کد خبر: ۶۸۸۲

حکیم مهر - نخستین مزرعه پرورش ماهی خاویاری با استفاده از آب دریای خزر در روستای قروق از توابع شهرستان تالش استان گیلان استحصال خاویار به میزان 3.650 کیلوگرم از ماهی فیل ماهی را جشن گرفت.

حجت سعیدی ـ مدیر کل شیلات گیلان ـ در این مراسم با اعلام مشخصات مزرعه پرورش ماهی خاویاری قروق تالش اظهار امیدواری کرد که پرورش ماهی خاویاری با استفاده از آب دریای خزر باب توسعه را در گیلان پیموده و با توجه به نظرات کارشناسی شاهد افزایش تولید گوشت و خاویار ماهیان پرورشی در گیلان بوده و با صادرات این محصولات شیلاتی افتخار دیگری برای کشورمان به ارمغان آورده شود.

در ادامه دکتر ظهوری ـ مدیر و سرمایه‌گذار مزرعه پرورش ماهی خاویاری قرق ـ با ارائه گزارش کوتاهی روند تاسیس، بهره‌برداری، سرمایه گذاری و رهاسازی بچه ماهیان در مزرعه فوق را ارائه کرد.

دکتر محمدپور کاظمی ـ رییس انستیتوی تحقیقات بین المللی ماهیان خاویاری – شهید دادمان – نیز با ارائه گزارشی از وضعیت ماهیان خاویاری در جهان و ایران اظهار امیدواری کرد که نخستین جشنواره و استحصال خاویار برای اولین بار با استفاده از آب دریای خزر الگویی موفق برای روند توسعه این مهم در کشور باشد.

مهندس محمدیاری ـ نماینده مردم تالش در مجلس شورای اسلامی و مهندس آقایی نایب رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی طی سخنانی با تبریک این جشن ملی و افتخاری که نصیب شیلات کشور، استان و کارشناسان شیلاتی شده است اعلام کردند که بر حسب وظیفه حمایت‌های جدی در راستای سرمایه گذاری و اهمیت به پرورش ماهیان خاویاری که حاصلش تولید گوشت خاویاری استحصالی از گونه‌های خاویاری با قابلیت پرورشی از جمله فیل ماهی است در مجلس شورای اسلامی اعمال خواهد شد تا سرمایه گذاران و علاقه‌مندان بخش غیردولتی با حضور در اجرا و انجام چنین پروژه‌هایی در این دستاوردهای ملی سهیم باشند.

مهندس غلامرضا رازقی ـ معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان شیلات ایران ـ نیز افزود: خاویار ایران مرغوب‌ترین خاویار دنیاست که با توجه به کاهش شدید ماهیان خاویاری در دریای خزر طی سالیان اخیر که حاصل صید بی رویه این گونه ماهیان دریای خزر بوده، توجه شیلات ایران به مقوله پرورش ماهیان خاویاری در کشور و به ویژه استان‌های ساحلی شمال کشور گیلان، گلستان و مازندران با استفاده از آب دریای خزر معطوف شده که با تلاش شبانه‌روزی، اهتمام و توجه خاص مدیران، مسوولان، کارشناسان و سرمایه‌گذاران بخش غیر دولتی امروز شاهد رونمایی از خاویار ماهیان خاویاری مزرعه قروق تالش هستیم.

وی در پایان با حمایت از پروژه‌های پرورش ماهیان خاویاری و پرورش ماهی در قفس و در سواحل دریای خزر در راستای اهداف این پروژه‌ها یعنی افزایش تولید، ارتقای متوسط سرانه مصرف آبزیان به عنوان غذای سلامتی، اشتغالزایی، به کارگیری دانش آموختگان رشته‌های شیلات و استفاده بهینه از تجارب ارزنده کارشناسان پر تلاش شیلات ایران در مرکز و استان‌ها شد.

گفتنی است ایران با دارا بودن مهمترین گونه‌های ماهیان خاویاری جهان می‌تواند در بخش پرورش این ماهی و دستیابی به تولید گوشت و خاویار، کماکان نقش اساسی در تولید خاویار جهان داشته و همچنین موجب حفظ این گونه ارزشمند جهانی در منطقه باشد. لذا این صنعت علاوه بر تامین بخشی از نیازهای پروتئینی می‌تواند موجب افزایش ضریب سلامتی و باعث رونق اقتصادی جامعه شده و به عنوان یکی از مهمترین و بزرگترین گرایش‌های‌ آبزی پروری مورد توجه سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی قرار گیرد.

لازم به ذکر است در پایان مراسم با صید یک فیل ماهی به وزن 31 کیلوگرم و انتقال آن به مرکز عمل‌آوری شفارود 3.650 کیلوگرم خاویار فیل ماهی استحصال که در گالری عکس‌های روابط عمومی قابل مشاهده است.

 

نظر شما
ادامه