کد خبر: ۶۹۶۸۱
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس خبر داد:
«سمیه رفیعی» افزود: نماینده سازمان دامپزشکی کشور گفت کسی از ما درخواست نکرده بود که در زمان زایمان ایران در محل مربوطه حضور داشته باشیم؛ به نظر من همین یک مورد کلی ماجرا به همراه دارد ...

حکیم مهر: رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه روز گذشته فراکسیون محیط زیست و کمیسیون اصل ۹۰ که با موضوع بررسی علت مرگ توله یوزپلنگ‌های «ایران» برگزار شد، گفت: پاسخ‌های مطرح شده از سوی محیط زیست قانع کننده نبود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از  ایسنا، «سمیه رفیعی» با اشاره به جلسه روز شنبه فراکسیون محیط زیست و کمیسیون اصل ۹۰ به منظور بررسی مرگ توله یوزپلنگ‌های «ایران» با حضور مسئولان مرتبط برگزار شد، اظهار کرد: دیروز جلسه‌ای دو و نیم ساعته در این خصوص برگزار شد و به طور مفصل موضوع را مورد رسیدگی قرار دادیم.

وی افزود: در این جلسه سوالات مشخصی از مسئولان مربوطه پرسیده شد اما از نظر ما جواب‌ها قانع کننده نبود و ما نمی‌توانستیم به راحتی مسائل مطرح شده از سوی محیط زیست را بپذیریم. ما از ۳ متخصص دامپزشکی برای حضور در جلسه دیروز دعوت کرده بودیم و هر آنچه که در جلسه ارائه می‌شد را با نظرات آنها محک زدن می‌زدیم.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با بیان اینکه در این جلسه یک متخصص اکولوژی (بوم شناسی) نیز حضور داشت، خاطرنشان کرد: برآیند نظرهای تخصصی نشان می‌داد که پاسخ‌های مطرح شده از سوی محیط زیست قانع کننده نبود؛ ضمن اینکه از دامپزشکی کل کشور برای حضور در جلسه نیز دعوت شده بود و نماینده این سازمان در پاسخ به این پرسش صریح که «در زمان وضع حمل ایران کجا بودید؟»، پاسخ خیلی جالبی دادند و گفتند که کسی از ما درخواست نکرده بود که در آن موضوع خاص در محل مربوطه حضور داشته باشیم؛ به نظر من همین یک مورد کلی ماجرا به همراه دارد.

به گزارش ایسنا، «ایران» یوزپلنگی آسیایی است که در یازدهم اردیبهشت ماه در مرکز تکثیر یوز آسیایی ایران سه توله نر به دنیا آورده بود. کمتر از دو هفته بعد از وضع حمل یوزپلنگ ایران، ۲ توله از ۳ توله یوزپلنگ متولد شده، تلف شدند؛ علت مرگ توله نخست مشکلات ریوی و علت مرگ دومین توله استفاده از شیر بی کیفیت عنوان شده است.

مرگ دو توله یوزپلنگ و در خطر بودن جان سومین توله «ایران»  موجب ایجاد نگرانی‌هایی در میان دوستداران محیط زیست و همچنین برخی نهادهای پیگیر حقوق حیوانات شده است.

 

انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
4
10
اون یوز مادر بنده خدا بلد نبوده کجا بیاد درخواست بده به سازمان و ثبت دبیر خونه بشه . ما که خودمون توی سازمانیم گاها از پیچیدگی اداری و کاغذ بازی سر در گم میشیم و فقط به دوربین خیره میشیم :))
A
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
2
14
از چه نظر جالبه این نظر
مگه دروغ گفته
ازشون نخواستن .به زور میرفتن میگفتن بزار ما نظر بدیم
ننگ بر سازمان محیط نزیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
0
3
عمق فاجعه ی مدیریتی و نقش جو زدگی در اعمال نظارت و ارائه نظر خصوصا در محیط زیست را در این فراز از مصاحبه می توان دید!؛رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با بیان اینکه در این جلسه یک متخصص اکولوژی (بوم شناسی) نیز حضور داشت، خاطرنشان کرد: برآیند نظرهای تخصصی نشان می‌داد که پاسخ‌های مطرح شده از سوی محیط زیست قانع کننده نبود؛ ضمن اینکه از دامپزشکی کل کشور برای حضور در جلسه نیز دعوت شده بود و نماینده این سازمان در پاسخ به این پرسش صریح که «در زمان وضع حمل ایران کجا بودید؟»، پاسخ خیلی جالبی دادند و گفتند که کسی از ما درخواست نکرده بود که در آن موضوع خاص در محل مربوطه حضور داشته باشیم؛ به نظر من همین یک مورد کلی ماجرا به همراه دارد!؟؟؟ اون از کلانتری رئیس سایق سازمان محیط زیست و این هم از مصاحبه های متناقض و شتابزده و فاقد برهان و دلایل علمی اکبری معاون فعلی این سازمان ، بیچاره دامپزشکی و آفتابه و لگن هفت دست تشکیلاتش و شام و ناهار پشت و پناه اعضایش که هیچ چی است!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
1
9
پاسخ نماینده سازمان دامپزشکی کاملا صحیح و به جا بوده و علت تعجب نماینده محترم مجلس به خاطر کمی اطلاعات ایشان از وظایف محول شده به سازمان دامپزشکی کشور می باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
کاملاً صحیح است: نماینده محترم با نگاه آموزشی، فکر می کرده که مسایل حیات وحش به سازمان دامپزشکی مربوطه،و نمی دونسته که محیط زیست در چارت سازمانی خودش، مدیرکل حیات وحش و تنوع زیستی داره («دام » در معنای عمومی معادل «حیوان» نیست بلکه به دسته ای خاص از جانوران اطلاق می شود و به معنای «حیوان اهلی» است: پس عبارت «دام اهلی» از نظر دستور زبان فارسی «حشو» است باید در معنی «دام» گفت: «حیوان اهلی« نه «دام اهلی»!!) به همون اندازه ای که شاید ایشون و خیلی ها ندوند که مرز وظایف سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت با سازمان دامپزشکی کشور (خام یا فرآوری شده بودن محصول) در مواد غذایی با منشأ دامی کجاست. متاسفانه خیلی ها در جامعه فکر می کنند؛ هر چیزی که دُم داره، «دام» محسوب میشه!
ناشناس
|
France
|
۱۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
1
5
بهترین حرف روزده دامپزشکی روفقط درمشکلات بیادمیارن وگرنه ۰۰۰۰
ناشناس
|
Germany
|
۲۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
0
0
دوست عزیزی که نوشتی مگه هرچی که دم داره دام محسوب میشه. دامپزشکی واژه معادل علم veterinary medicine هست که دام اهلی تنها یکی از شاخه هاشه. یوزپلنگ و گونه های وحشی اعم از خزنده، پرنده و پستاندار و هرجنبنده ای در شاخهwild life medicine یا exotic animals هستند و کتابهای تخصصی دامپزشکی این شاخه یک کتابخانه براش لازمه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
0
0
متاسفانه همیشه همینجوری رفتار میشه. علاج واقعه رو باید قبل از وقوع انجام داد. چرا برای یه همچین کار مهمی یک تیم متخصص و کاربلد تشکیل ندادن. یوزپلنگ که یه شبه باردار نشده و زایمان کرده باشه. چندین ماه فرصت مطالعه و بررسی بوده. متاسفانه میخواستن افتخارش فقط نصیب خودشون باشه. الانم باید خودشون پاسخ گو باشن. همین خانوم مگه تو کمیسیون نیست چرا نباید از همچین کاری قبل از انجام خبردار بشه. خوبه همه جا از این اتفاق خبرها پر شده بود. سرکشی میکردن مسئولین مرتبط رو دعوت میکردن سوالی داشتن کمکی میخواستن بهشون میرسوندن. چرا حالا که کار از کار گذشته همه شدن مدعی. قبل از همه همین خانوم و دیگر اعضا مقصرن
ناشناس
|
Canada
|
۱۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
0
1
این نشان از ضعف دامپزشکی است که محیط زیست انرا دیگه بازی نمیدهد باید پذیرفت
فرشته
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
0
3
درود
پرسش رییس فراکسیون محیط زیست مجلس که نماینده و قانون گذار می باشد از نماینده سازمان دامپزشکی کشور از اساس اشتباه است.
ای کاش خانم نماینده محترم که رییس فراکسیون محیط زیست لطفا یکبار قانون حفاظت از محیط زیست را بخوانند. در ماده یک این قانون آمده که کلیه امور مربوط به حیات وحش مربوط به سازمان محیط زیست می باشد و سازمان دامپزشکی طبق ماده 2 قانون سازمان دامپزشکی کشور صرفا متولی بهداشت دام می باشد. اگر این یوز در باغ وحش نگهداری می شد مداخله سازمان دامپزشکی مطابق همان ماده قانونی پیش گفته، قانونی بود. پس بهتر بود همکار محترم ما در جلسه پاسخ می دادند که" ما اجازه قانونی برای مداخله در امور حیات وحش را نداریم."
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
1
0
حیات وحش و بیماریهای وحوش هیچ ارتباطی به سازمان دامپزشکی کشور نداره، البته اگر رییس سازمان در این مورد نظری نداشته باشن!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
بیماری های حیات وحش هم از جنبه حفظ حیات وحش و هم از جهت امکان انتقال به دام های اهلی و انسان مهم است و رسیدگی به این موارد از وظایف دامپزشکی است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
0
2
حکیم مهر تو دیگه چرا؟!!!
سرتیتر این خبر اشتباهه
باید مینوشتی:
پاسخ نماینده محترم سازمان دامپزشکی کشور به یک سوال عجیب
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
0
0
باید پذیرفت که متخصص دامپزشکی در بسیاری از زمینه ها از جمله بیماری های حیات وحش در کشور نداریم.
کشورهای پیشرفته برای ورود به دوره های رزیدنسی بسیار سخت گیر هستند و رقابت بین دامپزشکان برای ورود به این دوره ها بالاست. در این موارد معمولا دانشجوی بین المللی پذیرش نمیشود چون باید مجوز معتبر فعالیت دامپزشکی در کشور مورد نظر را داشته باشد. بهترین اقدام این است که سازمان دامپزشکی و محیط زیست افرادی را برای آموزش در این دوره ها بورسیه کنند تا انتقال دانش به داخل کشور صورت گیرد.
باید توجه داشت که این دوره ها رزیدنسی هستند و حداقل ۴ سال طول میکشند و این عزیزانی که در ایران خود را در حیطه حیات وحش صاحب نظر میدانند یا مطالعه و تجربه شخصی دارند و یا دوره ای کوتاه مدت در خارج از کشور گذرانده اند!
نظر شما
ادامه