کد خبر: ۶۸۱۱۳

حکیم مهر: مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان در مورد تاثیرات خشکی زاینده رود در بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان گفت: برخلاف تصور عموم خشکی زاینده رود تاثیرات بدتری روی بیماری دارد، هنگامی که زاینده رود جاری باشد پرندگان روی یک شعاع مشخص فرود آمده و پراکنده نیستند، ولی هنگامی که زاینده رود خشک باشد این پرندگان پخش می شوند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از صاحب نیوز، «دکتر شهرام موحدی» اظهار کرد: استان اصفهان از لحاظ پرورش طیور جایگاه بسیار ویژه ای دارد و قابل توجه  است که ما پتانسیل سالیانه پرورش نزدیک به 100 میلیون قطعه انواع طیور صنعتی را در  استان اصفهان داریم.

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان عنوان کرد: آخرین باری که در استان کانون آنفلوآنزا  فوق حاد پرندگان وجود داشته است به ٢٨ آذر سال ٩٧ مربوط می شود و از آن به بعد با اقدامات خوبی که  در حوزه دامپزشکی و ستاد آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان استان انجام شده است تا کنون کانون بیماری فوق حاد پرندگان نداشتیم.

موحدی بیان کرد: ویروس آنفلوآنزا فوق حاد پرندگان از لحاظ سرایت بسیار مسری و کشنده تر از ویروسی هایی مانند کرونا انسانی است و می طلبد اقدامات حساس و جدی در این زمینه انجام شود تا بتوانیم بیماری را کنترل کنیم که خوشبختانه تا کنون اقدامات ما موثر واقع شده است.

وی افزود: یکی از اقدامات موفقیت آمیز دامپزشکی استان شامل این بود که بالای ٣٢ میلیون و ۵٠۰ هزار دز واکسن را تأمین کردیم که از این تعداد ٣١ میلیون دز در مزارع  مرغ های تخم گذار، مادر و بوقلمون استان تزریق شد.

محدودیتی برای تأمین واکسن آنفلوانزای پرندگان نداریم

شهرام موحدی با اشاره به اینکه میزان واکسن تأمین شده، از واکسنی که تزریق‌شده بیشتر است، بیان کرد: این به معنی است که در اصفهان محدودیتی برای تأمین واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نداریم، در زمینه پیشگیری نیز خوب عمل کردیم.

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان تصریح کرد: به منظور آرامش خاطر مرغداران کلیه هزینه های آزمایشات، نمونه برداری، اعزام اکیپ های تخصصی، ایاب و ذهاب و تست پی سی آر که هزینه بالایی دارد به صورت رایگان برای تولیدکنندگان انجام شد.

موحدی  با اشاره به حجم بالای آزمایشات اذعان کرد: از ابتدای سال ١۴٠٠ بیش از ٣۵ هزار نمونه سرمی و ٧۵ هزار نمونه بافت با آزمایشات سرولوژی و مولکولی مورد پایش قرار گرفتند؛ همچنین از دیگر اقداماتمان ممیزی مرغداری ها بوده است.

وی افزود: چالش های بیوسکیوریتی و زیستی مرغداری ها را شناسایی، رصد وکنترل کردیم، کلاس های آموزشی و تفهیمی به صورت مستمر با تولیدکنندگان و محیط بانان انجام شده و جلسات متعددی در حوزه مبارزه با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به ریاست استانداری با دستگاه‌های های مربوطه تاکنون تشکیل شده است.

برگزاری هفتگی جلسات ستاد مقابله با آنفلوانزا پرندگان

شهرام موحدی ادامه داد: همچنین جلساتی به صورت وبینار با سازمان دامپزشکی کشور تشکیل شده است، در استان هر هفت تا ده روز یکبار ستاد مقابله با آنفلوآنزا برگزار و همه این اقدامات باعث شد کانون فوق حاد پرندگان نداشته باشیم.

به گفته این مقام مسئول از آنجا که آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از سایر استان ها  از سوی سازمان دامپزشکی کشور گزارش شده، نشان دهنده این است که این ویروس به صورت فعال در محیط زیست وجود دارد.

موحدی گفت: کافیست کوچکترین اشتباهی از طرف پرورش دهنده صورت گیرد تا این ویروس وارد محیط یک مرغداری شود، در این صورت مانند آتشفشان عمل کرده و تا کیلومترها اطراف خود را با ایجاد مشکلات عدیده برای سایر تولیدکنندگان تحت تاثیر قرار خواهد داد.

وی افزود: گوشت مرغ نقش مهمی در امنیت غذایی خانوار ها دارد و به همین جهت حوزه دامپزشکی و تولید کنندگان باید هوشیار باشند و در این خصوص توصیه های بهداشتی به تولیدکنندگان داده می شود.

شهرام موحدی اظهار کرد: از  نیروی انتظامی و پلیس راهور خواسته شده است هیچ خودرویی حامل اعم از مرغ زنده یا گوشت مرغ و سایر فرآورده‌های خام دامی بدون مجوز حمل بهداشتی قرنطینه ای دامپزشکی در جاده های شهری و بین استانی تردد نداشته باشند.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان عنوان کرد: حمل یک محموله آلوده از یک نقطه به نقطه دیگر می تواند فاجعه بار باشد و قابلیت کنترل نداشته باشد، در حال حاضر با اقداماتی که انجام دادیم یگ گام از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان جلوتر هستیم.

موحدی بیان کرد: برای کنترل کردن بیماری باید همیشه یک گام جلوتر از ویروس باشیم و مردم بعد ازشیوع بیماری کرونا متوجه شدند که کنترل یک بیماری ویروسی چقدر می تواند مشکل باشد.

وی افزود: قابل ذکر است که چقدر سخت تر است که ویروس آنفلوآنزا فوق حاد پرندگان سرایت پذیری و کشندگی بیشتری نسبت به کرونا ویروس دارد و از گنجشک، مگس و کلاغ هم می تواند منتقل و پخش شود، به نظر من با کنترل این ویروس اتفاق بزرگی در حوزه دامپزشکی رخ داده است.

شهرام موحدی با تاکید بر اینکه امیدوارم با همین روند بتوانیم ادامه دهیم و هوشیارانه عمل کنیم و در سال ١۴٠٠ نیز این بیماری را کنترل کنیم، اذعان کرد: مهاجرت پرندگان وحشی از شمال کره زمین و سیبری به سمت استوا امری طبیعی و کنترل نشدنی است.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان در مورد تاثیرات خشکی زاینده رود در  این بیماری گفت: برخلاف تصور عموم خشکی زاینده رود تاثیرات بدتری روی بیماری دارد، هنگامی که زاینده رود جاری باشد پرندگان روی یک شعاع مشخص فرود آمده و پراکنده نیستند، ولی هنگامی که زاینده رود خشک باشد این پرندگان پخش می شوند.

موحدی تصریح کرد: با خشکی زاینده رود پرندگان در کنار آبگیرها و مزارعی که استخر ذخیره آب دارند یا کنار مزارع پرورش‌ طیور  فرود می آیند، این پراکنش در پرندگان، یعنی پراکندگی در انتشار ویروس در شعاع بسیار زیاد که امیدواریم شرایطی ایجاد شده که زاینده رود جاری باشد چرا که در جلوگیری از پراکنش ویروس نوعی برکت به حساب می‌آید.


نظر شما
ادامه