کد خبر: ۶۷۹۵۶
تعداد نظرات: ۳ نظر

حکیم مهر: آزمون دوره دکتری سال ۱۴۰۱ در روز جمعه ۹ اسفندماه برگزار خواهد شد و داوطلبان این آزمون باید به ضوابط پذیرش در نظر گرفته شده توجه داشته باشند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از آنا، با پایان مهلت ثبت‌نام جاماندگان آزمون دوره دکتری آمارها نشان می‌دهد که ۱۸۶ هزار و ۳۰۸ نفر در این آزمون با یکدیگر رقابت خواهند کرد. این آزمون در روز جمعه ۹ اسفندماه در حوزه‌های امتحانی سراسر کشور برگزار می‌شود و داوطلبان این آزمون از روز ۵ اسفندماه می‌توانند کارت ورود به جلسه خود را از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور دریافت کنند.

آزمون دوره دکتری همانند سایر آزمون‌ها به صورت امتحانی مبتنی بر سؤالات چهارگزینه‌ای صورت می‌گیرد و سطح سؤالات امتحانات اختصاصی در حد دانش و تجربیات فارغ‌التحصیلان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در هر رشته، مطابق فهرست برنامه‌های مصوب شورای عالی برنامه‌ریزی و بر اساس ضرایب تعیین‌شده و مواد امتحانی مندرج در دفترچه راهنما، خواهد بود. بر اساس قانون «سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور» پذیرش دانشجو در مقطع دکتری (Ph.D) شامل دو مرحله آزمون و مصاحبه است.

بر این اساس، در شیوه آموزشی - پژوهشی سهم آزمون دوره دکتری ۵۰ درصد، سهم سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری ۲۰ درصد و سهم مصاحبه علمی و سنجش عملی ۳۰ درصد است. در شیوه پژوهش‌محور سهم آزمون ۳۰ درصد، سوابق آموزشی، پژوهش و فناوری ۲۰ درصد، مصاحبه علمی ۳۰ درصد و تهیه طرح وارد ۲۰ درصد است.

تغییرات ضوابط آزمون دوره دکتری سال ۱۴۰۱

برخلاف سال‌های گذشته و با توجه به رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری اسفندماه ۱۳۹۹ پذیرفته‌شدگان دوره روزانه آزمون دکتری سال ۱۴۰۰ می‌توانند در آزمون دکتری سال ۱۴۰۱ شرکت کنند. متقاضیان مذکور و نیز دانشجویان در حال تحصیل در دوره روزانه مقطع دکتری سال‌های قبل، در صورت تمایل به ثبت‌نام و شرکت در آزمون دکتری سؤال ۱۴۰۱ باید تا پایان مهلت مقرر ثبت‌نام آزمون دکتری سال ۱۴۰۱، از تحصیلی انصراف قطعی دهند و در صورت عدم انصراف قطعی از تحصیل در زمان مقرر، در صورت قبولی در آزمون دکتری سال ۱۴۰۱، قبولی آنان در آزمون لغو خواهد شد.

دانشجویان شاغل به تحصیل در دوره‌های غیر روزانه دکتری (به‌شرط نداشتن مشکل نظام‌وظیفه برای برادران) می‌توانند بدون انصراف از تحصیل، در آزمون دکتری سال ۱۴۰۱ ثبت‌نام و شرکت کنندثبت‌نام و شرکت مجدد در این آزمون برای فارغ‌التحصیلان مقطع دکتری تخصصی، به‌شرط فراغت از تحصیل در آن مقطع تا پایان نیمسال اول سال تحصیلی جاری (۱۴۰۱ - ۱۴۰۰) بلامانع است.

با توجه به رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری ۱۳۹۹ دانشجویان شاغل به تحصیل در دوره‌های غیر روزانه دکتری (به‌شرط نداشتن مشکل نظام‌وظیفه برای برادران) می‌توانند بدون انصراف از تحصیل، در آزمون دکتری سال ۱۴۰۱ ثبت‌نام و شرکت کنند. این متقاضیان بعد از اعلام نتایج نهایی در صورت قبولی باید انصراف قطعی از رشته قبلی را به دانشگاه جدید محل تحصیل ارائه دهند. دانشجویان سال آخر یا فارغ‌التحصیلان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری حرفه‌ای (به‌جز فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد پیوسته، دکتری عمومی دامپزشکی و دکتری پزشکی) که معدل آنان کمتر از ۱۴ است، حق ثبت‌نام و شرکت در این آزمون را ندارند.

