کد خبر: ۶۸۱۲۳

حکیم مهر: مدیر باغ پرندگان مشهد در واکنش به کلیپ مجروحیت لک لک مارابو ضمن تأکید بر لزوم فرهنگسازی در مواجهه با حیوانات آسیب‌دیده گفت: اقدامات نگهداری و درمان اولیه این پرنده تحت نظر دامپزشکی و محیط زیست صورت گرفته است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از صبح توس، در پی انتشار کلیپی مبنی بر بی توجهی به مجروحیت و مشکلات پرنده‌ای در باغ پرندگان مشهد، «امین کلاهی» مدیر مجموعه باغ پرندگان مشهد اظهار کرد: برخی رسانه های غربی روی این موضوع بدون توجه به اصل قضیه و انعکاس بخشی از واقعیت موج سواری کردند.

وی افزود: تمامی اقدامات باغ پرندگان مشهد زیر نظر نهاد محیط زیست و دامپزشکی خراسان رضوی است و نظارت کامل بر نگهداری پرندگان صورت می‌گیرد و در مورد اتفاقی که برای پرنده ای در این مجموعه رخ داده بوده باید اطلاع دهیم که این رفتار جزئی از عاداتش شده بوده که منقارش را به بدنه قفس کشیده و باعث شده بود سر منقار زخمی شود و خونریزی کند.

مدیر مجموعه باغ پرندگان مشهد گفت: فردی هم در این بین بدون اطلاع به مسئولان مجموعه در محل شروع به فیلمبرداری کردند و پرنده را در همان حالت خونریزی رها کردند و تنها برای جمع آوری فالوور (دنبال کننده) این اقدام صورت گرفته است.

وی با اعلام اینکه همان ابتدا مسئولان مجموعه وارد عمل شدند و حادثه را پیگیری کردند افزود: این پرنده گونه ای از پرندگان وحشی به شمار می رود و گوشت‌خوار است و بر اساس عادت نزدیک قفس نوک زدن را تکرار می کند.

کلاهی ادامه داد: این پرنده شکاری 6 سال در مجموعه باغ پرندگان مشهد نگهداری شده و به تازگی این عادت را پیدا کرده است که البته در برخی پرندگان امری معمولی محسوب می شود و اقدامات نگهداری و درمان اولیه صورت گرفته است و محل پرنده تغییر دادیم تا کمتر استرس داشته باشد ولی عادت اینگونه دارد.

 وی افزود: فیلمی از پرنده در حال غذا خوردن و به صورت سالم و مداوا شده در فضای مجازی منتشر کردیم و مشکل خاصی ندارد و هنوز از طریق دامپزشکی تحت نظر قرار دارد و مسئولان دامپزشکی از محل بازدید داشتند.

مدیر مجموعه باغ پرندگان مشهد تصریح کرد: این پرنده شکاری و لاشخور به نام لک لک مارابو معروف به لک لک کفن و دفن است و گونه خاصی از پرندگان آفریقایی است و با توجه به شکاری بودن و داشتن قدرت بالا نمی توان در کنار سایر پرنده ها رهایش کرد.

وی افزود: مجموعه باغ پرندگان مشهد با مساحت ۵۰۰۰ متر مربع و بیش از ۶۰ گونه پرنده در فضای باز و قفس از قبیل پرندگان شکاری، آبزیان، طوطیسانان، ماکیان و … آماده پذیرایی از مجاوران و زائران مشهد می باشد.

کلاهی با بیان اینکه وضعیت نگهداری گونه های باغ پرندگان مشهد مورد تایید اداره دامپزشکی و محیط زیست است و برخی مشکلات اعلامی از سوی این نهادها پیگیری می شود خاطرنشان کرد: گونه‌های باغ پرندگان دارای پلاک هستند و آمار، نوع درمان و تغذیه آنها هر ماه به اداره دامپزشکی و محیط زیست منعکس می شود که بر این اساس در حال حاضر بیماری خاص در مجموعه وجود ندارد و واکسیناسیون انجام شده است و نمونه گیری از پرندگان به صورت مرحله ای انجام می شود.

وی افزود: از سال 97 این مجموعه را تحویل گرفتیم و باتوجه به مدیریت خصوصی باغ پرندگان مشهد در اوضاع کرونا با سختی های زیاد این مجموعه نگه داشته شده است.

مدیر مجموعه باغ پرندگان مشهد گفت: مجموعه‌های مشابه در تهران و اصفهان به صورت دولتی اداره می‌شود و توقع داریم فرهنگسازی لازم در مورد مواجهه با پرندگان آسیب دیده برای شهروندان صورت بگیرد و همکاری لازم را در اتفاقات اینچنینی با مسئولان داشته باشند.

وی افزود: به عنوان مدیر مجموعه‌ای خصوصی برای این پرندگان هزینه کردیم و بیش از سایرین دلسوز و نگران هستیم چراکه مسئولیت معیشت چندین کارگر و پرسنل را داریم لذا رسیدگی و نظارت صحیح از اولویت های اساسی است.


نظر شما
ادامه