کد خبر: ۶۸۱۴۸
تعداد نظرات: ۱۶ نظر
دانشیار دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد:
«دکتر کامران شریفی» افزود: در غرب، دانشگاه با صنعت متولد می‌شود و اگر یک هفته تعطیل شود، صنعت از کار می‌افتد و این امر در ایران اتفاق نمی‌افتد ...

حکیم مهر: عضو هیات علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: اکنون دانشگاه‌های ما بیش از اینکه دانشگاه باشند سازمان اداری علمی هستند و انتظارات در نگاه کلان این است که بتواند معنای واقعی یک دانشگاه را داشته باشد

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر کامران شریفی» در خصوص انتظارات خود از مدیریت دانشگاه اظهار کرد: انتظارات ما بیشتر از اینکه از مدیریت باشد، باید در نگاه کلان مطرح شود. انتظارات در نگاه کلان این است که دانشگاه بتواند معنای واقعی خود را داشته باشد. اکنون دانشگاه‌های ما بیش از اینکه دانشگاه باشند سازمان اداری علمی هستند. در این راستا سیستم آموزشی، آیین‌نامه‌هایی را وضع می‌کند که این آیین‌نامه‌ها و شیوه‌نامه‌ها رفتار را در سطح اعضاء هیات علمی تعیین می‌کند

وی افزود: بنابراین این سازمان که نمی‌خواهم نام آن را دانشگاه بگذارم معتقد است که در طی سال اعضاء هیات علمی باید این تعداد مقاله و واحد درسی تدریس کرده باشند و این موارد را به عنوان آمار به مقامات بالا منتقل ‌کنند. این نوع از عملکرد نشانه‌های وخیمی به همراه دارد. ما در کشور مسائل مختلفی مانند سیل، زلزله، خشکسالی و موارد بسیار زیادی داریم که دانشگاه می‌تواند به این مسائل بپردازد

عضو هیات علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد عنوان کرد: مواردی مانند گسترش حاشیه‌نشینی و عوارض اجتماعی می‌طلبد که اعضاء هیات علمی دانشگاه چنین وظایفی را بر عهده گیرند و به دنبال راه‌حل برای این معضلات اجتماعی باشند. بنابراین این وظایف باید در عملکردها، دستورات و آیین‌نامه‌هایی که صادر می‌شود، تعریف شود. این آیین‌نامه انگیزه‌هایی را ایجاد می‌کند اما هنوز به تعریفی برای حل مشکلات سطح جامعه دست نیافته است.

وی بیان کرد: دانشگاه باید به جای واقعی خودش برگردد و با مسائل مبتلا به جامعه دست و پنجه نرم کند و از بین مشاهدات خود طی مقالات، جریانی از گفت‌وگو را راه بیاندازد. دانشگاه‌ها باید از سازمان‌های اداری که مقاله چاپ می‌کنند، دانش‌آموخته تربیت یا مدرک می‌دهند، خارج شوند و با مسائل واقعی روبرو شوند. اساس کار این است که باید پرسش‌های بنیادینی در نظر گرفته و به آن‌ها پرداخته شود

شریفی اظهار کرد: هنگامی که دانشگاه را از یک حالت دانشگاه به سازمان اداری مطابق با انگیزه‌ها و آیین‌نامه‌ها در می‌آوریم و دائما از آن‌ها مقاله طلب می‌کنیم و امتیاز می‌دهیم، دیگر نمی‌توانند به سوالات بنیادین پاسخ دهند و تنها در حد یک مقاله چاپ می‌شود و هیچ مشکلی از جامعه را رفع نمی‌کند. ما در دانشگاه فردوسی مشهد ۸۰۰ عضو هیات علمی داریم و بررسی کنید که چند نفر از این اعضاء هیات علمی حاضرند که به مسائل واقعی جامعه بپردازند

وی ادامه می‌دهد: با سیستم‌هایی که در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مشاهده می‌کنیم، حرکت به سمت حل مشکلات جامعه برداشته نمی‌شود و علت آن این است که حل مشکلات زمان‌بر است. در اسفراین مشکلی وجود داشت که نوزادان نابینا به دنیا می‌آمدند و با مطالعات زیادی که در این مورد انجام شد، سرانجام متخصصان پس از ۱۰ الی ۱۵ سال متوجه شدند که ژن این بیماری چیست و چگونه باید با آن مقابله کرد.

وی در این رابطه اضافه کرد: مشاهده ضایعاتِ چشم در چند حیوان و همچنین شکل خاص مردمک بیضی شکلِ چشم در گوسفند، گاو و اسب به این تصور دامن زده بود که شاید عاملی مشترک، از جمله نوعی مسمومیت، علت بروز نابینایی در انسان باشد. مسئله از حد بهداشت انسان و دام فراتر رفته و مسائل جامعهشناختی از نوع مهاجرت، معضلات اقتصادی، خریداری نکردن محصولات آن منطقه، خودداری از مصرف آب منطقه و همچنین بیکاری در این روستا ظهور کرده بود. بنابراین رفع یک مشکل از جامعه نیازمند زمان طولانی است که عده زیادی از افراد متحمل چنین پژوهش‌هایی نمی‌شوند.

