کد خبر: ۶۸۱۳۷

حکیم مهر: رئیس اداره دامپزشکی نرماشیر گفت: با توجه به فرارسیدن فصل زایش دام سبک در شهرستان رعایت نکات بهداشتی توسط دامداران در گله به منظور جلوگیری از بیماری و مرگ میر بره و بزغاله های تازه متولد شده ضروری می باشد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان، «دکتر فیروزه زارع پور» افزود: بره ها پس از تولد در صورتی که در محیطی سرد و همراه با وزش باد متولد شوند دچار افت دمایی (هیپوترمی) خواهند شد که بویژه این موضوع در بره های متولد شده از مادران با وضعیت بدنی نامناسب، مادران جوان و یا مادران خیلی پیر ، مادران دو و یا سه قلوزا و همچنین بره و بزغاله های نارس و ضعیف احتمال وقوع افت دما و به تبع آن افت  قند خیلی زیاد است.

دکتر زارع پور توصیه هایی در خصوص نگهداری صحیح از دامهای تازه متولد شده نکاتی را بیان کرد و گفت:

1- شک کردن و خشک ماندن بره نوزاد

2- خوردن‌ آغوز ‌توسط‌ بره و بزغاله

3- اهمیت گرم نگه داشتن نوزاد بره به طور کلی دامداران حتما باید جایگاهی گرم و خشک را برای نوزادان فراهم کنند و در استفاده از وسایل گرمایشی شعله دار در جایگاه بسته توجه داشته باشند که موجب مصرف اکسیژن محیط شده و می تواند آسیب های جبران ناپذیری به بره و بزغاله وارد و آنها را مستعد انواع بیماری ها نماید.

4- ضدعفونی بند ناف

5- گرسنه نماندن بره و تغذیه دستی با شیر یا جایگزین شیر

6- کنترل به موقع علایم اسهال و پنومونی در بره و بزغاله

این مقام مسؤل در پایان اظهار داشت : دامهای تازه متولد شده، حاصل یکسال زحمت دامداران محترم می باشند و سود واقعی دامداری محسوب می شود، لذا بایستی با انجام اقدامات پیشگیرانه و درمانی توصیه شده تلفات دامداری را به حداقل برسانید.


نظر شما
ادامه