کد خبر: ۶۷۴۴۵
تعداد نظرات: ۳ نظر

کاهش بارندگی و افزایش تحریم‌ها و چالش‌های ارزی برای واردات نهاده‌ها در سال‌های اخیر باعث شده تا دامداران در تولید و پرورش دام دچار مشکل شوند و برای جبران بخشی از ضرر خود مجبور به کشتار دام‌های مولد شوند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، افزایش مشکلات تامین خوراک دام برای پرورش‌دهندگان به دلایل مختلف باعث شده  پرورش دام و به تبع آن تولید محصولات پروتئینی با مشکلات زیادی مواجه شود. حتی کمبود نهاده‌های دامی عامل حذف برخی از گاوهای شیری و افزایش کشتار دام و باقی ماندن دام روی دست دامداران شده است و در نتیجه قیمت شیر خام و لبنیات افزایش یافت.

به گفته وزیر جهاد کشاورزی، در سال 99 بانک مرکزی مدیریت مناسبی در تخصیص ارز به نهاده‌های دامی نداشت و این موضوع نه در زمان و نه در ترکیب از وضعیتی مناسب برخوردار نبود.

«سیدجواد ساداتی‌نژاد» در روزهای ابتدایی انتصابش به وزارت جهاد کشاورزی گفت: در چند وقت اخیر مخصوصاً به دلیل تغییر دولت، مشکلاتی در زمینه‌ها و بازار‌های مختلف تشکیل شده که باید هر چه زودتر با افزایش نظارت این مشکلات برطرف شود و زمینه‌ای را فراهم آوریم تا آرامش به بازار‌های مختلف بازگردد. تامین نهاده‌های دامی در اولویت برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی در دوره پیش رو قرار دارد.

هرچند در این مدت اقدامات کوتاه مدتی از جمله خرید دام نر و اعطای نهاده‌های دامی به عنوان بخشی از هزینه خرید و ذخیره گوشت به هنگام افزایش قیمت این محصول پروتئینی در دستور کار بوده است، اما دامداران همچنان درگیر زیان اقتصادی بوده و به دنبال آن افزایش قیمت‌ها توان خرید مردم را کاهش داده است.

سرپرست اداره کل پشتیبانی امور دام استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان، با اشاره به خرید دام روستایی، اظهار داشت: با توجه به مصوبه ابلاغیه وزیر جهاد کشاورزی بحث خرید دام روستایی که شامل گوساله نر پرواری و گوسفند نر پرواری به ما ابلاغ شده خرید گوساله نر پرواری هر کیلو 59 هزار تومان از دامدار خریداری می‌شود.

«مهدی نیلفروش» افزود: در قبال خرید دام 85 درصد وجه نقد و مابقی را به صورت 2 کیلو و 200 گرم کنستانتره تولیدی در کارخانجات پشتیبانی امور دام به صورت رایگان در اختیار دامداران قرار می‌گیرد. دام خریداری شده ذبح و گوشت آن را بسته‌بندی و به عنوان ذخیره استراتژیک انبار می‌شود تا مانند مرغ‌های منجمد، در زمان مناسب در شهر توزیع کنیم.

وی بیان کرد: پیش‌بینی ‌می‌شود حدود 5 تا 7 هزار راس گوساله نر پرواری در دامداری‌‌ها وجود داشته باشد. هیچ محدودیت و ممنوعیتی برای خرید نداریم و تا زمانی که بازار به ثبات برسد، خریداری می‌کنیم. دامداران هر تعداد راس دام که تمایل داشته‌ باشند، می‌توانند به امور پشتیبانی دام بفروشند.

نیلفروش خاطرنشان کرد: دامداران در بحث قیمت اعتراض‌هایی دارند؛ چرا که حجم زیادی از گوساله در دامداری‌ها باقی مانده است. ما با خرید از انباشته شدن دام جلوگیری کنیم و باید با قیمتی متعادل خریداری کنیم تا دامداران نیز دچار ضرر نشوند.

خرید گوساله و گوسفند نر  و تولید ذخایر استراتژیک راهکاری کوتاه مدت است

اصغر پورباطنی نیز در گفتگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان، با اشاره مشکلات دامداران در تامین خوراک دام، اظهار داشت: به دلیل مشکلات خشکسالی و کمبود نهاده‌ها، متاسفانه کشتار دام‌های مولد در دامداری‌ها اتفاق می‌افتد. این موضوعی است که از تیرماه امسال در قالب نامه‌ای هشدار کشتار دام‌های مولد را دادیم.

وی افزود: من در آن زمان در نامه‌ای هشدار دادم اگر جلوی کشتار دام‌های مولد گرفته نشود، قیمت  گوشت تا حدود 200 هزار تومان افزایش می‌باید. اکنون پس از گذشت چند ماه  به صورت سراسری در کشور اعلام شده کشتار دام‌های مولد، ممنوع است. اما دامداران متاسفانه در این مدت دچار ضرر و زیان شدند.

رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت قرمز بیان کرد: خرید دام نر توسط پشتیبانی امور دام راهکار اصلی جلوگیری از ضرر و زیان دام نیست و تنها راهکاری مسکن گونه است که برای مدتی موثر است. توزیع این گوشت‌های منجمد در بازار،  تاثیر به سزایی در کاهش قیمت گوشت ندارد.

پورباطنی با بیان اینکه اکنون بازار از لحاظ گوشت کمبودی ندارد، تصریح کرد: در بازار اکنون هیچ گونه کمبودی وجود ندارد. اما قیمت آن زیاد و قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: دولت و ارگان‌های ذی ربط مانند جهاد کشاورزی، پشتیبانی امور دام و دیگر نهاد‌ها باید در خصوص تامین نهاده‌های دامی به دامداران کمک کنند تا دامدار نیز از کشتار دام‌های مولد اجتناب کند همه می‌دانیم  با دستورالعمل و جریمه نمی‌توان مانع از کشتار دام مولد شد و دام باید خوراک داشته باشد.

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United States of America
|
۱۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
0
3
تسنیم یک رسانه‌ای است که همیشه یک طرفه می‌نویسد. مقصر مردم و دامدار نیست و برعکس مقصر کسی است که اقتصاد کشور را .............. و معیشت مردم برای آنها مهم نیست. اوضاع الان در کشور فقط در حد نمردن است.
Mona
|
France
|
۱۶:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
0
0
چرا جلوی چشم هم سلاخی میکنن؟‌ این عکس وحشتناکه ، لعنت به شکم آدمیزاد
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
بهت توصیه می‌کنم یه سر بیا کشتارگاه تا ببینی چه خبره. تازه این خوبشه
نظر شما
ادامه