناتورهای دولتی و خصوصی، کارآموزان و کارورزان ادارات، مهندسین دامپروری و مامورین تلقیح مصنوعی، دلالان دام و... «آقای دکتر» هستند و پاتوق همه آنها داروخانه‌های دامپزشکی است. امروز دامداران، دلالان، آبدارچی، راننده و کارمند ادارات دامپزشکی با مراجعه مستقیم به داروخانه‌ها درمانگران را حذف و سود سرشاری را نصیب فروشندگان دارو و خسارات سنگینی را به بهداشت و سلامت محصولات دامی و دامداران وارد کرده‌اند. راه حل هم اراده و تصمیم سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی کشور است که با اصلاح و بازنگری بند ج ماده ۲ و نظارت دقیق بر تولید، توزیع و پخش دارو و تعدیل شرکت‌های پخش سراسری و استانی، شرایط را بهبود بخشد.

سازمان دامپزشکی به این موضوع آگاهی کامل دارد که ‌در حال حاضر بخش خصوصی از نظر واکسیناتور و کلینیسین اشباع است و ما فارغ‌التحصیلان زیادی داریم ولی متاسفانه هنوز زیر بار اینکه واکسیناسیون دام به شکل صد درصد به بخش خصوصی واگذار کند، نرفته و هنوز به دلایل مختلف مقاومت می‌شود که این برای بخش خصوصی بسیار مشکل‌ساز شده است.

حقیقتا از اجرای طرح‌های خرید خدمت واکسیناسیون تا درمان‌های غیر مجاز، جزو مشکلات عدیده مربوطه است. گرچه در بعضی موارد که متخلفین عضو نظام دامپزشکی هستند، احکامی غیر قابل اجرا برای آنها  صادر شده است اما آنهایی که عضو نظام دامپزشکی نبودند، حتی آنهایی که تهدید علیه بهداشت محصولات دام و طیور (ماده ۸۶۶) هست، هیچ اقدام بازدارنده‌ای انجام نمی‌شود و سرایدار و راننده و کارمند ادارات دامپزشکی و... رها هستند و کار را ادامه می‌دهند.

حکیم مهر: چه راهکاری را برای حل این مشکل پیشنهاد می‌دهید؟

راه حل اصولی و منطقی این است که سازمان دامپزشکی  کشور برنامه واکسیناسیون دام را بصورت صد درصد به بخش خصوصی واگذار کند و اگر اطمینان ندارد، قرارداد حقوقی تنظیم  کند تا اگر بخش خصوصی نتوانست به تعهد خود عمل کند، به مراجع قضایی معرفی و خسارات وارده را طلب‌ کند. تنها راه حل این است که همه اختیارات واکسیناسیون دام و طیور را به بخش خصوصی واگذار کند.   

حکیم مهر: آیا این همان بحث تجمیع است که سال‌ها مطرح شده است؟

در ماده ۱۰ سازمان دامپزشکی کشور داروخانه‌ها به صورت نیم‌بند وارد شد و یک حق ایجاد کردند و در ماده ۲ مصوبه سال ۱۳۸۹ داروخانه‌ها شکل قانونی به خود گرفتند. این پاتوق داروخانه‌ای هیچ‌گونه توجهی به بهداشت و سلامت محصولات با منشاء دامی ندارند و باقی‌مانده آنتی‌بیوتیک‌ها و فلزات سنگین و توکسین‌ها در محصولات دامی و طیور از نظر آزمایشگاهی قابل رصد و اثبات‌ می‌باشند.

یکی از راه حل‌های برون‌رفت از وضعیت موجود، «تجمیع دارو و درمان» است که در کشورهای پیشرفته و اروپا در حال  اجراست، ولی مصوبه ماده ۲ در مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۸۹ راه حل تجمیع را مشکل کرده است، گرچه طرفداران زیادی دارد. لازم است که یک بازنگری در ماده ۲ راجع به داروخانه‌ها، امور درمان، واکسیناسیون و درمانگران در نظام دامپزشکی کشور صورت بگیرد و در مجلس شوراي اسلامي تبدیل به مصوبه شود و برای اجرا به نظام دامپزشکی برگردد.

حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر...

