کد خبر: ۶۷۴۵۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های طیور سازمان دامپزشکی:
«دکتر محمدباقر مقدس» افزود: طی فراخوانی، سازمان دامپزشکی به شرکت‌های واکسن دام و طیور اعلام کرد که واکسن آنگارا را وارد کنید. پیش‌بینی می‌شود که طی یک تا ۲ ماه آتی از سه کشور واکسن وارد شود...

حکیم مهر: مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های طیور سازمان دامپزشکی گفت: هم اکنون ۱۱۴ واحد مرغ گوشتی و مادر درگیر بیماری آنگارا هستند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «دکتر محمدباقر مقدس» مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های طیور سازمان دامپزشکی گفت: با توجه به آنکه بیماری آنگارا در دنیا شایع نیست و تنها مناطق خاصی درگیر آن هستند، واکسن در این حوزه به وفور موجود نیست.

او ادامه داد: یک‌میلیون دوز واکسن هندی به صورت آزمایشی وارد کشور شده که بررسی‌ها نشان می‌دهد واکسن جواب داده است.

این مقام مسئول گفت: طی فراخوانی سازمان دامپزشکی به شرکت‌های واکسن دام و طیور اعلام کرد که واکسن آنگارا را وارد کنید. همچنین از ۲ کشور دیگر درخواست واردات واکسن دادند که هم اکنون در حال اخذ مجوز هستند، پیش بینی می‌شود که طی یک تا ۲ ماه آتی از سه کشور واکسن وارد شود.

مقدس ادامه داد: هم اکنون یک‌پارت واکسن به میزان ۲.۵ میلیون دوز آمده که به دنبال حل امور گمرکی به منظور توزیع بین گروه‌های هدف مرغ مادر هستیم. همچنین پارت دوم به میزان ۲ میلیون دوز در ۱۰ روز آینده وارد می‌شود که این روند تا زمان نیاز ادامه می‌یابد.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌ها گفت: مرغ‌های مادر در دوره پرورش ۲ مرحله باید واکسن استفاده کنند که با این وجود ایمنی گله‌های مرغ مادر به جوجه‌های گوشتی منتقل می‌شود.

به گفته او، بیماری آنگارا در گله‌های مرغ مادر علایم و تلفات خاصی ندارد، اما از مرغ مادر می‌تواند به جوجه‌های گوشتی منتقل شود که با این وجود مرغداران رعایت ضوابط و دستورالعمل‌های بهداشتی را باید رعایت کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به آنکه بیماری تازه وارد کشور شده است، از این رو با ورود به واحد مرغداری اقدام به حذف گله می‌کنیم تا بتوانیم کانون بیماری را به حداقل برسانیم و از طرف دیگر واکسن به کنترل و جلوگیری از شیوع بیماری کمک‌ می‌کند.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری طیور سازمان دامپزشکی گفت: اگر یک سوم واحد مرغداری درگیر بیماری شود، اقدام به حذف کل واحد می‌کنیم.

مقدس ادامه داد: بیماری ویروسی قابل پیش بینی نیست و عدم رعایت موازین بهداشتی و واکسیناسیون به موقع می‌تواند شرایط بیماری را بدتر کند.

این مقام مسئول در پایان گفت: در دنیا بیماری‌های ویروسی همانند کرونا قابل پیش بینی نیست و همواره امیدمان این است که واکسیناسیون همانند آنفلوانزا حاد پرندگان جواب دهد و بیماری مهار شود.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Canada
|
۱۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
0
3
سلام جناب آقای دکتر مقدس
آیا در مورد موثر بودن واکسن هندی آنگارا تحقیقات کرده اید؟
یادم می آید در مقطعی واکسن هندی مارک مصرف شد ولی گله ها باز هم درگیری مارک نشان می دادند و از مصرف واکسن هندی مارک جلوگیری شد.
ناشناس
|
United States of America
|
۲۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
1
1
الان موسسه رازی فلسفه وجودیش چیه ؟!
نظر شما
ادامه