عضو هیات علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: زمانی که از هیات علمی طی یک سال می‌خواهند که این تعداد مقاله منتشر و امتیازی کسب کنند و در غیر این صورت قرارداد آن‌ها تمدید نمی‌شود و ترفیع نمی‌گیرند، واقعا چه انگیزه‌ای برای اعضاء هیات علمی باقی می‌ماند که بتوانند به چنین پژوهش‌های طولانی مدتی بپردازند. در نتیجه دید افق دانشگاهیان کوتاه مدت می‌شود و به مقاله‌ای می‌پردازند که به سرعت نتیجه دهد.

وی گفت: ما نمی‌توانیم دانشگاه را جدای از جامعه در نظر بگیریم. ما باید آموزش و پرورش و دانشگاه را یک پیوستار در نظر بگیریم. یکی از زیرساخت‌های نابخردانه، گسترش بی‌رویه دانشگاه‌ها است که امسال عوارض آن را مشاهده می‌کنیم. ۴۸ درصد از افرادی که قرار بود انتخاب رشته کنند، نتوانستند انجام دهند و مسئله دیگر دادن بودجه براساس سرانه دانشجویی است. بودجه براساس تعداد سرانه دانشجویان توزیع می‌شود و این کار بسیار خطرناک است. این اقدام به طور بازتابنده به جامعه و دانشگاه برمی‌گردد و دانشگاه را از درون تهی می‌کند.

شریفی تصریح کرد: در غرب، دانشگاه با صنعت متولد می‌شود و اگر یک هفته تعطیل شود، صنعت از کار می‌افتد و این امر در ایران اتفاق نمی‌افتد. سیستم‌های آموزشی دانشگاه شکل خاصی پیدا کرده و مملو از مباحث تئوری شده است. دانشگاه‌ها باید استقلال خود را به دست آورند و بتوانند بدون فشارهای بیرونی به کار علمی خود بپردازند و بودجه جذب کنند و با صنعت وارد مذاکره شوند

عضو هیات علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد اضافه کرد: این سیاست‌های کنترل‌گری حتی در سطح خانواده هم ارزشمند است. بنابراین باید محیطی باشد که شرایط یک سیستم دانشگاهی از بابت تحرک دانشجو، تحرک عضو هیات علمی وجود داشته باشد و بتوانند تمرین‌های یک انسان موثربودن در این مجموعه را به دست آورند. دانشگاه باید برنامه‌های آموزشی را بازبینی دقیق و نیز اجرایی کند.

 

انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
دامپزشک
|
Canada
|
۱۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
0
1
اقای دکتر این‌مطالب ارزشمنده ولی بسیار زمان بره. تا الان پس چکار می شده بعد این همه سال
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
1
0
کامران جان باهات مخالفم
طبیعی است که داتشکده های دامپزشکی با تولید رامپزشک بدنبال کمک به صنعت هستند اینکه معاونت امور دام وزارت جهاد در تعطیلات به سر می برد ربطی به دامپزشکی دارد؟ مگر آنکه بفرمایید مافیای واردات دام و نهاده های دامی دامپزشک هستند!!
کارشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
0
1
درود بر شرفت
دکتر راغب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
0
0
صحبتهای دکتر شریفی حق است
استاد بنده فارغ التحصیل دانشکده دامپزشکی فردوسی مشهد در مقطع ارشد هستم و هم اکنون دانشجوی phd در دانشگاه تهران ازقضا بنده در سازمان دامپزشکی شاغلم!
اما باید عرض کنم استاد سیستم دامپزشکی کشور مساله محور نیست
جهت گیری سازمان اصلا طرح مساله برای دانشگاه نیست
سازمان دامپزشکی خود را بی نیاز از دانشکده دامپزشکی می داند
با چند دیدار رئیس سازمان در دانشکده دامپزشکی تهران و انتشار تصاویر پرتیراژ آن! حلقه وصل علم و صنعت ایجاد نمیشود
الآن سازمان دامپزشکی به سازمان واکسیناسیون دام تبدیل شده
اکثر مسئولین دامپزشکی در جلسات فقط آمار مایه کوبی دام‌ارائه میدهند ولاغیر
ولی آیا پایش ارزیابی واکسیناسیون انجام میشود؟!
بنده در ۱۶سال اخیر که شاغل در این حرفه هستم ندیده ام
اگر مختصر تحقیقی خلاف مذاق سازمان نشینان هم صورت گیرد بلادرنگ تکذیب و روش تحقیق و نتیجه اش مردود اعلام میشود
مثل مورد اخیر درگیری طیور با یک بیماری انگلی در اصفهان
موفق باشید استاد
انشاءالله
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
درست می فرمایید
وگرنه همه کاردانها یک phd بیهوده نمی گرفتند
دکتر راغب
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
ما هر جا بین همکاران تنگ نظرمون گفتیم تو دانشگاه معتبر فردوسی مشهد ارشد خوندیم و الان phd تهران می خونیم یه درد سوزشی فوق حاد افتاد به جون این دوستان!
حکایت گربه دستش به گوشت نمیرسه و...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
0
0
کلا مشکل مملکت ما اینه که متخصصان در سه دستگاه سازگان دامپزسکی، موسسه رازی و دانشگاه تهران ( یا سایر دانشگاهها) اصلا یکدیگر را قبول ندارن چه برسه به اینکه با هم همکاری و همفکری داشته باشند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
0
0
✅ تجمع دانشجویان دکتری تخصصی علوم پزشکی مقابل وزارت بهداشت

