کد خبر: ۶۸۱۳۰

 

حکیم مهر: رئیس شبکه دامپزشکی بردسکن گفت: با توجه به مراجعه‌ها و صحبت‌هایی که با دامداران داریم به دلیل سوء تغذیه ناشی از خشکسالی، کمبود و گرانی نهاده‌های دامی و عدم توجه کافی به واکسیناسیون کامل و به موقع دامشان سقط ‌جنین در دام‌های منطقه به نسبت سال گذشته بیشتر شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «حسین محمدیان» افزود: از ابتدای امسال تا کنون تعداد ۱۵۰۰ مجوز خروج حمل دام از شهرستان توسط شبکه دامپزشکی بردسکن صادر شده که بیشترین گواهی حمل مربوط به دام سبک گوسفند و بز به خارج استان به تعداد ۱۲۳۵ مجوز برای ۶۱ هزار و ۵۰۰ رأس بوده که نسبت به مدت مشابه در سال قبل حدود ۳ برابر شده است.

حدود ۶۲ درصد افزایش کشتار و تولید گوشت قرمز را در شهرستان داشتیم

وی با بیان اینکه بیشترین گواهی به مقصد کشتارگاه‌های تهران، یزد، اصفهان، کرمان، سمنان و مازندران صادر شده است، اظهار کرد: از ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۶۲ درصد افزایش کشتار و تولید گوشت قرمز را در شهرستان داشته‌ایم.

رئیس شبکه دامپزشکی بردسکن بیان کرد: با توجه به اینکه ۷۰ درصد خوراک دام سبک وابسته به مرتع است به علت خشکسالی و ضعف مراتع در سال گذشته قیمت دام زنده ثابت مانده و حتی کاهش داشته اما قیمت نهاده‌ها افزایش داشته که این عدم تناسب، تمایل و توان دامدار برای نگهداری دام را تحت تأثیر قرار داده است.

وی یادآور شد: هر چند کشتار دام ماده حذفی در کشتارگاه دام بردسکن نیز انجام می‌شود ولی برای تفکیک لاشه‌های ماده از نر نیز از مهر جداگانه به رنگ قرمز استفاده می‌شود.

 ۴۵ درصد میزان جوجه‌ریزی و تولید گوشت سفید بیشتر بوده است

محمدیان در ادامه به وضعیت طیور شهرستان بردسکن اشاره کرد و گفت: از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۴۵ درصد میزان جوجه‌ریزی و تولید گوشت سفید نسبت به مدت مشابه سال قبل بیشتر بوده و به میزان حدود ۳۵۰۰ تن رسیده است.

وی این افزایش جوجه ریزی را نشان‌دهنده استقبال مرغداری‌ها از تخصیص نهاده‌ها با ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومان دانست و افزود: در مجموع یک میلیون و ۹۱۴ هزار قطعه جوجه ریزی انجام شده است.

رئیس شبکه دامپزشکی بردسکن بیان کرد: از ابتدای سال تا کنون حدود ۹ درصد جوجه ریزی‌هایی که انجام شده به علت تلفات ناشی از بیماری‌ها و سایر موارد حذف شده که بیش از نیمی از این میزان در واحدهای با تلفات بالا بوده و توسط شبکه دامپزشکی شمارش و سپس معدوم‌سازی آن صورت گرفته است.

۸۰۰۰ قطعه مرغ گوشتی معدوم شدند

وی همچنین در خصوص وضعیت بیماری آنگارا که یک بیماری ویروسی واگیردار و عفونی با درصد ابتلا و تلفات بالا است در شهرستان گفت: این بیماری از نظر اقتصادی مشکلات بسیاری را برای مرغداران ایجاد می‌کند.

محمدیان عنوان کرد: این بیماری بیشتر در سنین سه تا پنج هفتگی در جوجه‌های گوشتی مشاهده می‌شود، انتقال این ویروس به صورت عمودی از مادر به جوجه و به صورت افقی از پرنده به پرنده دیگر و از واحدی به واحد دیگر است.

وی رعایت بهداشت و توجه کامل به شرایط قرنطینه‌ای و امنیت زیستی را برای پیشگیری از شیوع این بیماری بسیار حائز اهمیت دانست.

رئیس شبکه دامپزشکی بردسکن اظهار کرد: تا کنون در شهرستان بردسکن یک مورد مرغداری گوشتی درگیر با بیماری آنگارا مشاهده شده که تمامی ۸۰۰۰ قطعه آن برای پیشگیری از سرایت به سایر واحدها، این واحد قرنطینه و سپس معدوم شدند.

 

نظر شما
ادامه