کد خبر: ۶۸۱۷۳

حکیم مهر: ضایعاتی که در دل محیط زیست رها شده شرایطی را برای تغذیه و تجمع سگ های بلاصاحب فراهم کرده و باعث افزایش سگ های ولگرد در روستا‌های اطراف بیرجند شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مدتی است که جولان سگ های بلا صاحب در اطراف و حتی کوچه پس کوچه های روستای امیرآباد، حاجی آباد، حسین آباد، شمس آباد و حتی بیرجند آرامش را از مردم گرفته است .

۸ دی ماه امسال بود که بدن یاسین ۵ ساله زیر چنگ و دندان های تیز سگ ها پاره پاره شد و یاسین از میان ما پر کشید، همان روز بود که رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی ضرب الاجلی یک ماهه را برای جمع آوری و ساماندهی سگ های بلاصاحب ابلاغ کرد.

 پس از گذشت ۲۰ روز از این ضرب الاجل و همزمان با انتشار یک ویدئو در خصوص رهاسازی بقایای دام ها در فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی، راهی این مناطق شدیم تا موضوع را از نزدیک رصد کنیم.

در حوالی روستای حاجی آباد با انبوهی از استخوان‌ها و بقایای ذبح دام رها شده و گله‌های سگ مواجه شدیم.

موضوع را که از اداره محیط زیست پیگیر شدیم، یکی از مسئولان اداره محیط زیست شهرستان بیرجند به ما گفت: تا سند و مدرک نداشته باشیم با شما مصاحبه نمی‌کنیم.

بازرسان اداره دامپزشکی هم از تجمع استخوان‌ها در این محل خبر نداشتند.

تخلفی که از چشم دامپزشکی هم دورماند

«دکتر اصغر زاده» مدیر کل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: این استخوان‌ها توسط تعدادی قصاب که دامشان را در کشتارگاه ذبح کرده بودند به این محل آورده شده است، اما سگ‌ها بخاطر استخوان‌ها تجمع نمی‌کنند!

او گفت: کشتارگاه بیرجند صنعتی نیست به همین دلیل کوره ندارد و قصابان مجبورند به جای معدوم کردن این استخوان‌ها در کشتارگاه آن‌ها را به همچین مکان‌هایی بیاورند.

۱۰ کشتارگاه دیگر هم در سطح استان کوره ندارند و برای معدوم کردن استخوان‌ها و بقایای دام بایستی آن‌ها به خراسان رضوی ببرند.

مدیر کل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: اگر دهیاری روستای حاجی آباد این موضوع را به ما اطلاع داده بود زودتر به این موضوع رسیدگی می‌کردیم، ولی متاسفانه ما از این قضیه کاملا بی خبر بودیم.

اصغر زاده گفت: این کار قصابان تخلف بوده و باید این ضایعات را در محل حصار کشیده و به دور از دسترس حیوانات نگه داری و معدوم می‌کردند، پرونده این تخلف برای رسیدگی بیشتر به مراجع قضایی ارجاع داده می‌شود.


نظر شما
ادامه