جمعی از دانشجویان دکتری تخصصی رشته‌های علوم پزشکی در اعتراض به وضعیت دریافتی خود و مشکلات معیشتی مقابل وزارت بهداشت تجمع کردند.

این دانشجویان با در دست داشتن پلاکاردهایی خواستار رفع تبعیض میان دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی با گروه بالینی شدند. این دانشجویان یادآور شده‌اند تبعیض میان پرداخت کمک‌هزینه میان دانشجویان دکتری تخصصی که گروه علوم پایه محسوب می‌شوند با دستیاران پزشکی بالینی برطرف شود.
...
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
0
3
کی بشه دانشگاه بافت و شبستر شوشتر منحل بشن ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
0
0
سلام تمام مصاحبه ها با تمام اساتید و دست اندر کاران دانشگاه ها تکراری شده همه همین مدل جملات انتقادی رو میگن. خوب سوال اینجاست که وقتی از بالا تا پایین مجموعه آموزش عالی کشور همه منتقد هستن پس کی داره کار رو خراب میکنه ؟! چهل سال وقت داشتید خوب درستش میکردید ... بدنه سیستم آموزش خود شما بزرگواران هستید دیگه کسی از بیرون اومده ؟؟
مرگ مدیریت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
0
0
بلایی که سر علاقمندان به تحصیل در دوره دوم انقلاب آورده شد در تاریخ ماندگار خواهد بود.فکر نکنید چون صدا و سیما خیلی چیزها رو بنا به مصلحت خودشون نمی گه،مردم نمی دونن یا بعدا گفته نخواهد شد.افتضاح ترین مدیریت کشور از هر لحاظ در این دوره انجام شد.خیلی چیزها اینجا نمی شه گفت چون به حکیم مهر گرامی هم محدودیت هایی اعمال می شه و چهارچوبی تعیین شده.با اون مصیبت تحصیل کن به خاطر تحصیل از شغل هایی که علاقه داشتی ولی دانشگاهی نبودن بگذری،آخرش بعد گرفتن دکترا،به زور حقوق لوله کش بگیری اونم با کلی تحقیر و طعنه!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
0
0
علمیش اضافه است دکتر جان ، بفرمایید اداری خدماتی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
0
0
بله کارش تولید مدرک که منطبق با نیازهای کشور نیست هی کارشناسی علوم آزمایشگاهی دامپزشکی هی ارشد فلان رشته دامپزشکی هی دکترای فلان رشته کدام آزمایشگاه؟؟ مثل آفتابه لگن هفت دست شام و ناهار هیچی خود درمانگاه که باید اینها رو بکار بگیره داره از بین میره چند تا آزمایش روتین داریم؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
0
0
یه مطب را هی بگید از کاردانی تا دکترا مثل کیست هیداتیک مثل فاسیولا هی مدرک بدید توقع ایجاد کنید که چی فقط محل درآمد برای اساتید شده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
0
0
"ما هر جا بین همکاران تنگ نظرمون گفتیم تو دانشگاه معتبر فردوسی مشهد ارشد خوندیم "
نه خوبه از دانشگاه هاروارد ارشدت نگرفتی. دوست عزیز مگر فرقی هست بین دانشکده دامپزشکی مشهد با آزاد شوشتر وشبستر؟.
چه آدم بیکاری بودی که رفتی بقول خودت PhD هم گرفتی. اگر بعد از PhD را هم از هاروارد بگیر ی توایران همان کاری را که یک قصاب وکاردان انجام میده باید انجام بدی.در ایران دامپزشکی در حد کاردان از سرش هم زیادیه.
حالا چی داری PhD میگیری؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
0
0
"بدنه سیستم آموزش خود شما بزرگواران هستید دیگه کسی از بیرون اومده ؟؟"
وقتی روسای دانشگاه ها با نظر امام جمعه ها انتخاب میشوند عضو هیات علمی چکار بکنه؟.چقدر از اساتید توی همین حکیم مهر فریاد زدند که این دانشکده ها استاندارد نیستند آیا کسی گوش داد. اکثر هیات های علمی قدیمی منتظر باز نشستگی هستند تا بعد از کشور خارج شوند.
نظر شما
ادامه