از زحمات جنابعالی و پایگاه خبری حکیم مهر که مطالب آن به روز است، تشکر می‌کنم.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۰
دامپزشک دولتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
4
12
اگر بپذیریم که وظیفه ی اصلی یک دامپزشک حفظ و ارتقای سلامت جامعه است باید بپذیریم کسانی که چیزی من در آوردی به اسم داروخانه دامپزشکی را در این مملکت پیاده کردند دامپزشک نبوده اند بلکه .............. بوده اند‌.
از نظر باقی مانده ی دارویی در لاشه ی دام و طیور کلا کشور ول است!! سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی هر دو باید در جهت تجمیع قدم بردارند. در کشورهای غربی روی داروهای دامپزشکی تولید شده یک لیبل می‌چسبانند و اسم کلینیسین متقاضی آن روی را روی جعبه درج میکنند! اینقدر موضوع حساس است که بتوانند یک ویال دارو را رهگیری کنند. اینجا ۱۰ تا تریلی دارو را ببر به خورد دام و طیور بده و آن را نهایت به خورد مردم بده. هیچ کسی جلودارت نیست چون مافیای دارو سودش در این است. وای بر ما دامپزشکان اگر سکوت کنیم و مسئولین بالاتر و افکار عمومی را آگاه نکنیم
ناشناس
|
United States of America
|
۰۷:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
1
8
نگران نباش ببین سالی چند نفر دامپزشک فارغ التحصیل میشه در آینده و همین الان درآمد دامپزشک کم میشه چه کارمندان و سایر رده ها دخالت کنن چه نکنن . ظرفیت دام کشور هم حدی دارد. در ضمن فکر می کنی سواد اونا از بقیه کمتره؟
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
10
9
سلام
میدان که از تخصص خالی شد همه جولان می دهند به نظرم باید سطح علمی و عملی یک دامپزشک بالا برود تا دامدار ترقیب شود به ایشان مراجعه کند .
وقتی تجویز یک کاردان دامپزشک بهتر از دکتر دامپزشک نتیجه بخش باشد دامدار برای اخذ نتیجه به سراغ کاردان دامپزشک می رود .
صرفا نام دامپزشک کار نمی کند باید کارآمد شد .
پاسخ ها
دامپزشک
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
شاید این حرف درست باشد ولی آنها اجازه درمان ندارند . با توجه به اینکه مراجعین ما دامدارها هستند که بعضاً ب لحاظ سواد شاید در سطح مناسبی نباشند یا ب لحاظ مالی و اهمیت موضوع براشون فرقی نمیکنه ک طرف دکتر باشه یا کاردان . و اصلا خیلی هاتون نمی‌دانند که طرف واقعا دکتر نیست و کاردان است ب اون مراجعه میکنند .
ما این را در تمام فسادهای دامپزشکی می‌بینیم مثلاً قصاب‌ها ب شخصی ک مراجعه می‌کند برا رعایت بهداشت عمومی ب آنها را دکتر خطاب میکنند در صورتی که لیسانس انگل یا گوشت دارد .
بنابراین ب آنهایی که مدرکشو ندارند و صددرصد علمش هم ندارند نباید اجازه کار داد .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
كاردان محترم چرا با نام دامپزشك كامنت ميگذاريد؟اگر انقدر علاقه به دامپزشك شدن داشتيد چرا درس نخوانديد؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
مشکل اینجاست که فکر میکنید دامپزشک=دکتر، یک کاردان هم دامپزشک هست و فقط مقطع تحصیلی متفاوتی داره باشما، شما اگر دکترا داری دکتر دامپزشک هستی و ایشونم کاردان دامپزشک! اینکه شما یه کاردان رو به عنوان یه دامپزشک به رسمیت نشناسی مشکل خودته، ولی دامدار هر کسی با هر تحصیلاتی که در حوزه ی دام و طیور باشه از پیرادامپزشک تا مهندس علوم دامی و حتی کارشناس بهداشت گوشت و... که بتونه دام رو از ناهنجاری دربیاره دامپزشک صدا میزنن، پس بیخودی جوش نزنید و روی نگرش خودتون تجدید نظر کنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
پس کارشناس رادیولوژی هم دکتر متخصص رادیولوژی است، کارشناس بیهوشی هم حتما پزشک متخصص بیهوشی!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
شما تمام مشکلتون اینه که خودتون رو با رشته های مرتبط با طب انسانی مقایسه میکنید با اینکه حتی در وزارت بهداشت هم نیستید. این کار اساسا ایراد داره. اینجاست که یک بار خودتون رو با متخصص بیهوشی مقایسه میکنید. یک بار با رادیولوژیست. یک بار با پزشک و واقعا خودتون بلاتکلیف میمونید. دامدار به دنبال درمان حیوان خودش هست . به یکی گفتن قیمه رو با غین مینویسن یا با قاف . گفت با گوشت درست میکنن!!
دست از مقایسه خودتون با دنیای طب انسانی بردارید این مشکلات حل میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
وقتی به قول خودتون با مدرک دکترا، معنی رادیولوژییست رو نمیفهی و میگی پس کارشناس هم = دکتر متخصص، این یعنی از درک نثر ساده هم عاجز هستین، یا اینکه خودتونو زدین به اون راه و بی شک علت عقب ماندگی از کار و گلایه مندی از همین نشات میگیره که دایما در توهم مقایسه با پزشک هستید
ناشناس
| United States of America |