چگونگی محاسبه نمره حدنصاب

یکی از مؤلفه‌های مهم در آزمون دوره دکتری نمره حدنصاب است، به این صورت که پس از انجام مصاحبه، داوطلبانی که نمره حدنصاب را کسب کنند به سازمان سنجش آموزش کشور معرفی شوند. بر این اساس در سال گذشته مقرر شد که تعیین نمره حدنصاب به دانشگاه‌ها سپرده شود و به گفته فاطمه زرین آمیزی، سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور این تغییر بر اساس مصوبه شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور که ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی بود و دانشگاه‌ها می‌توانستند برای مرحله دوم آزمون دکتری نمره حدنصاب تعیین کنند.

اما پس از مدتی دیوان عدالت اداری تعیین نمره حدنصاب از سوی دانشگاه‌ها را ابطال کرد و این اختیار کوتاه‌مدت بی‌نتیجه ماند و به حالت قبل بازگشت. البته هنوز بسیاری از دانشگاه‌ها بر این باورند که باید نمره حدنصاب را تعیین کنند. ابوالفضل واحدی معاون سابق آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علم و صنعت به خبرنگار آنا در این خصوص گفت «دانشگاه‌ها برای تضمین کیفیت دانشجویان دوره دکتری بر تعیین نمره حدنصاب اصرار دارند چراکه دانشجویان دوره دکتری به‌نوعی همکار اساتید در پروژه‌های تحقیقاتی هستند، به همین دلیل اساتید می‌خواهند بهترین افراد را انتخاب کنند.»

سهمیه آزمون دکتری ۱۴۰۱

علاوه بر این، دو نوع سهمیه در آزمون دوره دکتری مورد استفاده قرار می‌گیرد و این سهمیه‌ها شامل ایثارگران و مربیان است. به‌صورت کلی ۲۵ درصد ظرفیت هر کد رشته محل به همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثر، آزادگان و همسر و فرزندان آنان، جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان اختصاص دارد. ۵ درصد ظرفیت هر کد رشته محل نیز به «جانبازان زیر ۲۵ درصد و همسر و فرزندان آنان و همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه در جبهه اختصاص دارد.»

کسب حدنصاب ۷۰ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته‌شده در گزینش آزاد در هر کد رشته محل برای متقاضیان استفاده از سهمیه ایثارگران و حدنصاب ۸۰ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته‌شده در گزینش آزاد در هر کد رشته محل برای متقاضیان رزمنده ضروری است.

سهمیه دیگری که داوطلبان آزمون دوره دکتری می‌توانند از آن استفاده کنند سهمیه مربیان است. بر اساس قانون «برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی ۱۰ درصد سهمیه مازاد بر ظرفیت (حداقل یک نفر) در هر کدرشته محل برای مربیان رسمی قطعی یا رسمی آزمایشی تمامی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی (دولتی و غیردولتی) و همچنین دانشگاه آزاد اسلامی، به‌شرط کسب حداقل ۸۰ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته‌شده در گزینش آزاد، اختصاص می‌یابد. حدنصاب نمره در تمامی مراحل آزمون لحاظ می‌شود.»

با این حال پذیرش نهایی از بین متقاضیان معرفی‌شده به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، بر اساس نتیجه سنجش عمومی (آزمون متمرکز) و نتیجه مصاحبه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، بررسی مدارک، اولویت کدرشته محل‌های انتخابی و ظرفیت اعلام‌شده و سهمیه متقاضی صورت می‌پذیرد.

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
احمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
0
4
عزیز جان آزمون جمعه ۶ اسفند است، و اصولا ۹ اسفند کلا جمعه نیست
پاسخ ها
دامپزشک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
حالا حواسشون نبود و اشتباه شده
حکیم مهر برای دامپزشکان زحمت میکشه و حقش نیست که ازش انتقاد بشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
0
0
زحمت و خوب گفتی!!!!!!!
نظر شما
ادامه