کد خبر: ۶۸۱۱۷
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر: یک تیم تحقیقاتی در دانشگاه زنجان موفق شد تا با تولید پوشش نگهدارنده که از نوع خوراکی است؛ مدت زمان ماندگاری تخم مرغ را افزایش دهد، این موضوع ثمرات قابل توجهی برای تولیدکنندگان و نیز ذخیره سازی محصول برای تنظیم بازار دارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، به گفته کارشناسان مدت ماندگاری تخم مرغ که از محصولات عمده سبد تغذیه خانوارها است، حدود ۳۰ روز است و این موضوع چالش هایی را در تنظیم بازار تخم مرغ و صادرات آن ایجاد می کند.

به گفته «دکتر ایمان شهابی قهفرخی»، عضو هیأت علمی گروه علوم و صناع غذایی دانشگاه زنجان و مدیرعامل شرکت دانش بنیان زیست پایا صنعت، در هر سال حدود ۹۰ میلیارد تومان زیان به دلیل افت وزنی تخم مرغ در فرآیند تولید، ذخیره سازی و توزیع در کشور، متوجه مصرف کنندگان، تولیدکنندگان و شبکه توزیع می شود، چون به دلیل منافذی که در پوسته تخم مرغ وجود دارد، به طور میانگین در شرایط آب و هوایی مختلف، حدود ۱۰ درصد افت وزنی و افت کیفیت در آن رخ می دهد.

وی با بیان اینکه هر سال حدود ۸۶۰ هزار تن تخم مرغ در کشور تولید می شود، اظهار داشت: پوشش نگهدارنده تخم مرغ که ما در دانشگاه زنجان موفق به تولید آن شدیم، می تواند مانع بروز مشکل افت وزنی و کیفی تخم مرغ شود، این پوشش نگهدارنده (پایا پوش) هزینه های نگهداری تخم مرغ در انبار را تا حدود هشت برابر کاهش می دهد.

شهابی اظهار داشت: محصول تولید شده در دانشگاه زنجان تاکنون گواهی ثبت اختراع، گواهی اعتبار سنجی علمی از سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران، گواهی مصرف از دامپزشکی، گواهی خوراکی بودن از سازمان غذا و دارو و گواهی محصول دانش بنیان را دریافت کرده است.

وی ادامه داد: این محصول، از طریق مکانیسم کنترل تبادلات گازی، ماندگاری تخم مرغ را افزایش می دهد و این موضوع می تواند جنبه های کاربردی قابل توجهی در صادرات و یا ذخیره محصول برای تنظیم بازار داشته باشد.  

عضو هیات علمی گروه علوم و صنایع غذایی دانشگاه زنجان گفت: ایده تولید پوشش نگهدارنده تخم مرغ از طریق تدوین چند پایان نامه دانشجویی در دانشگاه با همکاری آقای دکتر پورعطا و آقای دکتر زحمتکش شروع شد و تیم تحقیق و توسعه در قالب یک شرکت دانش بنیان پس از ۲ سال موفق به تجاری سازی این محصول شده است.

وی افزود: این پوشش نگهدارنده می تواند در انواع خطوط سورتینگ و بسته بندی تخم مرغ و مزارع مرغ تخمگذار استفاده شود و در هر ماه سود تولید کننده ها و صادرات کننده های تخم مرغ را تا بیش از ۱۰درصد افزایش دهد و کیفیت تخم مرغ را تا حدود دو ماه همانند تخم مرغ تازه حفظ کند.

 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
0
0
آفرین.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
0
0
چقدر کاربردی و خلاقانه. آفرین بر شما
نظر شما
ادامه