۲۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
فعلا که واضح است شما با مدرک کاردانی در توهم دکتر بودن و تشخیص و طبابت هستید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
0
0
داروخانه ها ذیل ماده 9 قانون سازمان دامپزشکی است نه ماده10
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
2
2
اتفاقا تجمیع داروخانه و درمانگاه موجب ایحاد فساده،
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
1
7
خب دامپزشکی کلا ی شخم اساسی میخواد
وقتی ادارات دولتی ارزشی برای دکتر دامپزشک قابل نیس و حقوق و درآمد دکتر دامپزشک دقیقا مساوی کاردان دامپزشک است و کاردانها هم همه مدعی هستن که دقیقا همون درس های رو خوندن که دکتر دامپزشک طی 6 سال خونده و فرقی با دکتر ندارن و ...
دیگه چه نیازی هست عمر دکترهای دامپزشک 6 سال تلف بشه
پس یا کاردانها باید حذف بشن یا به علت عدم کارایی و نیاز دکترای دامپزشکی حذف بشن تا 6 هزینه تحصیل هم به دولت وارد نشه
تو اداره هم که فرقی ندارن نه از لحاظ اجتماعی نه از لحاظ حقوقی ..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
اون وقت وقتی کاردانها حذف شدند شما زحمت خونگیری و واکسیناسیون و غیره هم میکشی و یا فقط میخوای با جی آی اس وربری؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
ببخشید چرا نتونیم؟
اگه یکدست همه دکتر باشیم همه کار میکنیم
مگه زمان انترنی تو درمانگاه کاردان زیردستمون بود
خودمون نمونه می‌گرفتیم تشخیص می‌دادیم درمان میکردیم تزریقات میکردیم
اما الان که شبکه ها پره از کاردان بنظرتون کاردان باید بشینه دکتر بره واکسیناسیون ؟
بچه که بودیم به ما میگفتن خوب درس بخونین که ی زندگی راحت‌تری برای خودتون بسازین
پس قبول کنین وقتی اون موقع درس نخوندین، سر کنکور نخوندین، تو دانشگاه فقط 2 سال خوندین باید بیشتر زحمت بکشید
نمیشه که هم اونموقع راحت باشین هم الان
بنظر خودتون میشه؟
آرشام اشراقی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
0
4
کنترل دارو و واکسن فقط و فقط توسط طرح نسخه الکترونیک قابل اجرا است ، اگر دارو و واکسن به راحتی قابل تهیه باشد برای همه ، همه دکتر دامپزشک می‌شوند، از طرف دیگر اگر طرح تجمیع هم اجرا شود بدون نسخه الکترونیک ، آنوقت تخلف فروش دارو و واکسن گسترده تر میشود ، چون راحتر است دارو فروش شویم تا درمانگر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
0
1
البته در سایر کشورها چیزی به عنوان داروخانه دامپزشکی نیست ولی اینکه با طرح تجمیع مشکل استفاده گسترده دارو و باقیمانده دارویی در شیر و گوشت حل میشه حرفی کاملا اشتباه است و نوعی خلط مبحث است از طرفی همین الان هم بسیاری کلینیسینها تبدیل شده اند به داروخانه غیر رسمی که در برخی از انها حجم داروی فروخته شده رسمی وقاچاق بسیار بیشتر از برخی داروخانه هاست داروخانه دار دامپزشکی هم یک دامپزشک است مثل همان کلینیسین حالا اگر کلینیسین داروخانه دارهم بشود رسما اونهم میشه یک داروخانه دار چه ربطی به باقیمانده دارویی داره
دکتر کلانتری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
0
0
با عرض سلام به همکاران گرامی و تشکر از آقای دکتر میرزای بابت طرح مشکلات اساسی بخش درمان دامپزشکی و حکیم مهر بابت انعکاس این نظرات ارزشمند .
اینکه مراجعه کننده به دامپزشکی به جایی مراجعه کند و طلب دارو نماید ، یا با اشاره به علائمی که نظرش را جلب کرده دارویی برای درمان دامش بخواهد ، به هیچوجه قابل دفاع نمی باشد . کاری که در سرتاسر این مملکت دارد صورت می‌گیرد و ارزش علمی کار دامپزشکی را در حد عطاری پائین آورده .
این روال باید تغییر یابد و متقاصی باید به محلی به نام درمانگاه مراجعه نماید . روال صحیح کار این است . یعنی ، به هر حال ، اگر بخواهیم کار به درستی انجام شود ، روزی باید این کار صورت گیرد . هر چه زودتر بهتر .
خواهی نخواهی ، مشکلاتی در مرحله گذار و بعد از استقرار این سیستم پیش خواهد امد . ولی به بهانه اینکه چه میشود و چه نمی‌شود بخواهیم این سیستم معیوب را حفط نمائیم ، بدون تعارف عرص میکنم که خیانت به دامپزشکی کشور هست .
Dvm
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
0
0
با سلام خدمت همه ی دوستان و همکاران گرامی متاسفانه این مشکل تو همه جای کشور وجود داره ولی فکر نکنم بیشتر تو استان خوزستان مخصوصا شهرستان ایذه این مشکل بیداد می کنه شماها میگین همکاری‌های کاردان دخالت تو امور درمانی دارن و اینجا من می شناسیم فلانی قبلنا مکانیک جلوبندی ساز بوده ویه مدت پیش یه دامپزشک کار کرده و الان حتی جراحی هم می‌کنه متاسفانه متاسفانه اصلا تو شهرستان ایذه نظارتی نیست لطفاً یه پیگیری فرمایید
باتشکر ودعای خیر
نظر شما
ادامه